hirdetés
hirdetés

Fogyasztók, szolgáltatók reakciója a válságra

2020 áprilisától, azaz a kijárási korlátozás első napjaitól kezdődően heti rendszerességgel méri az Ipsos a koronavírus fogyasztói magatartásra gyakorolt hatásait. 

hirdetés

A tracking jellegű kutatás szektorspecifikusan vizsgálja a magyar fogyasztók elégedettségét, a jövőbeni vásárlási hajlandóságot, valamint az egyes piaci szereplők, márkák teljesítményét a válság időszakában.

A koronavírus járvány következtében kialakult helyzet alapjaiban formálja át a fogyasztók életvitelét, szokásait, viselkedését, döntési mechanizmusait. A pandémia hatására a felnőtt hazai lakosság fele (52%) egyáltalán nem hagyja el otthonát, míg tizenkettőből csupán egy fő jár el otthonából továbbra is változatlanul (8%). Bár a kormányzati lépés szándékaival ellentétes a hatás, a kijárás korlátozását inkább a fiatalok veszik komolyan (a 30 év alattiak 69%-a otthon marad), szemben az idős korosztállyal (az 50 év felettiek 43%-a nem mozdul ki otthonából). Mindez annak fényében különösen beszédes, hogy a gazdaságilag inaktívak értelemszerűen magasabb arányban engedhetik meg maguknak a bezárkózást (75%), míg az aktív munkavállalók egy része rá van kényszerítve a napi közlekedésre (csak 35% marad otthonában). Különösen érintettek a munkaadó általi nyomás tekintetben a nehezebb anyagi körülmények közt élő, alacsony iskolázottságú munkavállalók, közülük is jellemzően a férfiak.

A válság hatására módosuló munkarend főleg a Közép-Magyarországon élőket és a diplomásokat érinti.

Változott a munkarendje a válsághelyzet hatására?
Változott a munkarendje a válsághelyzet hatására?

Az állásukat a Covid-19 vírus gazdaságra gyakorolt hatásai következtében elvesztő munkavállalók körében felülreprezentáltak a nők (13%-uk vesztette el munkáját), a főiskolai végzettséggel nem rendelkezők és a családosok (10%-10%). A középső régióban élők és a diplomások az országos átlagnál magasabb arányban tudják munkájukat home office jelleggel folytatni (42% és 51%).

A kutatás tanulságai alapján a jelenlegi költések relatív mértéke független az anyagi helyzettől, iskolázottságtól, a megnövekedett költés ugyanakkor főleg a középső országrészt jellemzi.

A válság hatására változott-e, hogy összességében mennyit költ háztartása vásárlásra, szolgáltatásokra?
A válság hatására változott-e, hogy összességében mennyit költ háztartása vásárlásra, szolgáltatásokra?

A romló gazdasági kilátások kompromisszumokat követelnek hosszú távon. Amennyiben dönteni kell, hogy melyik számlát fizetnénk be elsőként a magyar lakosok, a közmű számlák egyértelműen az első helyen állnak, megelőzve a hiteltörlesztéseket és a biztosításokat (lakás, nyugdíj stb.) is.

Vásárlásainkra általában jellemzők az online megoldások és a házhozszállítás irányába való elmozdulás. Az online rendelés főként a diplomások, az egyedül élők, és a home office formában tovább dolgozók körében ugrott meg. A videótartalmak online fogyasztásának (streaming megoldások, OTT) növekedése is a felsőfokú végzettségűek, valamint a fiatalok és jó anyagi helyzetűek körében mérhető. Pénzügyeink újragondolása ezzel párhuzamosan alapvetően az állásukat elvesztők, másodsorban a home office-ba kényszerülők körében jellemző.

Az elmúlt hetekhez képest gyakrabban vagy ritkábban végzi az alábbi tevékenységeket?
Az elmúlt hetekhez képest gyakrabban vagy ritkábban végzi az alábbi tevékenységeket?

Az ügyféligények és preferenciák első heti vizsgálata feltárta egyes termékosztályok keresletének a vírus okozta rendkívüli állapotnak köszönhető megugrását. Ugyanakkor az április elején mért magas szintű kereslet tartóssága a következő adatfelvételi hullámok alapján lesz megítélhető.

Az elmúlt hetekben többet vagy kevesebbet vett az alábbi termékekből a megszokotthoz képest?
Az elmúlt hetekben többet vagy kevesebbet vett az alábbi termékekből a megszokotthoz képest?

Tartós élelmiszert jellemzően a fiatalok, a diplomások és a gyerekes háztartások tagjai halmoznak fel kiemelkedő arányban, míg a kézfertőtlenítő iránt Közép-Magyarországon, valamint szintén a diplomások és gyerekes családok körében nőtt az igény a korábbiakhoz képest.

Az Ipsos tracking kutatása olyan adatokhoz juttatja az ügyfeleket, melyek alapján portfóliójukat, folyamataikat, kommunikációjukat azonnal tudják a helyzethez alakítani és felkészülni a regenerálódási szakasz kihívásaira. A kutatás fókuszában így a válság idején mérhető fogyasztói reakciók, vásárlási tapasztalatok állnak. A kutatócég számos szektor kommunikációs és válságkezelési gyakorlatát górcső alá vette, amely alapján a telekommunikációs piac szereplői bizonyulnak a legaktívabbnak a járvány hazai megjelenése óta: a telco ügyfelek közel kétharmada találkozott valamilyen formájú, a vírus okozta rendkívüli helyzethez köthető tájékoztatással. A márkák teljes rangsorában az első három helyen említett cég között a Magyar Telekom, az OTP és a Tesco szerepel (32%, 28% és 26% említette).

Az elmúlt hétre gondolva melyek azok a szolgáltatók, akiktől kapott bármilyen tájékoztatást a koronavírus okozta változásokról?

  1. Magyar Telekom

  2. OTP Bank

  3. Tesco

  4. Lidl

  5. Telenor

  6. Rossmann

  7. Vodafone

  8. Spar/Interspar

  9. DM (Drogerie Markt)

  10. Auchan

 

Kijelenthető, hogy a tájékoztató jellegű kommunikáció a szolgáltatás jellegétől függetlenül javította a fogyasztói elégedettséget.

Hogyan változott a véleménye a szolgáltatóról a tájékoztatás után?
Hogyan változott a véleménye a szolgáltatóról a tájékoztatás után?

A kutatássorozat az egyes üzletkategóriákkal való elégedettséget részletesen (pl. tájékoztatás, termékek elérhetősége, várakozási idő, személyzet felkészültsége, online felület, kiszállítás) és a rövid- illetve hosszútávú jövőbeni vásárlási hajlandóságot is vizsgálja.

Mennyire volt elégedett az alábbi szempontok szerint? Mennyire valószínű, hogy a jövőben ügyfele szeretne lenni, vagy ügyfele szeretne maradni ennek a szolgáltatónak?
Mennyire volt elégedett az alábbi szempontok szerint? Mennyire valószínű, hogy a jövőben ügyfele szeretne lenni, vagy ügyfele szeretne maradni ennek a szolgáltatónak?

Az elmúlt hetek drámai változásai ellenére összességében nem mérhető rossz közhangulat hazánkban. A kutatás következő heti eredményei választ adnak arra is, hogy mennyire tartós a fogyasztók optimizmusa.

Az elmúlt hétre gondolva, hogyan értékelné hangulatát, közérzetét?
Az elmúlt hétre gondolva, hogyan értékelné hangulatát, közérzetét?

További indormció ITT.

 

 

 

(forrás: Store Insider)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

StoreInsider-FMCG Hírlevél