hirdetés
hirdetés
2022. január. 19., szerda - Sára, Márió.
hirdetés

Külkereskedelem

A Brexit visszavetette az uniós agrárexportot

A Bizottság június 7-én közzétett jelentése szerint az Egyesült Királysággal folytatott kereskedelem erőteljes visszaesése volt a fő oka annak, hogy az agrár-élelmiszeripari termékek uniós exportja és importja 2021 január-februárjában jelentősen csökkent az egy évvel korábbi időszakhoz képest.  

hirdetés

2021 januárjában és februárjában az EU mezőgazdasági és élelmiszeripari exportjának összértéke 28,5 milliárd euró volt (6% -os csökkenés 2020 azonos időszakához képest), míg az import értéke 12,5% -kal csökkent, elérve a 18,2 milliárd eurót. 

Az Egyesült Királyság kilépése az Európai Unióból jelentős hatással volt az Egyesült Királysággal folytatott uniós mezőgazdasági és élelmiszer-kereskedelemre, az export értéke 1,13 milliárd euróval, az import pedig 1,38 milliárd euróval csökkent. Az USA-val folytatott kereskedelem is visszaesett, az export értéke 287 millió euróval csökkent, az import értéke pedig 191 millió euróval lett kevesebb. Az exportértékek további csökkenését regisztrálták Oroszországgal (-169 millió EUR, -13%), Japánnal (-141 millió EUR, -12%), valamint Szaúd-Arábiával (-90 millió EUR, -12%) és Egyiptommal (-89 millió EUR, -25%).  

Az időszak során a legnagyobb exportnövekedést Kína könyvelhette el az előző évhez képest (+529 millió EUR, +22%). Ezt elsősorban a sertéshús (+239 millió EUR) és a gabonafélék (+124 millió EUR) uniós exportjának növekedése okozta. Nigéria (+84 millió EUR, +48%) következett a sorban, amit a búza exportjának bővülése eredményezett. Norvégia (+75 millió EUR, +10%), Chile (+57 millió EUR, +52%), Pakisztán (+37 millió EUR, +87%) és Ghána (+37 millió EUR, +47%) esetében is figyelemre méltó növekedés volt tapasztalható. Az Egyesült Királyság, az USA, Kína, Svájc és Oroszország voltak a fő célországok, ahová az uniós agrár-élelmiszeripari export közel 50%-a irányult. 

Forrás: 123rf
Forrás: 123rf

Termék kategóriánként a legnagyobb visszaesést a búza (-223 millió EUR, -17%) szenvedte el az előző évhez képest, ezt követte a csecsemőtápszer (-214 millió EUR, -15%), a szeszes italok és likőrök (-123 millió EUR, -11%), a zöldség- és gyümölcskészítmények (-119 millió EUR, -10%), a friss és hűtött zöldségek (114 millió EUR, -10%) és a sajtok (-108 millió EUR, -11%). A legnagyobb növekedést 2021. január-februárban – az előző év azonos időszakához képest – a sertéshús (+124 millió EUR, +8%), a repce- és napraforgóolaj (+114 millió EUR, +24%), a hobbiállat eledel (+64 millió EUR, +8%), a levesek és szószok (+31 millió EUR, +9%), valamint az olajpogácsák (+22 millió EUR, +22%) mutatták. A bor, a sertéshús, a tészta- és pékáruk, a csokoládé és édességek, valamint a csecsemőtápszerek az EU-27 teljes agrár-élelmiszeripari exportjának több mint 26%-át tették ki.  

Ami az importértékeket illeti, a legnagyobb mértékben a trópusi gyümölcsök (411 millió euróval csökkentek), a szeszes italok és likőrök (194 millió euróval csökkentek), valamint a pálma- és pálmamagolaj (187 millió euróval csökkent) behozatala csökkent. Másrészről az olajpogácsák (307 millió euróval nőtt) és a szójabab (126 millió euróval) jelentős importnövekedést ért el. 

További információ itt található. 

(forrás: NAK)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Február 9-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2021 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Pályázzon Ön is a zöld elkötelezettség díjáért új versenyünkön, a Greengage-en! Első nevezési határidő: 2022. február 18.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! Márciustól!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!