hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. január. 22., péntek - Vince, Artúr.
hirdetés

A jog tartja gúzsban a kisüzemi sörgyártókat

A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2017. decemberében a legnagyobb kisüzemi sörgyártókkal interjúkat készített. E vállalkozások növekedése az utóbbi években gyorsult, ám számos akadály nehezíti helyzetüket.

hirdetés

A GKI kutatása és elemzése során az alábbi fő megállapításokat tette:

1) 2017-ben a kisüzemi sörértékesítés jelentősen nőtt, ám az összesített nettó árbevétel továbbra is minimális, alig több mint teljes sörpiac 2 százaléka. Az értékesített magyarországi kisüzemi sörök esetében piacvezető a Csíki Sör, amely 2017-ben a teljes magyarországi kisüzemi sörpiac értékesítésének 35 százalékát adta. A fennmaradó részen néhány importmárka mellett közel 60 sörfőzde osztozik.

Fotó:123rf.com
Fotó:123rf.com

2) Annak ellenére, hogy a hazai kisüzemek a hazai gyártás nettó árbevételének 2 százalékát adják, foglalkoztatási hatásuk jelentős: a teljes söripari foglalkoztatás megközelítőleg 10 százaléka hozzájuk köthető. A mutatók alapján jelentős munkahelyteremtési potenciál feltételezhető a kisüzemek további fejlődése esetén.

3) A megkérdezett kisüzemek jövőbeli növekedésük két legfontosabb akadályaként nem gazdasági, hanem alapvetően jogi tényezőket ítélték a legjelentősebbnek: a multinacionális vállalatok kizárólagos szerződéseit a sörcsapokra, illetve a multinacionális vállalatok szerződéseit a kiskereskedelmi egységekkel. Valamennyi megkérdezett kisüzem termelésbővítésbe kezdene, ha megszűnnének a multinacionális cégek kizárólagos szerződései a vendéglátó egységekkel, illetve megszűnne más gyártók versenykorlátozó tevékenysége.

Forrás: 123rf


A felmérés alapján a kisüzemek növekedése a jelen piacon jogi tényezőkkel korlátozott, és ezek a válaszok versenyjogilag is igen aggályos piaci körülményekről tanúskodnak a sörpiacon. A Gazdasági Versenyhivatal  korábban már foglalkozott ezzel a témával, s hasonló aggályokat fogalmazott meg.

4) Egy szimuláció alapján kiemelkedően pozitív makrogazdasági hatások mutathatóak ki, amennyiben a kisüzemek növekedésben rejlő gazdasági potenciálérvényre jut. A modell szerint a magyarországi kisüzemek megközelítőleg 6 ezer új munkahelyet hozhatnak létre a következő években és a magyar állam adóbevétele éves szinten 5 milliárd forinttal nőhetne, annak ellenére, hogy a kisüzemek kedvezményes jövedéki adót fizetnek. Természetesen az új munkahelyeknek további pozitív hatásuk is volna.

A részletes tanulmány itt elérhető.

(forrás: MTI)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Január végén ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol első kézből ismerkedhettek meg a 2020-as év kiemelkedő PR-kampányaival.

Február 4-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2020 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Milyen régi, új és régiúj, azaz a változásokkal együtt frissülő szolgáltatásokat tudnak nyújtani 2021-ben a HR-szolgáltatók? Február 16-án megtudhatjátok az év első szakmai rapid találkozóján!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!