hirdetés
hirdetés
2021. október. 20., szerda - Vendel.
hirdetés

V.I.P. Interjú

A Mars kiáll a nőkért!

Interjú Puskás Dórával, a Mars Magyarország országos területi vezetőjével, és Stadinger Júliával, a cég P&O Business Partnerével.

hirdetés

Bár a női egyenjogúság nem új keletű téma, napjainkban is számos országban és formában tapasztalhatóak még hiátusok ezen a területen. Ezt látszik alátámasztani a McKinsey és a Leanln.org által közelmúltban végzett piackutatás is, mely szerint jelenleg minden négy nőből legalább egy gondolkodik azon, hogy leépíti a karrierjét vagy kilép a munkahelyéről a járványhelyzet okozta kihívások miatt.

A Mars ezért úgy véli, soha nem volt még ilyen fontos, hogy a vállalatok fellépjenek a nemek közötti egyenlőség fontosságáért. Ők felléptek: a multinacionális vállalat januárban #HereToBeHeard címmel globális kampányt indított, hogy segítse és biztassa a nőket, merjék hallatni a hangjukat magukért. A globális kampány elemeiről és hátteréről Puskás Dóra, a Mars Magyarország országos területi vezetője és Stadinger Júlia, a cég P&O Business Partnere nyilatkozott a Store Insidernek.

A Mars az egyik legismertebb FMCG-vállalat a világon, már csak a márkái ismertsége okán is. Miért pont a nők egyenlőségének ügyét tűzte zászlajára a vállalat, és miért nem használta az ebbe fektetett erőforrásait például a márkái ismertségének növelésére?

Stadinger Júlia: A Mars már több mint száz éve családi tulajdonban lévő vállalat. Ez idő alatt a nők mindig is fontos szerepet játszottak a vállalat alakításában, mind a vezetőségben, mind egyéb területeken a munkatársak között; de ez jellemző szélesebb körben is, az ellátási láncunk különböző pontjain és egyéb olyan közösségekben, ahol jelen vagyunk. Családi vállalatként a függetlenségünk az, ami lehetővé teszi, hogy szabadon, generációkban gondolkozva dolgozzunk, nem pedig pénzügyi negyedévekre tervezve, és hosszú távra is befektessünk a vállalat, az embereink és a bolygó jövőjébe.

Mindezt az öt alapelvünk irányítja, illetve a vállalati célkitűzésünk:

A világ, amit holnapra szeretnénk, azzal kezdődik, ahogyan ma dolgozunk érte. Abban a világban, amit holnapra szeretnénk mind a vállalatunk, mind az emberek számára, a társadalom befogadó, és a nők ki tudják aknázni a bennük rejlő potenciált. Jelenleg a nők világszerte számos akadályba ütköznek a társadalomban a származásuk, vallásuk, korlátozott fizikai képességeik, szexuális orientációjuk vagy akár a gazdasági státuszuk miatt. A koronavírus-járvány előtti időszakban az ENSZ becslése szerint legalább egy évszázadba telt volna, mire létrejöhetett volna a nemek közötti esélyegyenlőség. A világjárvány ezt a folyamatot most viszont további 25 évvel hosszabbította meg.

Hogyan történt az ügy kiválasztása?

Puskás Dóra: A vásárlóink és fogyasztóink nagyobb hányada nő (nők teszik ki a világ népességének 51%-át, és 28 trillió dollárral járulnak hozzá a globális GDP-hez), de ami ennél fontosabb, hogy kulcsfontosságú szerepük van a vállalat működésének biztosításában, az irodáinkban, gyárainkban és az ellátási láncunkban egyaránt. Éppen ezért a Mars már régóta törekszik rá, hogy létrejöjjön a nemek közötti egyenlőség a munkaerőpiac területén, hogy rugalmasságot és támogatást nyújtson a nőknek a különböző életstádiumokban, hogy csökkentse a nemi előítéleteket és hogy elhárítsa azokat az akadályokat, amelyek meggátolják őket abban, hogy vezetői pozíciókba jussanak.

A munkaerőn túl pedig a Mars azokkal a kihívásokkal is szembenéz, amelyek a termelői közösségeinkben élő nőket érintik. Egy sor különböző partnerrel dolgozunk együtt azért, hogy hosszú távon is támogatni tudjuk a nők gazdasági előrejutását, és lehetőségeket biztosíthassunk számukra, például a kakaótermelő közösségeinkben. A piacokon pedig, ahol a termékeinket áruljuk és hirdetjük, azon dolgozunk, hogy eltüntessük a nemi előítéleteket és a különböző negatív hatású sztereotípiákat. A márkáink kommunikációját is arra használjuk, hogy felhívjuk a figyelmet egy-egy fontos ügyre – a jövőben érdemes lehet például odafigyelni a Maltesers kommunikációjára!

Miért pont most indított ezzel kapcsolatban globális kampányt a cég?

