hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. április. 15., csütörtök - Anasztázia, Tas.
hirdetés

Jelentős változások az alkupozíciókban

Az éves árbevétel akár 2,5 százalékáig terjedő kiskereskedelmi különadó után újabb nehezítést kaptak a kereskedők: egy új intézkedés jelentősen korlátozza a beszerzési árra vonatkozó tárgyalási szabadságukat – hívja fel a figyelmet a Baker & McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. Ha nem ügyelnek, könnyen tisztességtelen, fenyegető befolyásolás gyanújába keveredhetnek.

hirdetés

Az úgynevezett élelmiszer termékpálya törvényen (Tfmtv.) alapuló szabályozás a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet megszűnéséig újabb szigorítással egészült ki. Ennek értelmében kifejezetten tisztességtelen forgalmazói magatartásnak minősül, ha a kereskedő az élelmiszer beszállítójával szemben a beszerzési árat a beszállító tiltakozása ellenére egyoldalúan csökkenti, vagy úgy próbál árcsökkentést elérni, hogy a rendelések megszüntetésével, mennyiségi csökkentésével, az akciós, illetve promóciós tevékenységek lemondásával, illetve anyagi vagy erkölcsi veszteséget okozó más eszközzel fenyegeti a beszállítót.

A szabályozás eddig is kategorikusan tiltott bizonyos díjakat, szolgáltatásokat, illetve szerződéses feltételeket – például a logisztikai vagy listázási díjat, a kereskedő érdekeit is szolgáló költségek megosztását vagy a törvényi időtartamot meghaladó fizetési határidőt. Ezek alkalmazásáról a kereskedő jogszerűen nem állapodhatott meg a beszállítókkal, még egyetértés esetén sem.

„A most bevezetett szabályok a kereskedők alkupozícióját tovább korlátozzák a beszállítók védelmében – mondta dr. Mezei Péter ügyvéd, a Baker & McKenzie versenyjogi szakértője. – A kereskedőknek ezért még inkább meg kell fontolniuk, milyen tárgyalási stratégiát alkalmaznak és hogyan kommunikálnak a beszállítókkal – különösen az egyenlőtlen alkupozícióban lévő kisebbekkel – annak érdekében, hogy elkerülhessék a fenyegetés útján történő befolyásolás gyanúját.”

Ez azért okozhat nehézséget, mert a kereskedelemben jellemzőek a hosszabb távú beszállítói szerződések, és ezek során nem pusztán a beszerzési árakról, hanem a tárgyalást követő – általában egy éves – időszakban alkalmazott valamennyi szerződéses kondícióról is megállapodnak. Ide tartoznak a közösen lebonyolított marketingaktivitások, promóciós kampányok, a termékek kategóriamenedzsmentje, a progresszív bónuszok, illetve egyéb kereskedői szolgáltatások. "A felek tehát valójában komplex csomagról állapodnak meg, amelyben az árak és az egyéb feltételek kölcsönhatásban állnak egymással: a csomag elemeit sok esetben az árakra, illetve az árbevételekre figyelemmel alakítják ki. Ezen felül a kiskereskedelmi különadó is várhatóan arra készteti majd a kereskedőket, hogy igyekezzenek elérni a beszerzési árak csökkentését"  –  tette hozzá a versenyjogi szakértő.


Ráadásul az új szabályok értelmében, ha a beszállító bejelentése alapján a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) eljárást indít, egyes esetekben a kereskedő köteles igazolni, hogy a beszerzési ár csökkentésére nem tisztességtelen, fenyegető módon került sor. A bizonyítási teher attól függően terheli a kereskedőt, hogy maga milyen piaci súlyú szereplő, illetve milyen alkuerejű beszállítóval áll szemben.

A kereskedő köteles bizonyítani a tárgyalás jogszerűségét, ha:
•    a beszállító árbevétele nem haladja meg az 500 millió forintot, a kereskedő árbevétele viszont több mint egymilliárd forint,
•    a beszállító árbevétele 500 milliónál több, de 5 milliárdot nem halad meg, míg a kereskedő árbevétele több mint 20 milliárd forint,
•    a beszállító árbevétele több mint 5 milliárd, de nem haladja meg a 75 milliárd forintot, a kereskedőé viszont meghaladja a 100 milliárd forintot, továbbá
•    a beszállító árbevétele meghaladja a 75 milliárd forintot, míg a kereskedőé 200 milliárd forintnál is több.

Az árbevételek kalkulálásánál a kereskedők és a beszállítók esetében is egybe kell számítani a kapcsolt vállalkozások árbevételeit. Emellett a kereskedőknél az esetleges közös beszerzési szövetséget vagy ügyleti társulást alkotó, illetve a szerződést közösen megkötő kereskedők árbevételét is együttesen kell figyelembe venni.

A fenyegető magatartás gyanúja miatt a Nébih látókörébe kerülő kereskedők azért is nehezebb helyzetben lesznek, mert a szabályozás nem teszi lehetővé, hogy az eljárást csupán kötelezettségvállalással zárják le. "Nem elég tehát, ha a kereskedők a hatóság irányában vállalják a gyakorlatuk utólagos átalakítását, illetve a szállítóik megfelelő kompenzálását, az eljárás erre tekintet nélkül marasztalással zárulhat"  –  figyelmeztet dr. Mezei Péter.

Az új szabályok miatt célszerű tehát, hogy a kereskedők már a soron következő szállítói tárgyalásokat megelőzően mérlegeljék, hogy az általuk kívánatosnak – vagy legalábbis elfogadhatónak – vélt árak, illetve egyéb szállítási kondíciók milyen összefüggésekben állnak egymással, és tárgyalási stratégiájukat ennek fényében, a fentiekben tárgyalt korlátozásokra is tekintettel alakítsák ki.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!