hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. április. 15., csütörtök - Anasztázia, Tas.
hirdetés

Másképp vásárolunk – ez az új normális

Miért vennénk mindenből újat? Miért vennénk meg valamit, amit nem használunk mindennap? Hogyan lehet a vásárlással pénzt is keresni? A napi szinten felmerülő kérdésekkel Európában elértük a tudatosság azon szintjét, ahol már a fogyasztói társadalom alapdefinícióját érintő kérdéseket feszegetünk. A Cetelem Körkép 2020 című, 15 európai uniós országot érintő kutatása és a Magyar Cetelem Bank saját ügyfélkörében végzett hazai felmérése arra kereste a választ, hogy mi mindenről lennénk hajlandóak lemondani a környezet védelme, saját magunk és a közösség érdekében, mi lesz a vírust követő új normális, és hogyan fogunk a jövőben „másképp” fogyasztani.

hirdetés

A vírus átformálta mindazt, amit magunkról, a világról és a kettő viszonyáról gondolunk. Ráirányította a figyelmet arra, hogy felelősek vagyunk a saját sorsunkért, cselekedeteink nem maradnak következmények nélkül, és ez a vásárlási szokásainkon is nyomot hagyott. A korlátozások időszaka alatt megtanultuk, hogyan fogjuk vissza a kiadásainkat, és a legtöbben az élet újraindulása után sem terveznek visszaállni a korábbi, magasabb fogyasztási szintjükre. – derült ki a Cetelem Bank saját ügyfélkörében végzett júniusi felméréséből, mely tovább árnyalta a Cetelem Körkép nemzetközi eredményeit.

A kevesebb több

A bank tíz ügyfeléből nyolc mondja magát tudatos vásárlónak, és minden második ügyfél állítja, hogy a vírushelyzet hatására sokkal jobban átgondolja, hogy mire költi el forintjait, tudatosabban és felelősebben hoz döntést kiadásairól. Bár állításuk szerint a felelős vásárlás önmagában nem tesz boldogabbá, védjük általa a környezetet, spórolhatunk és elégedettséggel tölt el. A felelős vásárlás olyannyira belső motivációnk, hogy az európai mezőnyben csak a portugálok vallják jobban magukénak a témát.

- A fogyasztói szokások átalakulása egyértelműen kiolvasható tendencia, de mi arra is kíváncsiak voltunk, vajon mit jelent ügyfeleinknek a tudatos, felelős vásárlás fogalma. Nagy öröm számunkra, hogy ügyfeleink a felesleges vásárlások kerülését jelölték meg a tudatos vásárlás legfőbb ismérveként, hiszen erre felelős hitelezőként a Cetelem Bank is minden alkalommal felhívja ügyfelei figyelmét. – fűzte hozzá Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója.

De mi az, amiről hajlandóak lennénk lemondani? A Cetelem Bank ügyfelei a korlátozások feloldása után is lemondanának a luxus kiadásokról, és az olyan szórakozási lehetőségekről mint a koncertek, a fesztiválok, az étterem vagy a mozi. A Körkép adatai szerint mi magyarok szenvedélyesen kerüljük az időpocsékolást, a 15 európai ország közül mi figyelünk oda leginkább arra, hogy minél kevesebbet vesztegessünk el a nap 24 órájából. Az időigényes személyes kapcsolattartáshoz mégis sokan ragaszkodnak hivatalos ügyek esetén is, a Cetelem Bank kutatásban megkérdezett ügyfelei ugyanolyan mértékben lennének hajlandóak lemondani a színházi élményekről mint a személyes ügyintézés lehetőségéről.

A vásárlások csökkentésén túl az európaiak sokkal többre is vállalkoznának a fenntartható fogyasztás érdekében. A változás a legszemélyesebb döntéseinket is érinti, a Körkép adatai szerint minden második európai lakos lemondana a hosszú utazásokról, a húsfogyasztásról, de még azt is elfogadná, hogy kevesebb gyermeket vállaljon vagy ne tartson háziállatot. A netezéshez viszont ragaszkodunk, a világhálón csak a megkérdezettek alig több mint harmada lenne hajlandó kevesebb időt eltölteni.

Fogyasztás másként

Olyan új fogyasztási korszakba lépünk, amelyben az üzleteknek és a márkáknak is jelentős kihívással kell szembenézniük. Az aktivista fogyasztó elszántan szeretné megmutatni, hogy az ő generációja az első, aki tudomásul vette a mindig többért folytatott állandó verseny korlátait és veszélyeit. Belátta, hogy a felhalmozás helyett a megvásárolt eszközöket forgatni kell, hogy mindenki hasznot húzhasson belőle. Így olyan új fogyasztási formák látnak napvilágot, melyeket a másként fogyasztás motivációja hoz létre.

A Cetelem Bank minden második megkérdezett ügyfele tervezi, hogy a jövőben tovább használja majd megvásárolt eszközeit mielőtt újat keresne azokból, és tíz ügyfélből három akkor is így tenne, ha ennek javítás lenne az ára. A jövő sikeres kereskedője az lesz, aki segíti vevőit abban, hogy meggondoltan vásároljanak, és gondoskodik a termékek élettartamának meghosszabbításáról. Eljött azon márkák ideje, akik vevőiket arra inspirálják, hogy minél ritkábban vásároljanak. Gyártók, akik a beépített avulás helyett segítenek megőrizni termékeik eredeti állagát, közösségi műhelyek, ahol a kidobás helyett bárki feljavíthatja megkopott használati tárgyait. Bár a bank felmérése szerint mindössze a válaszadók 3%-a tervezi megosztani a jövőben saját eszközeit, világszerte terjednek az újabbnál újabb közösségi megosztáson alapuló rendszerek, például az autókölcsönzés Airbnb-je, ahol bérbeadással kereshet pénzt az az autótulajdonos, aki megosztja autóját másokkal, amikor épp nincs rá szüksége.

Úgy tűnik, vége az eufórikus, társadalmi státuszt jelképező, gondtalan fogyasztás aranykorának. De a tudatos, felelős gondolkodás új, magasabb szintje túlmutat a fogyasztás dimenzióján. A Cetelem Bank ügyfelei a vírus pozitív hozadékaként értékelték azt is, hogy a korlátozások ideje alatt megtanulták jól használni az innovatív digitális megoldásokat, és több időt, figyelmet fordíthattak a családra és saját magukra.

Módszertan

A Cetelem Körkép egy 17 európai uniós országot érintő reprezentatív piackutatás, amelynek célja, hogy évente áttekintést adjon az európai fogyasztók általános közérzetéről és a fogyasztási szokások változásáról. Franciaországban már több mint 30 éve, Magyarországon 2006 óta publikálják. A 2020-as kiadás fókuszában az aktivista fogyasztó megjelenése áll – a felmérés azt vizsgálta, hogyan alakulnak át fogyasztási szokásaink, és mik a legfőbb mögöttes indokok, motivációk.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!