hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. október. 26., hétfő - Dömötör.
hirdetés

Maradj talpon! – zöldséggel, gyümölccsel

Növekedést jelez előre a világ mezőgazdaságának és élelmiszeriparának egyik vezető bankja, a holland Rabobank is. Szerinte viszont a zöldség minden országban „belügy”, mivel a megtermelt árunak mindössze 5 százaléka kerül exportra.

hirdetés

A magyar vásárlók zöme, 86 százaléka szokott hazai zöldséget és gyümölcsöt venni. Amikor eldöntik, melyik terméket tegyék a kosarukba, legnagyobb részük, 72 százalék számára az ár a legfontosabb tényező. Második legfontosabb a minőség, amit az Ipsos által idén megkérdezettek több mint fele említett.

Amíg itthon a friss hazai és déligyümölcs átlagosan 9,2 százalékkal drágult idén az első fél évben tavaly január–júniushoz képest, addig friss zöldségeknél a fogyasztói árak átlag 2,2 százalékos csökkenését regisztrálta a KSH. Sőt, a burgonya átlag 5,4 százalékkal került kevesebbe.

Príma legyen az alma és a banán

Jó hír a magyar exportőröknek, hogy Nyugat-Európában a vevők nagyobb része elsősorban a minőséget nézi, és csak utána következik az ár. Ezt a McKinsey globális tanácsadó cég állapította meg az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország és Svájc összesen 23 ezer fogyasztójának megkérdezése alapján.

A tanulmány szerzői az almát vagy banánt árusító kereskedőknek mindegyik vizsgált országban azt ajánlják, hogy príma árut helyezzenek a polcaikra. Ugyanis e két termék alapján ítélik meg a vevők egy üzlet egész gyümölcskínálatát.

Zöldségeknél már nem ennyire könnyű a megoldás. Brit vevők a burgonyát nézik kritikus szemmel, míg a franciák etalonja a cukkini. A németek mércéje a paradicsom, a svájciaké pedig a fejes saláta.

Hagyományos boltok pénzügyei

„Zavar a gyümölcs és a zöldség forgalmazásában” – ezzel a címmel prezentált nagy feltűnést keltő trendeket a New York-i székhelyű Oliver Wyman menedzsment-tanácsadó cég az idei Fruit Logistica szakvásáron, Berlinben.

A berlini vásárvállalat, a Messe Berlin meg is jelentette a szöveget, amely többek között felhívja a figyelmet arra, hogy az online kereskedelem várható növekedése miatt a hagyományos üzletek nyereségét veszély fenyegeti, amelynek természete piaconként különbözik. Például online rendelés és házhoz szállítás révén majd elég nagy részesedést lehet szerezni egy piacból. Máshol esetleg célszerű a megrendelt áru átvételét lehetővé tenni a boltban vagy más gyűjtőhelyen, illetve a vevők kívánságára házhoz szállítani.

„Így vagy úgy, az online érzékelhetően fog hatni a pénzügyekre a hagyományos boltoknál, amelyeket egyre karcsúbb árréseik érzékennyé tesznek majd piaci részesedésük kis részének elvesztésére is” – fogalmaz a kilenc szerző által összeállított tanulmány.

„Az egyetlen megmaradó bolt”

Hangsúlyozza: az online nyomulása nem azt jelenti, hogy hatására megszűnnének a hagyományos élelmiszerüzletek. Azok fogják ezt az időszakot túlélni, amelyek az átlagnál nyereségesebbek lesznek. Első olvasásra kicsit ellentmondásosnak látszik a következő állítás: ahhoz, hogy egy bolt megmaradjon, nem az online-t kell legyőznie, bár az persze segítene a dolgon. Azon múlik a siker, hogy egy bolt meg tudja-e nyerni a csatáit, amelyeket környékének üzleteivel vív, és adott területen „az egyetlen megmaradó bolttá” válik. Más szavakkal: „Nem a medvét kell megelőzni, hanem a hozzád legközelebbi embert.”

Tapasztalataik alapján az Oliver Wyman szakértői úgy látják, hogy amelyik részpiacon az online kereskedelem piaci részesedése eléri a nyolc százalékot, ott a hagyományos boltok összes eladóterének 30 százaléka megszűnik, legalábbis az általuk modellezett esetekben ez történt.

Élelmiszer magazin 2018/10.

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Online eredményhirdetés: október 28., 10:00, a storeinsider.hu oldalunkon!

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!