S. J.: A koronavírus-járványnak nagy ára volt, főképp a nők körében. Azoknak, akik otthonról dolgozhattak, dolgoznak ebben az időszakban, azzal kellett, kell megküzdeniük, hogy összeegyeztessék a munkaidejüket a háztartási teendőkkel és a gyerekneveléssel. Ők a szerencsésebbek. Azoknál viszont, akik elvesztették az állásukat, a kiesett bevétel miatti aggodalmukat megsokszorozta, hogy ezzel egy időben még több teendő szakadt rájuk otthon. A McKinsey és a LeanIn.org készített egy közös kutatást, amelyből kiderült, hogy jelenleg minden négy nőből legalább egy gondolkodik azon, hogy leépíti a karrierjét vagy kilép a munkahelyéről a járványhelyzet okozta kihívások miatt. Úgy érezzük, soha ennyire nem volt még fontos, hogy a vállalatok fellépjenek a nemek közötti egyenlőségért, és megtalálják a módját annak, hogyan tudják támogatni a női munkavállalóikat abban, hogy ők megőrizhessék a munka és magánélet egyensúlyát.

Önök hogyan látják, mennyire élnek a nőkkel, nemekkel kapcsolatos sztereotipizált szerepek manapság egy munkahelyen vagy úgy általában?

S.J.: A nők szerepeivel kapcsolatos egyik leggyakoribb sztereotípia, hogy egy időben nem építhetnek karriert és lehetnek jó anyák. Ez nem csupán egy olyan sztereotípia, amellyel a nők másoktól érkező visszajelzésként találkoznak, hanem olyasmi, amit gyakran sajnos el is hisznek magukról. Sokszor azt látjuk, hogy a nők úgy lépnek előre a karrierjükben, hogy közben attól félnek, ha gyereknevelési szabadságra mennek, karrierlehetőségeket veszíthetnek el, vagy lemaradnak valamiről.


Mi a kampány célja?

P. D.: A #HereToBeHeard kampány során arra kérjük a nőket a világon mindenhol, hogy éljenek a hangjukkal, és segítsenek nekünk együtt építeni a jövőt. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy segítünk meghatározni azokat a konkrét lépéseket, amelyeket egy globális vállalat és a társadalom általában tehet azért, hogy megszüntesse a nemek közötti egyenlőtlenségeket.

Ez a világszintű kezdeményezés várhatóan segít nekünk, hogy rájöjjünk, hogyan érhetjük el ebben a legnagyobb hatást a Marsnál, és segíteni tudjunk majd a partnereinknek is abban, hogy ők is hozzájáruljanak a változáshoz.

Hogyan épül fel a kampány, és milyen fázisai vannak?

P.D.: A kampány első, „Meghallgatás” fázisa január 26-án kezdődött és március végéig tartott. Ezt követően az Oxfordi Egyetem Saïd Business Schoolja elemzi a kérdőív eredményeit, amit egy tanulmány formájában tesz majd közzé, várhatóan a nyár végén. Ebben arra vonatkozóan is megfogalmaznak javaslatokat, hogy mit tehet az egyén és egy vállalat annak érdekében, hogy jól látható változásokat érjen el.

Mit tesz a Mars annak érdekében, hogy a nők minél többet ki tudjanak hozni magukból a munkájukban?

S. J.: A Marsnál mindannyiunk felelőssége, hogy ez biztosított legyen. Éves úgynevezett Inclusion & Diversity tréningjeink vannak, ahol törekszünk arra, hogy megértsük, milyen lehetséges tudat alatti előítéletek vannak bennünk. Azon dolgozunk, hogy ezeket megszüntessük a vállalat valamennyi tevékenységi szintjén. Felmérésekkel segítünk a munkatársainknak abban, hogy meg tudják osztani velünk, mely területeken mire van szükségük ahhoz, hogy mindennap a legjobbat tudják nyújtani, kihozni magukból. Számos program, tréning, mentor/coach program áll rendelkezésünkre, hogy megtaláljuk a sikerhez vezető utat. Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy fejlesszük a nálunk lévő tehetséges munkatársakat és inspiráljuk őket más munkatársaink pozitív példáján keresztül. Ezenfelül a budapesti irodánk családbarát munkahely, ami azt hivatott biztosítani, hogy a nők több szerepben is sikeresek lehessenek, és ne kelljen kompromisszumokat kötniük.

Mindezt pusztán HR-es kérdésként kezelik, vagy a céljuk túlmutat ezen?

S. J.: Olyannyira túlmutat, hogy ez valójában a vállalat esszenciája – ha éppen nincs a #HTBH kampány, akkor is ez áll a fókuszban. A Marsnál létezik egy úgynevezett munkatársi koncepció. A lényege, hogy mindannyian azonos értékű részei vagyunk a szervezetnek, és éppúgy számít a munkánk, a véleményünk és a hozzáadott értékünk. Ez alapvetően meghatározza az egyenjogúsághoz való hozzáállásunkat, így azt gondolom, nálunk nem kérdés a vállalaton belül a nők támogatása.

Tudnának erre konkrét példát mondani?

