hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. október. 23., péntek - KÖZT.KIKIÁLT., Gyöngyi.
hirdetés

Megtakarítás

Felmérték a harmincas generáció pénzügyi helyzetét

A mai harmincasok felelősen és tudatosan döntenek pénzügyi kérdésekben, kiemelten fontos számukra, hogy legyen megtakarításuk, de rendszeresen megtakarítani csak 23 százalékuk tud, négy harmincasból egynek pedig egyáltalán nem sikerül félretennie. A saját ingatlan az egyik legfontosabb befektetési forma, és óriási presztízsértékkel is bír a harmincasok körében.

hirdetés

Kihívások és feladatok sokasága jellemzi a 30-39 közötti éveket, mert ilyenkor kell a nyugodt jövőt megalapozni – vélik a generáció tagjai az UniCredit Bank és a Scale Research reprezentatív kutatása szerint. Úgy érzik, ezekben az években már nem lehet megúszni, hogy felelősséget vállaljanak tetteikért, és meg kell birkózniuk a legfontosabb életesemények – karrier, családalapítás, gyermek születése – miatt rájuk nehezedő társadalmi nyomással.

A kutatás többek között azt vizsgálta, milyen pénzügyi, gazdasági ismeretekkel rendelkeznek, és milyen kihívásokkal küzdenek a mai harmincévesek; döntéseik mennyire tudatosak, kitől fogadnak el tanácsot, ha bizonytalanok, és mennyire használják a digitális és fintech megoldásokat a mindennapokban.

Hónapról hónapra él a generáció negyede

Az öngondoskodás és megtakarítás erősen összefügg a generáció pénzügyi tudatosságának erősödésével – saját bevallásuk szerint kivétel nélkül mindenki igyekszik megtakarítani, és negyvenes éveire megalapozni az anyagi biztonságot, a kutatás számai ezzel szemben megdöbbentők. A 30-as generációnak csupán a 23%-a tud rendszeresen félretenni, egyharmada csak esetenként tartalékol, egynegyedének viszont egyáltalán nincsenek megtakarításai. A megkérdezettek szerint nehéz félretenni, mert folyamatos és pontos tervezést, illetve nagy önuralmat igényel akár napi szinten is.  A megtakarítással bírók fele komolyabb összeg tartalékolására is képes, 50%-uk azonban a havi jövedelméből csak 30 ezer forint alatti összeget tud rendszeresen félretenni.

Egymillió forint alatt csak vésztartalékként tekintenek félretett pénzükre, a valós megtakarítás szerintük egymillió felett kezdődik. Magasabb a rendszeres megtakarítás aránya a férfiak, a diplomások, valamint a már családos, saját otthonnal bíró harmincasok körében. A megspórolt pénzt elsősorban biztonsági tartalékként, lakásfelújítási célra vagy a gyermekek számára gyűjtik a korosztály tagjai. A legnépszerűbb befektetési formák a különböző nyugdíj-előtakarékossági megoldások, a megtakarítások (pl. részvények, állampapírok, befektetési alapok), valamint saját ingatlan vásárlása.

Saját ingatlanra hajt szinte minden harmincas

A megkérdezettek 57%-a saját ingatlanban él, és akinek még nincs, azok közül 10-ből 9-en vágynak saját lakásra. A saját ingatlannal rendelkezők aránya magasabb a házas, gyerekes, teljes állásban dolgozó, szellemi munkát végző, diplomás harmincasok körében. Ők önkifejezésük részeként tekintenek az ingatlanra, és anyagilag kedvezőbbnek tartják az albérlettel szemben.

Amíg más európai országokban a fiatalok többsége inkább a lakásbérlést preferálja, addig Magyarországon a saját ingatlannak még mindig rendkívül magas presztízsértéke van. A generációnak csak 14%-a érvel a saját lakás ellen: az ingatlanvásárlás szerintük lehorgonyozza, röghöz köti a tőkéjüket, és akadályozza az esetleges külföldi munkavállalást - jellemzően vezető beosztásban dolgozó, (nem ingatlan) befektetéssel rendelkező férfiak gondolják így.

Az autó- és ingatlanvásárlás a fő hitelcél

A hitelezés szinte elkerülhetetlen egy-egy nagyobb terv vagy cél megvalósításához, a bankok pedig szükséges szereplői a generáció boldogulásának – vallják azok a megkérdezettek, akik rendelkeznek hitellel, és pozitív tapasztalat érte őket a hitelfelvétel során, illetve, ha a hitellel egy régóta dédelgetett tervük, céljuk, vágyuk válhatott valóra. A harmincasok igen tudatosak a hitelfelvétel terén is – kerülik a fogyasztói vagy élvezeti cikkekre és az utazásra felvehető hitelt, helyette leginkább ingatlan- vagy autóvásárlás céljából nyúlnak ehhez a megoldáshoz.

A nők jobban félnek a hitelfelvételtől, a férfiak – főleg a diplomás réteg – sokkal magabiztosabbak, jártasabbak a témában. Kivételt képez a nem családos, még a bulizásnak, utazásnak élő hedonista harmincas férfiak jelentős létszámú csoportja, akik ahogy párkapcsolatilag, úgy ingatlannal és hitellel sem szeretnék még lekötni magukat.

Az online bankolás egyszerű, innovatív és kényelmes is

A fintech megoldások ismertsége változó a harmincasok körében. A legnépszerűbb eszközként a PayPal-fizetést említik, ezzel szinte mindannyian találkoztak már, ezt azonban jelentősen lemaradva követi a BitCoin, a Simple és a Revolut, amelyeket még kevesen ismernek. A bankok különböző applikációit, valamint az online bankolást innovatív megoldásnak tartják, szívesen és bizalommal használják, mert egyszerűséget és kényelmet hoz az életükbe.

Ugyanakkor akriptovalutákkal szemben egyelőre nagy a bizalmatlanság. A korosztály egy részének az online bankolással, sőt, alkalmanként még a kártyás fizetéssel is akadnak averziói, ők még mindig a készpénzt tartják értékesebbnek és megbízhatóbbnak. A harmincasok ugyanakkor érzik, hogy előbb-utóbb el kell majd sajátítaniuk a fintech megoldásokkal kapcsolatos tudást, mert meggyőződésük szerint, a globális trendek és döntések miatt azok 10-15 év múlva szerves részét képezik majd a pénzügyi rendszereknek.

Pénzügyi döntésekben a generáció negyede csak magára hallgat

A harmincas generáció egy részét bizonytalanság és bizalmatlanságjellemzi a pénzügyek területén. A párjától, házastársától jellemzően mindenki kér tanácsot, és a célok megtervezése is közösen zajlik. A harmincasok között sokan az adott téma szakértőjét (független pénzügyi vagy banki tanácsadót) tekintik hiteles és megbízhatóinformációforrásnak, de a megkérdezettek 29%-a senkitől nem fogad el tanácsot, ha pénzügyekről kell döntenie.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!