hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. október. 26., hétfő - Dömötör.
hirdetés

Ez volt az első online rendelés

Az internetes rendelés teljesen megváltoztatta a szokásainkat, olyannyira, hogy mostanra el sem tudjuk képzelni az életet nélküle. De hogy jutottunk el idáig? A BBC utánajárt.

hirdetés

Tavasztól a szokásosnál is többen vásároltak online, sőt Kanadában már olyan tételek szerepeltek a virtuális kosárban, mint konzervált fürjtojás, szitárhúr vagy trambulin a kertbe a gyerekek lefoglalása céljából. De hogy is kezdődött ez?

Az első vásárláshoz még távirányítót használtak

1984-ben az angliai Gatesheadben egy 72 éves nagymama, Jane Snowball a kedvenc karosszékében, a tévé előtt ülve margarint, kukoricapelyhet és tojást vásárolt. Csak a távirányítóra volt szüksége hozzá. Egy újonnan kifejlesztett Videotext rendszert használt, amit Michael Aldrich brit felfedező dolgozott ki. Aldrich tulajdonképpen számítógépes terminállá változtatta a televíziót: a bevásárlólista elemei a képernyőn jelentek meg, Jane pedig (aki korábban eltörte a csípőjét, így nem tudott elmenni bevásárolni) a távirányító gombjai segítségével navigálhatott köztük. A megrendelést telefonon továbbították a helyi boltnak, ahol az alkalmazottak összekészítették és házhoz szállították a csomagot. Voilà.

Az első, neten rendelt pizza

1994-ben újabb korszak kezdődött, amikor az amerikai Pizza Hut online kezdte értékesíteni termékeit a PizzaNet portálon keresztül. A cél nem a kanapékrumplik, hanem az idősek és mozgásukban korlátozottak kiszolgálása volt. Mai szemmel kőkorszaki, szürke weboldalnak tűnik az eladási felületük, ami ráadásul az akkor még nem létező nyilvános internet helyett egy zárt számítógépes hálózatot használt, ám akkoriban így is hatalmas újdonságnak számított. 1994-ben a második nagy innováció az első igazi online áruház, a NetMarket megjelenése volt. A 21 éves Daniel M. Kohn rendszere már a digitális fizetést is lehetővé tette. S hogy mi kelt el legelsőnek? Egy Sting-CD tíz fontért.

Az első óriások

Innentől kezdve a sikítva betárcsázós internet megtalálta az utat az emberek otthonába, a nagyvállalatok azonban nem látták meg benne rögtön az üzleti lehetőséget, sőt a vásárlók sem. A szintén 1994-ben indult Amazon esetében az online vásárlások 2010-ig még az Egyesült Államokban is csak a kiskereskedelmi eladások 6 százalékát tették ki. 1995-ben startolt az eBay, 1997-ben a japánok legnagyobb e-kereskedelmi üzlete, a Rakuten, a kínai Alibaba pedig két évvel később. Ezek a cégek bebetonozták az online vásárlás jellemzőit: széles termékkínálat, könnyű hozzáférhetőség és a legfejlettebb technológia. Még így is időbe telt, mire az emberek hozzászoktak, hogy egy képernyő előtt ülve vásároljanak, és ne személyesen, ahol meg lehet fogni, szagolni, ki lehet próbálni az adott terméket.

A járvány gyorsítja a fejlődést

A kilencvenes évek közepétől aztán a globalizáció meghozta az online vásárlók kedvét. Az e-kereskedelem kezdett jövedelmezővé válni, miután a fogyasztók ráéreztek a termékek összehasonlításának, felkutatásának, böngészésének ízére. Megtehették, hogy válogatnak annak érdekében, hogy a lehető legjobb minőséget kapják a pénzükért.

A valódi fordulópont 2017-ben jött el. A Pew Research Center vizsgálata szerint az amerikaiak akkor már olyan gyakorisággal vásároltak online, ahogy a szemetet vitték ki. Tízből nyolcan vásároltak interneten legalább egyszer az évben, miközben 2000-ben ez az arány még csak 22 százalék körül mozgott. 2020-ban ismét változtak a számok a koronavírus-járvány megérkezésével. Ismét csak Amerikát nézve: március és április között az e-kereskedelem eladásai 49 százalékkal nőttek. A legtöbben mégis ugyanazt vásárolják, amit annak idején Jane Snowball a tévéjén keresztül: élelmiszert. A járvány nagyon sokat lendített az online étel- és alapanyag-beszerzésen, s ahogy az elvárások megváltoztak, az kihatással lesz jövőbeni vásárlási szokásainkra is.

(forrás: Dívány)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!