hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. szeptember. 28., hétfő - Vencel.
hirdetés

Munkaerőpiac

A járvány hatása a foglalkoztatásra

A kékgalléros álláshirdetésekben erős Jófogás a GKI Digitallal közösen méri fel, hogy a koronavírus második hulláma milyen hatással lehet a vendéglátóiparban, a turizmusban és az idegenforgalomban dolgozókra. A turizmushoz köthető, körülbelül 25 ezer társas és 14 ezer egyéni vállalkozás a járvány megjelenése előtt mintegy 135 ezer embert foglalkoztatott, nem számolva a bérmunkát és a diákmunkát. A legnépszerűbb állások között jelenleg a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk.

hirdetés

Mint emlékezetes, ez volt az a szektor, amit a legsúlyosabban érintett a járvány, ez pedig a havi 1,5 millió látogatót fogadó Jófogás által regisztrált adatokban is tetten érhető, a kategóriával kapcsolatos érdeklődések száma drasztikus mélyrepülést mutatott: április elején Budapesten 85%-ot, vidéken pedig 73%-ot esett a korlátozások előtti aktivitáshoz képest.

A KSH adatai szerint a foglalkoztatottak számában bekövetkezett csökkenés felét, mintegy 110 ezer főt a szolgáltatóipar adta és a munkanélküliek egy negyede fővárosi, illetve Pest megyei. A szálláshelyek, fürdők, utazási irodák és más turisztikai vállalatok első lépésként szinte teljesen leépítették a szezonra tervezett a bérmunkát és diákmunkát (ezzel ellehetetlenítve több ezer diák munkalehetőségét), a saját állománynál pedig törekedtek a leépítések megelőzésére, és az állami támogatások igénybevételével igyekeztek túlélni. Így körükben a létszámcsökkentés mértéke alacsonyabb, átlagosan 15-17% körüli volt.

Bár a KSH még nem közölt nyári adatokat, a GKI Digital mérései szerint 2020 harmadik negyedévében elindult némi visszarendeződés, a foglalkoztatottsági mutató 1,5-2%-ot javult. A Jófogás adatai is ezt támasztják alá: július-augusztus a március-áprilisi megkeresésekhez képest napi átlagban Budapesten több mint tízszeres, vidéken pedig több mint nyolcszoros növekedést hozott. A Jófogáson jelenleg több mint 7500 betöltendő pozíció található, amelyek több mint 90%-a kékgallérosok toborzására szolgál.

Forrás: 123rf

„A nyár folyamán nagyságrendileg 70-100 ezer munkavállaló ismét el tudott helyezkedni, köszönhetően a belföldi, vidéki turizmus látványos fellendülésének, illetve annak, hogy a korábban komoly munkaerőhiánnyal küzdő területek, mint a kereskedelem és a logisztika, elkezdték „felszívni” a szabaddá vált munkavállalókat. A fővárosi turizmus viszont a külföldi utazók hiánya miatt továbbra is mélyponton van és visszarendeződésnek egyelőre nyoma sincs. Kérdéses továbbá, hogy az őszi második fázis, valamint a határzár miként hat majd a gazdaságra, és a kormány által három hónapra nyújtott bértámogatások kifutását követően, amelyek jellemzően szeptemberben lejárnak, visszatérnek-e a tömeges leépítések”– mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

„A vendéglátóiparral, a turizmussal és idegenforgalommal kapcsolatos kategóriában a legnépszerűbb állások között a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk a Jófogáson. A vendéglátóipari hirdetések száma a Jófogáson a legfrissebb adatok szerint összesen több mint 1500 darab, de a munkaerőpiaci folyamatok az oldalunkon indított keresések számán is meglátszódnak. A nyár végi szárnyalást követően, a járvány erősödésével Budapesten és vidéken is körülbelül a hatodára esett vissza az érdeklődés az ilyen jellegű munkák iránt” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.

A cégek közül a nagyobb szálláshelyek és vendéglátóipari egységek tudták a legkevésbé megúszni a munkavállalói létszám csökkentését, míg a kisebb, jellemzően vidéki cégek hatékonyabban, rugalmasabban kezelték és kezelik a járványhelyzetet. Ez utóbbi körnek segített a belföldi, vidéki turizmus fellendülése is.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekli? Akkor ne hagyja ki! Jelentkezzen!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!