hirdetés
hirdetés
2021. szeptember. 24., péntek - Gellért, Mercédesz.
hirdetés

Édesipar

Csokoládégyártás sejtszaporítással

Bioreaktor alkalmazásával „laboratóriumi csokoládét” hoztak létre a Zürichi Alkalmazott Tudományok Egyetemének kutatói.

hirdetés

A jelenlegi kilátások alapján a csokoládé iránti globális kereslet növekedése továbbra is feltartóztathatatlan marad. Ugyan a közkedvelt édesség 138 milliárd dolláros piaca most sem számít kicsinek, egyes szakértők szerint 2028-ra akár a 200 milliárd dollárt is meghaladhatja az értéke.

Bár pillanatnyilag az ipar mind ennek a csokimennyiségnek az alapanyagát kakaócserje-ültetvényekről szerzi be, a Zürichi Alkalmazott Tudományok Egyetemének (ZHAW) tudósai szerint a laboratóriumi bioreaktorban növesztett csokoládé is szoríthat magának némi helyet a piacon.

Ami ez utóbbi, különleges édesség gyártását illeti, az eljárás kezdetén a tudósok a kakaóbabokat kivonták egy kakaógyümölcs húsából majd pedig felnegyedelték őket. Következő lépésben egy speciálisan kifejlesztett táptalaj alkalmazásával, teljes sötétségben inkubációs procedúrának vetették alá ezeket a magokat. Ebben a fázisban egy bizonyos hegszerű anyag keletkezett a kakaóbabokon. A kutatók három hét múlva lekaparták, majd pedig egy bioreaktorba helyezték ezt a szubsztanciát. Miután a tartályban a szaporítási folyamat befejeződött, a benne levő folyadékot leszívták, majd pedig a hátra maradt anyagot megszárították és megpirították.

Mint kiderült, az így létrejött porból egyéb összetevőkkel összekeverve csokoládé készíthető.

Forrás: ZHAW

A technika egyik legnagyobb előnye, hogy a bioreaktorban a szaporítási folyamat újra és újra megismételhető az anyag legelső adagjából.

A jelentős sikerek ellenére még várni kell, amíg a laboratóriumban létrehozott csokoládé kereskedelmi forgalomba kerülhet. Bár a végeredmény a hagyományos csokoládééval azonos állaggal rendelkezik, azok szerint, akik megkóstolták, az íze gyümölcsösebb és édesebb, illetve kevésbé keserű. A ZHAW illetékes csapatának segítségével idővel azért vélhetőleg tovább tudják majd „finomítani” a zamatot.

A forgalmazást némileg hátráltatja még, hogy a produktum legyártása egyelőre szerfelett költséges: 100 gramm előállítása 20 dollárba kerül.

Jóllehet, a technológia gyermekbetegségeinek leküzdését követően az új termék a szokványos módszerekkel gyártott csoki „egzotikus” alternatívájává válhat, teljes mértékben alighanem soha nem fogja kiváltani azt. Valószínűleg leginkább azokat a vásárlókat lehet majd megszólítani vele, akiknek a csokoládéfogyasztásról nem mindig megalapozatlanul a kakaótermesztéshez kapcsolódó erdőirtás és a gyerekmunka jut az eszébe.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Freethink)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Végső nevezési határidő: október 15.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!