hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. július. 29., csütörtök - Márta, Flóra.
hirdetés

Kisebb bolt, kisebb szortiment

Nem kérdés, hogy egy kényelmi üzlet funkciói alapvetően eltérnek a hagyományos üzlettípusokétól, de mennyiben követel meg más paramétereket egy ilyen üzlet? Miben más egy convenience és miben más a berendezése, technikai felszereltsége, mint egy hagyományos bolté?

hirdetés

A kényelmi üzletek (convenience store) sok esetben a hagyományos kisboltok modern változatai. Új trend, hogy vendéglátóipari szolgáltatásokat is nyújtanak, kávézóval, hideg-, illetve melegkonyhával.
A vásárlók egyre inkább igénylik a belvárosokban a kényelmi üzleteket, aminek mára már számos kategóriája alakult ki – ezt jelzik a belvárosban nyíló kisebb alapterületű üzletek is.

Illusztráció: 123rf.com
Illusztráció: 123rf.com

A definíció szerint: kényelmi üzletek korlátozott áruválasztékkal és könnyen megközelíthető, útba eső telephelyekkel rendelkeznek. Lényegük a gyors vásárlás és fizetés. Ide sorolhatók azok az élelmiszerüzletek is, amelyek folyamatos 0-24 órás vásárlási lehetőséget biztosítanak és a gyors és minél szélesebb körű, kényelmes kiszolgálást tesznek lehetővé. Ide tartoznak a benzinkúti shopok is, melyek egyre népszerűbbek és amelyek shopokból egyre inkább élelmiszerüzletté alakulnak át. Ezek klasszikus kényelmi üzleteknek számítanak és már nem mindenhol csupán a kávézó és pihenőhely szerepét töltik be.

Lejárt a fagyasztószigetek kora?

Egy belvárosi kényelmi boltban könnyebben kapcsolatba lehet lépni az eladókkal - sokszor a vevőkör is környékbeli idősebb emberekből áll, akik fokozottan igénylik a kommunikációt. Általában maga a berendezés megkönnyíti a közlekedést, a gyorsabb vásárlás lehetőségét.

Ezek az üzletek általában belvárosi, kicsi 100-300m2 alapterületűek. A hűtőberendezésnek alapvetően igazodni kell az üzletek méreteihez. Berendezéseik fejlesztésébe a Carrier Hűtéstechnika Kft. bevonta ügyfeleit a Small Store program keretein belül, így Magyarországon a MANNA élelmiszerhálózat szakembereit is. Ennek a fejlesztésnek az eredményeképpen alakult ki a Carrier normál hűtéstartományú és a fagyasztott hűtéstartományú bútorok kis boltos egységes megjelenése.

„Egy kényelmi üzletben fontos a keskeny bútor-mélység, amely lehetővé teszi az amúgy is szűk közlekedési helyeken a vevői közlekedést, valamint az energiatakarékos, tartós, robusztus kivitel, a természetes hűtőközeg (Propán-R290)” – mondta el Varga Károly a Carrier Hűtéstechnika Forgalmazó Magyarország Kft. területi értékesítési képviselője.

Fontos az eladótérben még a jó áttekinthetőség, ergonómikus áru-hozzáférhetőség, ráláthatóság, aminek során a fagyasztószigeteket teljesen kiválthatja a fagyasztó faliregál. Kombinálható telepített és beépített aggregátoros kivitelt alkalmaznak, amely gyors üzlettéri kialakítást, illetve gyors átrendezést tesz lehetővé.
Alapvetően ezekben az üzlettípusokban nem alkalmaz a kereskedelem hűtőpultokat csak kifejezetten az előzőekben taglalt bútortípusokat. Normál hűtéstartományú faliregálokat a tej-, tejtermék, zöldség-gyümölcsök, felvágottak, szendvicsek és cukrászsütemények részére alkalmaznak. Ezen túlmenően fontos és lényeges az ital és az italhűtés kérdése, amely általában a fizetőhely mellett van elhelyezve alacsony regálban, jól megvilágítva, figyelemfelkeltően.

Természetes színek és modern technológia

A Manna legújabb és egyik legmodernebb üzletét 2018 decemberében nyitotta meg Budapest IX. kerületében a Soroksári úton: a piac igényeit követve, irodaházi környezetben. „Az üzlet külső arculatában kötöttünk némi kompromisszumot, annak érdekében, hogy maximálisan illeszkedjünk az irodaház profiljába. A piros és fehér külső arculati elemeket kivételesen szürke és fehér színekre cseréltük. Az üzletbe belépve letisztult színek és berendezési struktúra látható” – mondta el a koncepcióról Kristóf Erzsébet a Manna marketing menedzsere. A modern technológiát ötvözték a természetes színekkel, bútorokkal, melyek kialakításán már egy jól összeszokott belsős csapat dolgozott. A bútorok, a járólap, a falak színe mind a szürke színtartományba tartoznak, mindezt tökéletesen kiegészíti a tükrös armatúra. „Magasra tettük a mércét, hiszen hasonló profilban már nyitottunk üzletet 2018-ban, azonban igyekszünk minden üzletet más polcképpel, választékkal kialakítani. A bútorzat amellett, hogy teljesen Manna specifikus, vásárlóbarát is könnyű áttekinthetőségével. Olyan vásárlói útvonalat alakítottunk ki, mely logikája minden korosztály számára lekövethet” – mondta el szakember.

Kisebb kiszerelés, kevesebb csomagolás

A kényelmi üzletek a kényelmi ételek iránti kereslet növekedésével egyre fontosabb szerepet töltenek be az élelmiszer-kiskereskedelemben.

Bár a nagyobb, újabb kényelmi üzletek szélesebb termékskálával rendelkezhetnek, sokszor csupán egy-vagy két termék közül választhatunk. A jellemzőbb az, hogy a termékpaletta sokszor korlátozottabb egy nagyobb üzlethez képest. Gyakran kisebb kiszereléseket tartanak a polcokon, hogy több termék férjen el rajtuk. A kisebb csomagolás pedig csökkenti a hulladékot is.

A kényelmi üzletek gyakran nagyobb mennyiségű készletet rendelnek a nagykereskedőknél magasabb egységáron. A tej – például – azonban sokszor kivételnek számít, mivel a kényelmi boltok hagyományosan nagy mennyiségben használják - néha veszteségvezetőként.

Egy átlagos amerikai kisboltban átlagosan 260 m2 értékesítési területet találunk, és 180m2 ahol nem folyik értékesítés. Az élelmiszer eladást az utóbbi években ezek az üzletek bővítették a tengerentúlon és kávézó/étterem mellett, drogéria, de akár bank is található. Az ebből a fajta üzletből származó haszonkulcs nagy része sörből, likőrökből (Az USA-ban cigarettából) származik.

(forrás: Store Insider magazin 2019/3.)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.