hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. március. 07., vasárnap - Tamás.
hirdetés

Gördülékenyebbé válhat a kínai export

Az utóbbi időben több olyan kedvező folyamat indult el a Kínai Népköztársaságban, amelyek bővíthetik az ország iránt érdeklődő magyar élelmiszeripari szereplők exportlehetőségeit, főként az állati eredetű élelmiszerek terén.

hirdetés

A Kínai Népköztársaság régóta fontos felvevőpiaca a magyarországi élelmiszerexportnak. Kiváló kormányzati és gazdasági kapcsolatainknak köszönhetően (jelenleg két mezőgazdasági szakdiplomata és három külgazdasági szakdiplomata állomásozik itt), illetve az érintett vállalkozások növekvő aktivitásának eredményeként az agrár/élelmiszerexportunk több mint öt éve dinamikusan bővül. A kedvező képet árnyalja ugyanakkor, hogy Kína jelentős késéssel, csak 2018-ban oldotta fel a Magyarországon megjelent madárinfluenza következtében bevezetett átmeneti korlátozásokat.

A magyar hatóság által sikeresen megfékezett madárinfluenza-járvány mellett továbbra is nehézséget jelent az afrikai sertéspestis (ASP) magyarországi jelenléte következtében bevezetett kínai exporttilalom. Az ASP okozta piackorlátozások jelentősen visszavetették a magyar cégek exportteljesítményét. Az utóbbi időben azonban olyan változásokat tapasztalhatunk, amelyek bővíthetik a kínai piac iránt érdeklődő magyar vállalatok exportlehetőségeit.

Kínában eddig több hatóság felelt az egyes országok és a külföldi élelmiszeripari vállalatok regisztrációjáért és engedélyezéséért. Annak érdekében, hogy az engedélyezési folyamatokat felgyorsítsák, az országok és üzemek engedélyezése a miniszteri szintű hatáskörrel rendelkező Kínai Vámügynökséghez (GACC) került.

A folyamatnak már látszanak a részeredményei. Az átszervezésnek, és persze a magyar Agrárminisztérium több évi munkájának köszönhetően, 2019 áprilisában Magyarország és Kína között megszületett a baromfihús exportjának folyamatait szabályozó bilaterális protokoll, amely megalapozza a magyar cégek jövőbeni lehetőségeit. A protokollban rejlő lehetőségek kiaknázásához mindenképpen szükséges, hogy a baromfifeldolgozó cégek felismerjék a kínai piacban rejlő potenciált, és minél többen jelentkezzenek az exportra.

Forrás: 123rf

A kínai piacnyitást az a tény is felgyorsíthatja, hogy a kínai fogyasztók biztonságos ellátásához egyre nagyobb mennyiségű importárura, valamint helyettesítő termékre, pl. egyéb állatfajokból származó húsokra is szükség van. Ennek elsődleges oka, hogy a Kínában megjelent ASP a sertésállomány drasztikus csökkenését eredményezte, és ellátási zavarokat okozott. Az óriási igény a jelenleg szünetelő magyar sertéshús-szállítások újbóli engedélyezését is felgyorsíthatja.

A különböző állati eredetű termékek kiszállításához elengedhetetlen országengedélyek, és az üzemi szintű regisztráció ugyanakkor nem elegendő a sikeres exporttevékenységhez. Az Agrárminisztérium valamint a Külgazdasági és Külügyminisztérium évtizednyi munkájának köszönhetően 10 termékkategóriában megvan az engedély a kiszállításra (pl. marhahús, tej/tejtermékek, vízibaromfihús), ugyanakkor több árufajtánál csak részsikerekről számolhatunk be. A magyar kormány szerteágazó tevékenységével, különböző szervezetek közreműködésével (Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, Agrármarketing Centrum, HEPA Zrt. attaséi hálózat) hathatósan tudja segíteni a magyar vállalkozások külpiaci terjeszkedését, azonban ahhoz, hogy a kiváló magyar élelmiszerek Kínába irányuló exportvolumene jelentősen bővüljön, a cégeknek maguknak is mélységében ismerniük kell a helyi kultúrát. Amennyiben ez saját forrásból és tudásból nem megvalósítható, számos olyan tanácsadó cég áll rendelkezésre, akik a kínai piacot mélységében ismerik, és helyben is tudják a cég érdekeit képviselni.

A keleti nyitás politikája továbbra is meghatározó a kormány exporttevékenységében, vagyis a vállalkozások továbbra is hathatós támogatásra számíthatnak a kínai expanzióra vonatkozóan. A kormányzati szándék megvan, és kedvező folyamatok zajlanak, nem szabad elfelejteni, hogy a türelem továbbra is kulcskérdés a kínai piacon. 2-3 év is kellhet a vállalkozások stabil piaci jelenlétének megteremtéséhez.

(forrás: Racskó Tamás/NAK)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 12.

Március 19-én, pénteken Belső kommunikációs workshop a Kreatív szervezésében!

Kiadónk társoldalai