hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. október. 19., kedd - Nándor.
hirdetés

Hús mögöttünk, póthús előttünk

Az emberiség húspótló proteinek iránti fokozódó étvágyának köszönhető élelmiszeripari termékfejlesztési trendeknek igazi nyertesei lehetnek a vegetáriánusok. Az Euromonitor International szerint az Egyesült Államokban a húspótlókat tartalmazó termékek értékesítése 2014 és 2016 között 16 százalékkal 700 millió dollárra ugrott, s az eladások 2021-re a 863 millió dollárt is elérhetik.

hirdetés

A Föld rohamosan növekvő népességének fehérjeszükségleteit csakis a „kínálat bővítésével” lehet kielégíteni, amire az egyik lehetséges mód a hús helyettesítése növényi fehérjék felhasználásával. Néhány éve ez még csak elmélet volt, de ma már nem az: a nagyvállalatok láthatóan nem szeretnének kimaradni a húspótló termékek trendjéből.

Magyarországon még gyerekcipőben jár, máshol azonban – különösen az Egyesült Államokban – óriási tempóban fut fel a húsok ízét növényi alapú összetevőkkel imitáló élelmiszerek iránti kereslet. Olyannyira, hogy ez már a befektetők fantáziáját is megmozgatta. Csak néhány példa a közelmúltból: a PepsiCo előrukkolt ama SoluOats nevű, proteingazdag, „zabos” italával, amelyből sikerült száműzni a víz és a zab összekeveréséből fakadó szemcsésséget. A növényi eredetű „húst” gyártó Beyond Meat szintén további fehérjeforrások után kutat, és a zöldborsót meghaladva immár olyan terményeken kísérletezget, mint a lencse, a mungó- és farkasbab vagy éppenséggel a mustármag. A Kellogg Co. kockázatitőke-alapja pedig jelentős összeget fektetett egy Kuli Kuli nevű kaliforniai cégbe, amely a nyugat-afrikai és a karibi térségből származó moringa fa proteinben gazdag leveleiből smoothie-kat és fehérjeszeleteket állít elő.

forrás:123rf.com
forrás:123rf.com

Vegán burgerek a Nestlétől

A Nestlé többek közt azzal igyekszik megtartani vásárlóit, hogy egyre egészségesebb termékekkel jelenik meg a boltokban. A cég csökkentett só- és cukortartalmú árui mellett most olyan ételeket dobna piacra, amelyek összhangban vannak a modern étkezési szokásokkal.

Sok vásárló felismeri ugyan, hogy kevesebb hús fogyasztása egyaránt jót tesz az egészségüknek és a bolygónak, ám a növényi alapú húsalternatívák ízben sokszor nem felelnek meg az elvárásaiknak – foglalt állást a Nestlé, amely épp a problémára kíván megoldást nyújtani azzal, hogy húsmentes burgerei szójából, növényi fehérjéből, valamint cékla-, répa- és paprikakivonatból készülnek, és (tájékoztatásuk szerint) pontosan olyan ízűek, mint a marhahúspogácsát tartalmazó burgerek.

A hollandoknak bejött a műhús

Az IRI Nederland piackutató cég új adatai azt mutatják, hogy a holland szupermarketekben a növényi alapú húspótlók eladása 2017 óta 51 százalékos növekedést ért el. Ugyanebben az időszakban a marha-, sertés- és vadhús értékesítése 9 százalékkal csökkent, míg a csirkehúsé 2019 első felében 0,4 százalékkal esett vissza. Hollandia két legnagyobb szupermarketlánca – az Albert Heijn és a Jumbo – úgy döntött, bővíti vegán és vegetáriánus termékei kínálatát.

A három dobogós

A növényi alapú húsalternatívák terén egyértelműen három cég, az Unilever, a Tesco és a Nestlé teljesít a legjobban – mondja egy öttrillió dolláros eszközöket kezelő befektetői csoport jelentése. A FAIRR által kiadott szakmai jelentésből kiderül, mely cégek ismerték fel, milyen fontos az állati fehérjéről egyre inkább a növényi felé venni az irányt. Eszerint immáron 25 nagykereskedő és gyártó dolgozott ki stratégiát a fenntartható fehérjetermékek számára, felismerve az állati fehérjére támaszkodó stratégia kockázatát. A jelentésben szereplő kiskereskedők 87%-a növelte saját márkás növényi alapú termékeinek arányát. Az alternatív fehérjepiac értékét jelenleg 19,5 milliárd dollárra becsülik.

„Sokan már megkezdték a fehérjetermékek diverzifikálásának útját a túlnyomórészt állati eredetűtől az alacsony széntartalmú és kevésbé erőforrás-igényes növényi alapú források felé” – mondta Jeremy Coller, a FAIRR alapítója, amely olyan intézményeket is magában foglal, mint az UBS. és Schroders.

Az alternatív fehérjepiac várhatóan eléri a globális húspiac 10%-át, a következő 15 évet tekintve 100 milliárdos értékben – mondta a jelentés, hivatkozva a Barclays és a JPMorgan kutatásaira. Az alternatív fehérjepiac kínálata egyébként már megjelent a globális étteremláncokban is, például a Burger Kingnél és a McDonald’s Corporationnél a Beyond Meat Inc. nagykereskedelmi listája miatt.

Visszahat ránk, ahogy a klímával bánunk

A bolygó klímája egyre kedvezőtlenebb irányba változik: az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének (IPCC) jelentése szerint 2040-re már drámai következményekre számíthatunk, ha nem változtatunk. A termelést és a fogyasztást tehát legfőbb ideje fenntarthatóvá tenni. Az étkezési szokásaink és a klímaváltozás szorosan összefonódnak: a felmelegedés és az esőzési mintázatok változásai nagy hatással vannak az élelmiszer-biztonságra – korábban már írtunk arról, hogy a felmelegedés veszélyezteti például a világ csoki- és sörállományát is. Emellett az élelmiszer-termelés is visszahat a bolygó állapotára, hiszen a mezőgazdaság az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának 30%-áért felelős.

Nem a hús csábítására

Az egyik, tulajdonképpen egyre sikeresebb és igazán szemléletformáló kampány a húsfogyasztás ellen zajlik: az elmúlt években folyamatosan nő a húsfogyasztást elítélő, vegetáriánus étrendre térő emberek száma, ezenkívül a növényi eredetű ételekben gazdag, de húsban szegény, úgynevezett flexitáriánus étrend híveinek száma is dinamikusan növekszik. A kutatók egyre nagyobb erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy különböző húsalternatívákat fejlesszenek ki növényekből, rovarokból, algából, sőt, a műhús megteremtői laboratóriumi úton is próbálnak fogyasztásra alkalmas izomszövetet előállítani. Az ügyet nagy nevek is támogatják, Bill Gates és Richard Branson a San Franciscó-i Memphis Meats cégbe fektet, Leonardo DiCaprio pedig a Beyond Meat elnevezésű, növényi alapú húsfélékkel kísérletező céget protezsálja. De amerikai sztárbefektetők közel 6 millió dollárt invesztáltak a tücsöklisztből készült fehérjeszeleteket forgalmazó Exo Foods tevékenységébe is.

Húspótlókat tartalmazó termékek forgalma az USA-ban (millió dollár)
2014    2016     2021
603      700       863 (becsült adat)

Adatok forrása: Euromonitor

Papp Tímea
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/8)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

Kékgalléros konferencia 2021-ben is!