hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. október. 31., szombat - Farkas.
hirdetés

Halgazdálkodás: fókuszban a fenntarthatóság

Rekordot döntött tavaly az egy főre jutó globális halfogyasztás (20,5 kg) és a pozitív trend az előttünk álló évtizedben is folytatódni látszik, kiemelve a halak az élelmezésben és táplálkozásban játszott kiemelkedő szerepét. A haltermesztés fenntartható fejlesztése és a hatékony halgazdálkodás elengedhetetlenek mindehhez – olvasható az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) új jelentésében.

hirdetés

A haltermelés elérheti az akár 204 millió tonna mennyiséget is 2030-ban, ami 15%-os bővülést jelent 2018-hoz képest. Ezen belül nőni fog az akvakultúra jelenlegi 46%-os aránya – tudhatjuk meg A halászat és akvakultúra helyzete a világban 2020-as kiadványból. Mindezekkel együtt az egy főre jutó éves halfogyasztás 21,5 kg-ra nő 2030-ra.

„A hal és halászati termékek nem csupán a legegészségesebb ételek közé tartoznak, de a környezeti terhelésük is alacsony,” – mondta a FAO főigazgatója, Csü Tung-jü, hangsúlyozva, hogy sokkal központibb szerepet kellene játszaniuk az élelmezésbiztonságban és a táplálkozási stratégiákban.

Haltelep Törökországban - Forrás: FAO
Haltelep Törökországban - Forrás: FAO

Amint a főigazgató a jelentésből kiemelte, egyre több bizonyíték mutat a hatékony halgazdálkodás szerepére a halállomány növekedésében, melynek hiányában a terület hozzájárulása az élelmezésbiztonsághoz és az emberek megélhetéséhez veszélybe kerül. A fenntarthatóság hiányának oka azonban összetett és célzott megoldásokat igényel.

A halászat mértéke a halászati területek több mint harmadán meghaladja a fenntartható szintet, ami nem csak túl magas, de javulás sem mutatkozik ezen a téren.

A legjelentősebb halfajok esetében javul a fenntarthatóság, tudható meg a FAO jelentésből. A tonhal halászata 2018-ban volt a csúcson, amikor 7,9 millió tonnát fogtak ki belőle – ennek kétharmada már biológiailag fenntartható szinten kerül kihalászásra, ami 10%-os növekedést jelent két év alatt.

COVID-19 járvány

Bár a FAO jelentés még a koronavírus járvány kitörése előttről származó adatok alapján készült, segíti a szervezet szakértőit a jobb és szakmailag megalapozott döntésekben és megoldásokban a halászat és akvakultúra területén – a szektorban, ami a járványhelyzetet lenagyobb vesztese.

A halászati szektor akár 6,5%-kal is zsugorodhatott a korlátozások és a munkaerő hiánya miatt – olvasható a függelékben.

A nemzetközi szállítmányozás zavarai főleg az exportra szánt haltermelést érintette, míg a turizmus és vendéglátás szektor leállása drámai hatással volt sok halfajta piacára, még akkor is, ha a hosszabb eltarthatóságú fagyasztott, konzerv, pácolt és füstölt halak eladása stabil maradt. A Fölközi- és a Fekete-tenger térségében a kisüzemi halászok 90%-a kényszerült szüneteltetni tevékenységét a felvevő piac megszűnése miatt, amit gyakran az árak csökkenése súlyosbított.

Globális trendek

A FAO jelentés rengeteg adattal szolgál a halászatról halfajok, régiók és éghajlat szerinti lebontásban, illetve hogy vadon fogott vagy termesztett halról van-e szó.

A 2018-as teljes globális haltermelés mennyiségét 179 millió tonnára becsülik, értéke 401 milliárd dollár. Az emberi fogyasztásra szánt hal 52%-a akvakultúra termelésből származik. Messze a legjelentősebb termelő Kína, a magasan fejlett akvakultúra szektorának köszönhetően, ami több halászati terméket termelt, mint a világ többi része 1991 óta összesen.

Az akvakultúra szektor bővülése alacsonyabb ütemben bár, de folytatódni fog, növelve az arányát a fogyasztásban és a kereskedelemben is.  

A szardínia a legjelentősebb tengeri halászott fajta, melyet a tőkehal és a csíkoshasú tonhal követ. A belvízi halászat – ami sok élelmiszerben szegény országnak jelentős élelemforrás – 12 millió tonna mennyiségével rekordot döntött.

A halfogyasztás átlagosan az állati eredetű fehérjefogyasztás hatodát fedezi, de ez akár 50% fölé is kúszhat egyes országokban, mint Banglades, Kambodzsa, Gambia, Ghána, Indonézia, Sierra Leone, Srí Lanka.

A jelentés számokban

A globális haltermelés 2018-ban: 179 millió tonna

Tengeri halászatából származó fogás: 84,4 millió tonna

Édesvízi halászatból származó fogás: 12 millió tonna

Akvakultúrából származó fogás: 82,1 millió tonna

Ebből emberi fogyasztásra szánt mennyiség: 156 millió tonna

A halászat és akvakultúra elsődleges értékesítési értéke 2018-ban: 401 milliárd dollár

Ebből az akvakultúra részaránya: 250 milliárd dollár

A halászatban és az akvakultúrában foglalkoztatottak száma: 59,5 millió fő, közülük 14% nő

A legtöbb halászattal és haltenyésztővel rendelkező régió: Ázsia (85%)

A bolygón található halászhajók száma: 4,56 millió

A legnagyobb flotta Ázsiában található (3,1 millió hajó, vagyis a teljes hajóállomány 68%-a)

A 12 méternél hosszabb motoros hajók aránya: 82%

A nemzetközi kereskedelembe kerülő hal a teljes termelésen belül: 38%

A teljes halexport értéke: 164 milliárd dollár

A világ legnagyobb haltermelője és exportőre: Kína

Nettó halexportőr térségek: Óceánia, Latin-Amerika és a Karib-térség, Ázsia fejlődő országai

A világ legnagyobb hal- és haltermékpiaca: az Európai Unió.

Második: az Egyesült Államok;

Harmadik: Japán.

A leginkább fenntarthatatlan módon kezelt halászati régió: a Földközi- és a Fekete-tenger (62,5% túlhalászott halállomány), a Csendes-óceán délkeleti része (54,5%), az Atlanti-óceán délnyugati része (53,3%)

A belvízi halászat legjelentősebb folyói: Mekong, Nílus, Iravádi, Jangce folyó

 

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!