hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. július. 29., csütörtök - Márta, Flóra.
hirdetés

Élelmiszerbeszállítás vészhelyzet után

A veszélyhelyzet után is érvényben maradnak az ártárgyalások során alkalmazandó, a beszállítók érdekeit védő élelmiszerforgalmazási szabályok – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. Egyes esetekben a kereskedőnek kell igazolni, hogy nem tisztességtelen, fenyegető befolyásolással érte el a beszerzési ár csökkentését.

hirdetés

„Az eredetileg a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet megszűnéséig bevezetett szabályok júniusban bekerültek az úgynevezett élelmiszer termékpálya törvénybe (Tfmtv.) – mondta dr. Mezei Péter ügyvéd, a Baker McKenzie versenyjogi szakértője. – Így a veszélyhelyzet után is kifejezetten tisztességtelen forgalmazói magatartásnak minősül, ha a kereskedő az élelmiszer beszállítójával szemben a beszerzési árat a beszállító tiltakozása ellenére egyoldalúan csökkenti. Ugyancsak tisztességtelen az árcsökkentés érdekében a rendelések megszüntetésével, mennyiségi csökkentésével, az akciók, illetve promóciók lemondásával, illetve anyagi vagy erkölcsi veszteséget okozó más eszközzel fenyegetni a beszállítót.”

A jövőben ezért a kereskedőknek kiemelten ügyelniük kell arra, hogy a kiskereskedelmi szektorban jellemző éves beszállítói tárgyalások során hogyan tárgyalnak a beszállítókkal. Ez különösen igaz a kisebb beszállítók esetén, ahol az egyenlőtlen alkupozíció önmagában, közvetett módon is fenyegető hatást kelthet. Ez azért okozhat nehézséget, mert a kereskedelemben jellemzőek a hosszabb távú beszállítói szerződések. Az éves feltételrendszerről való egyeztetések során a felek komplex kondíciós csomagról állapodnak meg, és a beszállítói árak nem függetleníthetők a teljes csomagtól.

A törvénymódosítás a veszélyhelyzeti szabályozásból szintén változatlanul vette át azt a rendelkezést, hogy ha a beszállító bejelentése alapján a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) eljárást indít, egyes esetekben a kereskedő köteles igazolni, hogy a beszerzési ár csökkentésére nem tisztességtelen, fenyegető módon került sor. A bizonyítási teher attól függően terheli a kereskedőt, hogy ő maga milyen piaci súlyú szereplő, illetve milyen alkuerejű beszállítóval áll szemben.

A kereskedő köteles bizonyítani a tárgyalás jogszerűségét, ha:

  • a beszállító árbevétele nem haladja meg az 500 millió forintot, a kereskedő árbevétele több mint egymilliárd forint,
  • a beszállító árbevétele 500 milliónál több, de az 5 milliárdot nem haladja meg, míg a kereskedő árbevétele több mint 20 milliárd forint,
  • a beszállító árbevétele 5 milliárdnál több, de a 75 milliárdot nem haladja meg, a kereskedőé pedig meghaladja a 100 milliárd forintot, továbbá
  • a beszállító árbevétele meghaladja a 75 milliárd forintot, míg a kereskedőé a 200 milliárd forintot.

 A szabályozás értelmében mindehhez az utolsó lezárt év szerinti árbevételt kell figyelembe venni, és a kapcsolt vállalkozási viszonyban álló beszállítók vagy kereskedők árbevételét is egybe kell számítani. Emellett közös beszerzés esetén a közös beszerzési szövetséget vagy ügyleti társulást alkotó, illetve a szerződést közösen megkötő kereskedők árbevételét is együttesen kell figyelembe venni.

Végezetül a törvény – a korábbi veszélyhelyzeti szabályozással egyezően – nem teszi lehetővé, hogy a fenyegető magatartás vizsgálata miatti eljárást csupán kötelezettségvállalással zárják le. Nem elég tehát, ha a kereskedők a hatóság irányában vállalják a gyakorlatuk utólagos átalakítását, illetve a szállítóik megfelelő kompenzálását, az eljárás erre tekintet nélkül marasztalással zárulhat.

A most állandósult szabályok miatt célszerű tehát, hogy a kereskedők már a soron következő szállítói tárgyalásokat megelőzően mérlegeljék, hogy az általuk kívánatosnak – vagy legalábbis elfogadhatónak – vélt árak, illetve egyéb szállítási kondíciók milyen összefüggésekben állnak egymással, és tárgyalási stratégiájukat ennek fényében, a fentiekben tárgyalt korlátozásokra is tekintettel alakítsák ki.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.