S. J.: Ahogy említettem, mi családbarát munkahely vagyunk, ezzel is támogatva a nőket a társadalomban viselt összetett szerepük ellátásában. A flexibilis munkavégzés nemcsak most kap fontos szerepet, de a koronavírus-járvány előtt is jelen volt az életünkben.

P. D.: A mi személyes példánk is mutatja, hogy kétgyerekes családanyaként is – mindketten általános iskolás gyerekeket nevelünk – meg tudtuk találni az egyensúlyt a magánélet és a munka között, miközben management team tagok vagyunk és csapatokat vezetünk. Én már a Marsnál dolgoztam, amikor szülési szabadság után visszahívtak egy olyan pozícióba, amely egyben előrelépés volt számomra. A cég minden eszközzel támogatta a visszatérésemet, így kezdetben hat-, majd végül nyolcórás munkabeosztásban tértem vissza, flexibilis munkavégzéssel. Később is folyamatosan tudott a cég új pozíciót és előrelépési lehetőséget biztosítani, miközben mindig figyelembe vették a személyes igényeimet is. A jelenlegi helyzet különösen a nőkre ró extra terhet, hiszen többnyire mi maradunk otthon óvoda-iskola zárás esetén a gyerekekkel. Ezt is teljesen flexibilisen tudtuk kezelni, és az érintett kollégáknak találtunk személyre szabott megoldásokat, akár ideiglenesen, az elvárt feladatok megváltoztatásával. Van például olyan területi képviselőnk, aki átmenetileg vevőszolgálati adminisztratív feladatokat lát el otthonról, a családja mellett.

A Marsnál milyen a nemek közötti arány például vezető pozícióban vagy úgy általában?

S. J.: A közép-európai régió, amelyhez Magyarország is tartozik, élen jár a diverzitásban. Jelenleg a vezetőségi csapat fele nő, és rengeteg pozitív történetünk van olyan nőkről, akik ebből a csapatból léptek tovább különböző vezetői pozíciókba a szervezetünkön belül. Vállalatszerte a nők aránya körülbelül 43%, de ez nálunk jelenleg magasabb, vállalati szinten és a vezetőségben egyaránt.

Hogyan élik meg személy szerint annak az előnyeit, hogy a vállalatuknál központi kérdés a nők egyenjogúságának biztosítása?

P. D.: A Marsnál a mindennapokat átszövi az öt alapelvünk szerinti működés. Ezek a Minőség, Felelősség, Kölcsönösség, Hatékonyság és Szabadság. Ezek nem csupán a falakon keretben kifüggesztett szlogenek, hanem valóban minden döntéshelyzetben vagy kritikus szituációban mérlegelésre kerülnek. Személyes „kedvencem” a felelősség, és mindig hangoztatom is csapatomnak, hogy mindenkinek a személyes felelőssége is, hogy az igényeit, elvárásait kinyilvánítsa, mert ekkor lehetőséget ad a cégnek, a vezetőjének arra, hogy döntéseiben azokat figyelembe vegye. Ez különösen fontos ránk, nőkre nézve, mert sokszor hajlamosak vagyunk túl szerénynek lenni. Ha viszont tisztában vagyunk az igényeinkkel, és merünk hangot adni ezeknek, az már az első lépés a megvalósítás útján.

NÉVJEGYEK

PUSKÁS DÓRA

Puskás Dóra jelenleg országos területi vezetői posztot tölt be a Mars Magyarországnál, több mint 70 ember dolgozik az irányítása alatt. Dóra közgazdász, felsőfokú marketing- és reklámmenedzser. A főiskola után a Danone cégcsoportnál beszerzési, marketing brand, végül vállalati projektvezetői manager pozíciókban dolgozott. 2006-ban került a Mars kötelékébe mint Marketing Brand Manager. 2014-től a cég marketingigazgatói pozícióját töltötte be, majd ezt követően a sales területére evezett át, kezdetben mint Customer Marketing vezető, ezt követően National Account Managerként országos szinten a nemzetközi láncokért felelt és irányította a Key Account csapat munkáját. Jelenlegi felelősségi körébe tavaly került.

STADINGER JÚLIA

Stadinger Júlia 2018. év végén csatlakozott a Mars Magyarország Értékesítő Bt.-hez mint HR/P&O Business Partner. Júlia karrierje 2000-ben indult a Beiersdorfnál, ahol a HR alapjait sajátította el. 2004-től a Reckitt Benckiser régiós irodájában dolgozott, majd 2010-től a tesánál, ahol régiós és lokális HR-munkaköröket is ellátott. Az új kihívások és feladatok reményében váltani akart, és pályázott a Mars Magyarország Értékesítő Bt. HR Business Partner pozíciójára. 2020-tól egy szervezeti átalakulás folyamán a Central Europe Demand szervezetéért is felel, megtartva a magyar Unit BP tevékenységi körét is.

Digitális lapszám

Töltse le ingyenesen az áprilisi digitális Store Insidert!

 

(forrás: Store Insider szaklap 2021 április)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

Kékgalléros konferencia 2021-ben is!

Kiadónk társoldalai