hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. április. 15., csütörtök - Anasztázia, Tas.
hirdetés

Munkaerőpiac

A járvány hatása a foglalkoztatásra

A kékgalléros álláshirdetésekben erős Jófogás a GKI Digitallal közösen méri fel, hogy a koronavírus második hulláma milyen hatással lehet a vendéglátóiparban, a turizmusban és az idegenforgalomban dolgozókra. A turizmushoz köthető, körülbelül 25 ezer társas és 14 ezer egyéni vállalkozás a járvány megjelenése előtt mintegy 135 ezer embert foglalkoztatott, nem számolva a bérmunkát és a diákmunkát. A legnépszerűbb állások között jelenleg a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk.

hirdetés

Mint emlékezetes, ez volt az a szektor, amit a legsúlyosabban érintett a járvány, ez pedig a havi 1,5 millió látogatót fogadó Jófogás által regisztrált adatokban is tetten érhető, a kategóriával kapcsolatos érdeklődések száma drasztikus mélyrepülést mutatott: április elején Budapesten 85%-ot, vidéken pedig 73%-ot esett a korlátozások előtti aktivitáshoz képest.

A KSH adatai szerint a foglalkoztatottak számában bekövetkezett csökkenés felét, mintegy 110 ezer főt a szolgáltatóipar adta és a munkanélküliek egy negyede fővárosi, illetve Pest megyei. A szálláshelyek, fürdők, utazási irodák és más turisztikai vállalatok első lépésként szinte teljesen leépítették a szezonra tervezett a bérmunkát és diákmunkát (ezzel ellehetetlenítve több ezer diák munkalehetőségét), a saját állománynál pedig törekedtek a leépítések megelőzésére, és az állami támogatások igénybevételével igyekeztek túlélni. Így körükben a létszámcsökkentés mértéke alacsonyabb, átlagosan 15-17% körüli volt.

Bár a KSH még nem közölt nyári adatokat, a GKI Digital mérései szerint 2020 harmadik negyedévében elindult némi visszarendeződés, a foglalkoztatottsági mutató 1,5-2%-ot javult. A Jófogás adatai is ezt támasztják alá: július-augusztus a március-áprilisi megkeresésekhez képest napi átlagban Budapesten több mint tízszeres, vidéken pedig több mint nyolcszoros növekedést hozott. A Jófogáson jelenleg több mint 7500 betöltendő pozíció található, amelyek több mint 90%-a kékgallérosok toborzására szolgál.

Forrás: 123rf

„A nyár folyamán nagyságrendileg 70-100 ezer munkavállaló ismét el tudott helyezkedni, köszönhetően a belföldi, vidéki turizmus látványos fellendülésének, illetve annak, hogy a korábban komoly munkaerőhiánnyal küzdő területek, mint a kereskedelem és a logisztika, elkezdték „felszívni” a szabaddá vált munkavállalókat. A fővárosi turizmus viszont a külföldi utazók hiánya miatt továbbra is mélyponton van és visszarendeződésnek egyelőre nyoma sincs. Kérdéses továbbá, hogy az őszi második fázis, valamint a határzár miként hat majd a gazdaságra, és a kormány által három hónapra nyújtott bértámogatások kifutását követően, amelyek jellemzően szeptemberben lejárnak, visszatérnek-e a tömeges leépítések”– mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

„A vendéglátóiparral, a turizmussal és idegenforgalommal kapcsolatos kategóriában a legnépszerűbb állások között a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk a Jófogáson. A vendéglátóipari hirdetések száma a Jófogáson a legfrissebb adatok szerint összesen több mint 1500 darab, de a munkaerőpiaci folyamatok az oldalunkon indított keresések számán is meglátszódnak. A nyár végi szárnyalást követően, a járvány erősödésével Budapesten és vidéken is körülbelül a hatodára esett vissza az érdeklődés az ilyen jellegű munkák iránt” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.

A cégek közül a nagyobb szálláshelyek és vendéglátóipari egységek tudták a legkevésbé megúszni a munkavállalói létszám csökkentését, míg a kisebb, jellemzően vidéki cégek hatékonyabban, rugalmasabban kezelték és kezelik a járványhelyzetet. Ez utóbbi körnek segített a belföldi, vidéki turizmus fellendülése is.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!