hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. december. 05., vasárnap - Vilma.
hirdetés

Gyógyszerreklámokat és étrend kiegészítőket büntetett a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Pharma Nord Élelmiszer Kereskedelmi Kft. (Pharma Nord Kft.) és a Pharma Nord ApS. jogsértően reklámozta több termékét, mert a vény nélkül kapható gyógyszert nem az alkalmazási előírás alapján mutatta be, az egyes étrend-kiegészítők népszerűsítése pedig nem felelt meg az ágazati szabályoknak.

hirdetés

Mindemellett a két vállalkozás burkolt reklámot tett közzé a Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.-vel együttműködésben a Patika Magazin Partner Mellékletében. A jogsértésért összesen több mint 38 millió forint bírságot szabott ki a GVH.


A GVH a Pharma Nord Kft. Glukozamin Pharma Nord 400 mg gyógyszerének, Bio Króm és Bio Króm Dia, Bio-Quinone Q10 Super, Seleno Q10, Bio Szelénium 100 + cink + vitaminok elnevezésű étrend-kiegészítőinek, valamint Be-Fit elnevezésű termékének 2014-ben és 2015-ben közzétett reklámjait vizsgálta, és részben jogsértőnek találta azokat.

A GVH döntése szerint jogsértők

  • a Glukozamin Pharma Nord reklámjai, mert a vállalkozások nem az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatták be a gyógyszert, mivel a reklámok más szerekhez viszonyítva tartalmaztak állításokat a fájdalomcsillapító hatás mértékéről, illetve a mellékhatások hiányáról és a térdproblémák megszüntetéséről;

•             a Bio-Króm és a Bio-Króm DIA étrend-kiegészítő gyógyhatására utaló állítások, mert gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek az ágazati rendelkezések szerint;

•             a Bio-Quinone Q10 Super, a Seleno Q10 és a Bio Szelénium 100 + cink + vitaminok reklámjaiban a gyógyhatásra utaló állítások szintén azért, mert gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek, valamint e termékek összetevőinek az egészségre gyakorolt hatására vonatkozó állítások sem felelnek meg az ágazati rendelkezéseknek;

•             a Be-Fit étrend-kiegészítőről tett állítások az egészségről általánosságban, valamint az összetevők méregtelenítő hatására, a súlycsökkenés ütemére vagy mértékére utaló állítások, mert azok nem felelnek meg az ágazati rendelkezéseknek;

•             a Patika Magazin Partner Mellékletében közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok.

 

 A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. A GVH a jogsértő magatartás esetében súlyosító körülményként értékelte többek között azt, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott, mintegy két évig tartott és sérülékeny fogyasztókat is elért. Emellett a burkolt reklámot tekintve súlyosító körülmény volt, hogy a szerkesztői tartalomnak álcázott reklám súlyos jogsértésnek tekinthető. A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe az eljárás alá vontak érdemi megfelelési erőfeszítéseit, a szerkesztői tartalomnak álcázott reklám esetében pedig azt, hogy utóbbival felhagytak a vállalkozások. 

Így a GVH döntése szerint a Pharma Nord Kft. és a Pharma Nord ApS. egyetemlegesen 37.284.000 forint, a Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft. (amely vállalkozás felelőssége csak a szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok vonatkozásában állt fenn) pedig egymillió forint bírságot köteles fizetni.
A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy


• a gyógyszertárakban vény nélkül is kapható és társadalombiztosítási támogatásban nem részesülő gyógyszerek reklámozása akkor jogszerű, ha a reklám a gyógyszert az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatja be. Így nem az állítás valóságtartalma bír elsődleges jelentőséggel, hanem az, hogy egy vállalkozás az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatja-e be a készítményét. Ennek megfelelően a GVH számára irreleváns az engedélyezett alkalmazási előíráson túlterjeszkedő állítás igazolására tett kísérlet.


• élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is, az alábbiak szerint:

o gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek. A versenyfelügyeleti eljárásban nincs lehetőség arra, hogy a vállalkozás a jogszabályi tilalom ellenére próbálja meg állításait igazolni;
o egészségre gyakorolt hatásra vonatkozó állítások csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően, az ágazati szabályok szerint tehetők.


Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/90/2015.

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Újra itt a Kreatív digitális versenye!