hirdetés
hirdetés
2022. január. 19., szerda - Sára, Márió.
hirdetés

Élelmezési világnap

Adománykonvoj a rászorulókért

Idén októberben ismét hosszú kamionsor haladt át Budapest történelmi belvárosán, magyar és nemzetközi élelmiszeripari és – kereskedelmi cégek által biztosított, mintegy 33 tonnányi rakománnyal. Az élelmezési világnapi akciót az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) valamint a Magyar Élelmiszerbank Egyesület közösen szervezte immáron 16. alkalommal.

hirdetés

A FAO és az Élelmiszerbank szervezésében megvalósuló élelmezési világnapi akciót élelmiszeripari és -kereskedelmi cégek összefogása tette lehetővé.

A rendezvény célja a kézzelfogható segítségnyújtáson túl az élelmezési világnap idei témájára való figyelemfelhívás volt, mely a fenntarthatóság érdekében az élelmiszer-ellátási rendszerek átalakítását és ezen belül is az élelmiszerpazarlás csökkentését sürgeti, hiszen nap mint nap hatalmas mennyiségű élelmiszer kerül kidobásra, annak ellenére, hogy világszerte emberek milliói éheznek, és szorulnak az élelmiszerbankok, vagy más szervezetek segítségére.

Az adománykonvoj a Hősök terén tartott egy rövid megállót, ahol a két szervezet képviselője, kiegészülve a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) megbízottjával, felvázolták az élelmezési rendszerek előtt álló kihívásokat és lehetséges megoldásaikat.

„A tények egyértelművé teszik: az élelmiszertermelés és -fogyasztás jelenlegi állapotában amellett, hogy hozzájárul a klímaváltozáshoz, nem biztosít mindenki számára hozzáférést elegendő és megfelelő minőségű élelemhez“ – mondta Vladimir Rakhmanin, a FAO főigazgató-helyettese, közép-ázsiai és európai képviselője. „Ahhoz, hogy globális és nemzeti szinten egyaránt csökkenteni tudjuk az egyenlőtlenségeket, és garantálhassuk, hogy 30 év múlva a 10 milliárdra nőtt globális népességszámot is képesek leszünk élelmezni, az agrárélelmezési rendszereink átalakítására van szükség.“

„A fenntartható fogyasztás alapvető problémája az élelmiszerpazarlás. Magyarországon csak a háztartásokban évente kb. 600 000 tonna élelmiszer kerül a szemétbe." – tette hozzá Dr. Helik Ferenc, a NÉBIH elnökhelyettese. - "Az Agrárminisztérium és a NÉBIH legfontosabb célja, hogy ezt a mennyiséget csökkentsük, tegyünk a tudatos fogyasztói szemléletformálásért, célunk, hogy 2030-ra ez a mennyiség mintegy 50%-kal csökkenjen, amit csak közösen, társadalmi összefogással tudunk elérni.”

„Globálisan az előállított élelmiszerek majdnem egyharmada veszendőbe megy. Ebben a pazarlásban a mezőgazdasági termelőknek, a feldolgozóknak, a kereskedelemnek és a háztartásoknak is komoly szerepe van“ – hangsúlyozta Szabó Szilvia, az Élelmiszerbank ügyvezető igazgatója. – „Az Élelmiszerbank évente 8 ezer tonna élelmiszerfelesleget ment áruházakból és élelmiszergyártóktól, amit rászorulók között osztunk szét. A háztartásokban keletkező feleslegeket azonban csak széleskörű összefogással, tájékoztatással és szemléletváltással lehet csökkenteni.“

Az összefogás kulcsfontosságú, és a változásban mindenkinek szerepet kell vállalnia, a kormányzatoknak például új szakpolitikák, a privát szektornak üzleti modelljük átalakítása, a fogyasztóknak szokásaik és gondolkodásuk megváltoztatása révén. Az élelmezési világnapi adománykonvoj egy példamutató szektorközi együttműködés a mennyiségi és minőségi éhezés felszámolásáért.

Minden évben október 16.

A fogyasztók előtt is nyitva áll a lehetőség, hogy részt vegyenek a változásban. Bárki, aki élelmiszert vásárol, azt feldolgozza, megfőzi, tárolja, maga is az agrárélelmezési rendszer aktív szereplőjévé válik, ezáltal mindenki befolyásolhatja a piacot a környezetileg és társadalmilag egyaránt fenntartható termékek választásával vagy épp a helyben termelt és szezonális alapanyagok előnyben részesítésével. A háztartásokban keletkező élelmiszerfelesleg már olyan apró lépésekkel is csökkenthető, mint a kamrában és a hűtőben található ételek lejárati idejének rendszeres ellenőrzése, bevásárlólisták írása, a tároló és szállítóeszközök körültekintő kiválasztása, a maradékok elfogyasztása vagy lefagyasztása.

Az adománykonvojhoz csatlakozó cégek a Magyar Élelmiszerbank Egyesület partnerei: ALDI Magyarország Élelmiszer Bt., Auchan Retail Magyarország, Bio-Fungi Kft. ChefGomba, Chef Market Zrt., Coca-Cola HBC Magyarország Kft., Danone Magyarország Kft., Gyermelyi Zrt., Kifli.hu, KOMETA 99 Zrt., Metro Kereskedelmi Kft., Nestlé Hungária Kft., Numil Hungary Tápszerkereskedelmi Kft., Pek-Snack Kft., Penny Market Magyarország, a Pick Szeged Zrt. és a Sole-Mizo Zrt., melyek a Bonafarm Csoport tagjai, Rauch Hungária Kft., Shell Hungary Zrt. és logisztikai partnere HAVI Logistics Kft., Tesco-Globál Áruházak Zrt..

Az élelmezési világnap egy 150 országot felölelő összefogás, melynek célja hogy ráirányítsa a döntéshozók és a közvélemény figyelmét az emberiséget sújtó éhezésre, és ösztönözze őket az élelmezési problémák megoldására. A világnap idei mottója, „A tetteink alakítják a jövőt” is azt hangsúlyozza, hogy a fenntarthatóbb közös jövő alapjait csak együtt tudjuk lefektetni.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Február 9-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2021 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Pályázzon Ön is a zöld elkötelezettség díjáért új versenyünkön, a Greengage-en! Első nevezési határidő: 2022. február 18.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! Márciustól!