hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. november. 30., kedd - András.
hirdetés

Magyarország egyre jobban lemarad a régiótól

Ezek a legtehetősebb települések

Paks és Tiszaújváros az első ötben

A GfK Vásárlóerő tanulmányából kiderül, hogy az egy főre jutó, évente elkölthető jövedelem negyede egy osztrákénak s hogy Paks és Tiszaújváros bekerült a top5 legtehetősebb település közé. 

hirdetés

A GfK Vásárlóerő tanulmányának idei eredményei szerint Magyarországon ma az egy főre jutó, évente elkölthető jövedelem 4884 euró, egynegyede annak az összegnek, mellyel egy átlag osztrák egy évben gazdálkodhat.

A legtehetősebb ország Lichtenstein, a legkevesebb pénzből pedig Moldova lakói gazdálkodnak. A magyarországi megyék rangsorában jelentős, a települések rangsorában viszont csak mérsékelt változások történtek az elmúlt évtizedben.
A GfK legfrissebb, 2012. évi vásárlóerő előrejelzése szerint a már nem egészen tízmillió magyar lakosnak fejenként mindössze 4.884 eurónyi elkölthető jövedelem áll rendelkezésére egy évben.

 Mindez a szomszédos Ausztriához viszonyítva sokkoló, hiszen ott ennek az összegnek a négyszeresével gazdálkodik a lakosság, de a még sokáig hasonlítási alapul szolgáló Csehországban fejenként elkölthető jövedelemnek a kétharmadát is alig éri el a honfitársaink megélhetésre fordítható pénzmennyisége.

A vizsgált 42 európai ország listáján hazánk jelenleg a 31. helyet foglalja el. Míg a tavalyi évben Magyarország a balti államok szintjén állt, vásárlőerő tekintetében idén már Horvátország is megelőzi. A ranglistát Lichtenstein vezeti 56 978 euro egy főre eső vásárlóerővel, a második Norvégia 32 037 euro, a harmadik pedig Svájc 31 666 euro egy főre jutó vásárlóerővel. A sereghajtó Moldova, ahol a lakosság mindössze 1257 euroval gazdálkodhat fejenként éves szinten.

Országok

GfK Vásárlóerő 2012 €/fő

Egy főre jutó vásárlóerő index (Európa = 100)

Ausztria

20 613

161,0

Európa

(42 ország)

12 802

100,0

Csehország

7475

58,4

Magyarország

4884

38,1

 

Az ország 19 megyéjét és a fővárost alapul véve mindössze hat megyében haladja meg a vásárlóerő az országos átlagos azzal együtt, hogy a főváros 30 százalékkal teljesít afelett. A rangsorban a fővárost követő Komárom-Esztergom megye immár második éve a 110-es érték felett teljesít és Fejér megye is megtartotta harmadik helyezését. Győr-Moson-Sopron megyében folyamatosan csökken a vásárlóerő értéke: a megye 2008-ig a második helyet tudta megszerezni, míg 2009 és 2011 között a negyediket, idén azonban már Vas megye is megelőzte.

„A 2002 óta eltelt tíz évben jelentős, bár nem mindig kedvező változások történtek a megyéket vizsgálva. Csak kevés megye – például Komárom-Esztergom megye 7,8 százalékkal és Fejér megye 4,3 százalékkal – tudta jelentősen növelni vásárlóerejét. Ugyanakkor 12 megyében csökkent a vásárlóerő az elmúlt tíz évben: a legjelentősebb mértékű csökkenést Somogy megyében (-6,6), Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében (-5,3) és Csongrád megyében (-3,9) regisztrálta a GfK” – vázolta a megyék helyzetét Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Magyarország megyéinek vásárlóerő térképe, 2012

A főváros sem tudja magát kivonni az országos trendek alól, hiszen 2009 óta érzékelhetően csökken a vásárlóerő itt is. Még 2002-ben az országos átlaghoz képest a főváros indexe 130,2 volt, ez az érték 2003 és 2009 között minden évben elérte vagy meghaladta a 135-ös értéket. Az egy főre jutó vásárlóerő index 2010-ben elérte a 133,6 értéket, 2011-ben már csak 132,9 és idén a főváros előnye visszasüllyedt a 2002.évi szintre.


A települések rangsorában idén is voltak változások, igaz az első négy település megőrizte pozícióját. Az 1000 főnél nagyobb népességű települések rangsorában (Budapest nélkül) idén az első helyen Telki végzett (143,2), utána Csopak (138,2) és Üröm (137,3) helyet cseréltek, majd Paks (135,6) következik negyedikként. Tiszaújváros a legújabb mérések szerint az ötödik helyet foglalja el (132,9), a tavalyi ötödik Nagykovácsi (130,1) pedig most a nyolcadik helyre került.

A legtehetősebb települések rangsora, 2012

 

Település

Általános vásárlóerő index

1.

Telki

143,2

2.

Csopak

138,2

3.

Üröm

137,3

4.

Paks

135,6

5.

Tiszaújváros

132,9

 
 

A tanulmányról

A vásárlóerő az adózás után egy főre jutó, rendelkezésre álló, elméletileg elkölthető jövedelmet jelenti (beleértve bármilyen állami juttatást). A GfK Vásárlóerő tanulmány megmutatja az éves egy főre jutó vásárlóerő értékét euróban, illetve index értékben. A GfK Vásárlóerő értékei megfelelnek a rendelkezésre álló nominál jövedelmi értékeknek, azaz nem követik az inflációt és a regionális árkülönbségeket sem tükrözik. A számítás alapjául a személyi jövedelemadó bevallásból származó adatok, a társadalmi transzferekkel kapcsolatos statisztikák és a gazdasági intézetek előrejelzései szolgálnak. A totál vásárlóerő értékei azt az elméletileg elkölthető jövedelmet tükrözik, melyet a lakosság fogyasztásra, illetve a állandó havi kiadásokra fordít, mint lakbér, közműdíjak, jelzáloghitel, magánnyugdíj-pénztári befizetés és egészségbiztosítás, továbbá rekreáció, illetve közlekedés.

GfK a Vásárlóerő Tanulmányt minden évben 42 európai országra vonatkozóan készíti el. Az idei előrejelzés a 2012. június 7-én megjelent hivatalos Eurostat prognózis alapján készült, így amennyiben a későbbiekben eltérés tapasztalható az ebben az időpontban megadott árfolyamtól, az eredmények jelentősen módosulhatnak. Az árfolyamok ingadozásának függvényében a korábbi évek adatait is szükséges volt felülvizsgálni: a 2011-re becsült vásárlóerő 2012-ben 3 százalékkal csökkent Euróban.

A tanulmány adatai egészen a települések, illetve a postai irányítószámok szerinti körzetek szintjéig állnak rendelkezésre.

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Újra itt a Kreatív digitális versenye!

Kiadónk társoldalai