hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. március. 09., kedd - Franciska, Fanni.
hirdetés

Mennyire indokolt az „öko” jelzés a mosószereken?

20 különböző folyékony öko mosószert vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete, amelyek vagy a beszerzés helye (öko termékeket kínáló webáruház) vagy a termék neve (pl. öko, bio, környezetbarát) alapján azt a képzetet keltik a fogyasztóban, hogy környezetbarát termékről van szó. Azt nézték, hogy ezek termékek rendelkeznek-e független öko minősítéssel, ami könnyű és egyértelmű tájékozódási pontot jelenthet a fogyasztónak.

hirdetés

A mosószerek legfőbb problémája, hogy gyakran tartalmaznak környezetszennyező és egészségügyi kockázatot jelentő összetevőket, amelyek nem csak közvetlenül, de közvetve is káros hatással vannak ránk, hiszen a szennyvízzel az élővizekbe is kijutnak. A fogyasztók tudatosabbá válásával a mosószerek között ma már nagyon sok, magát ökoként definiáló termék található a piacon.

Eredmények

A vegyi árukra, így a mosószerekre sem vonatkozik olyan szigorú címkézési szabályozás az összetevők tekintetében, mint az élelmiszereknél, így az esetek többségében nem derül ki pontosan, hogy egy-egy összefoglaló név milyen vegyületet is takar. Ezért a fogyasztóknak nagyon nehéz helyzetük van, ha tájékozódni szeretnének a termékcímke alapján.

A nagy öko, bio, zöld árudömpingben, amikor akár felárat is hajlandóak vagyunk fizetni egy környezetbarát termékért, a fogyasztót segítik a tájékozódásban a terméken lévő független minősítő szervezetek által kiadott ökocímkék.

A tesztben szereplő 20 termékből mindössze hét termék esetében volt független öko minősítés a csomagoláson: Almacabio folyékony mosószer, AlmaWin Öko folyékony mosódiós vasaláskönnyítős mosószer, AlmaWin Öko folyékony mosószer konc. színes, Citromax Prémium Univerzális bio folyékony mosószer, LiNa Color folyékony mosószer, levendula BIO, SODASAN BIOfolyékony mosószer színes, Sonett folyékony color mosószer.

3 termék esetében egynél több minősítés is volt: Almacabio folyékony mosószer, AlmaWin Öko folyékony mosószer konc. színes, Sonett folyékony color mosószer.

Néhány esetben a termék azért minősült a szokványosnál fenntarthatóbbnak, mert állatkísérlet vagy állati összetevő mentes termékről illetve bio alapanyagokat is tartalmazó termékről volt szó.

Bár akadtak kivételek, de jellemzően az átlagosnál drágább termékek szerepeltek jobban a felmérésben; de pl. a Citromax, vagy a LiNa COLOR termékek alacsonyabb egy adagra számított áruk mellett is jó eredményt értek el.

Minősített öko termékek

A mosószerek összetevő listájának értelmezése, értékelése és összehasonlítása a polcok előtt állva egyáltalán nem könnyű. Hogyan választhatjuk ki a valóban környezetbarát alternatívát? Ebben segítenek a különböző környezetbarát jelölések, ökocímkék.

Ezek egy-egy konkrét termék fenntarthatósági jellemzőit tanúsítják, biztosítva a fogyasztó számára azt, hogy ezeket a jellemzőket független szervezet megvizsgálta, ellenőrizte és rendben lévőnek találta. Az engedélyezett anyagokról talán lehetne vitatkozni, de a fogyasztó számára akkor is többet mond, mint egy gyártói ígéret.

Tisztítószerek esetében a legelterjedtebb terméket minősítő címkék az EU Ecolabel, a magyar Környezetbarát Termék címke. Ezen kívül az összetevőket minősítő uniós és nemzeti bió (ökológia termelésből származó) tanúsítványokkal is találkozhatunk.

A vizsgált termékek közül a Hujber vegán mosószer bio, Cleaneco, Frosch folyékony mosószer színes ruhákhoz, Ecover antiallergén folyékony mosószer, Iecologic folyékony mosószer narancs-levendula, Földbarát folyékony color mosószer, Econut mosódió mosógél, Winnis folyékony mosószer, Ecos Baby Bio folyékony gyermekmosószer és a Bionur mosószer color nevű termékeken nem találtak független tanúsításból származó ökocímkét. Ugyanakkor a cégek weboldalán, vagy magukon a termékeken kifejezetten a „környezetbarát”, „földbarát”, „ecological”, „eco” vagy „öko”, „bio” stb. megnevezést találjuk, ami megtévesztő lehet a fogyasztók számára, mert nem megkülönböztethető a többi igazoltan környezetbarát terméktől. 

Érdemes belegondolni, hogy aki lespórolja a tanúsítás és a folyamatos kontroll költségeit, komoly árelőnyre tehet szert. Ebben az esetben a fogyasztók csupán a gyártó saját kommunikációjára hagyatkozhatnak, így megvan a veszélye annak, hogy nem azt kapják, amit szeretnének vagy elvárnának, és ez ráadásul használat közben sem derül ki számukra.

A teljes teszt a TudatosVásárló.hu oldalon olvasható.

Termékcímkékkel kapcsolatos részletes információ található a TVE Termékcímke adatbázisában.

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 12.

Március 19-én, pénteken Belső kommunikációs workshop a Kreatív szervezésében!