hirdetés
hirdetés

„Mi nem térképet adunk, hanem iránytűt”

A Henkel Beauty Care felsővezetői – Németh Ottó üzletág-igazgató és Varga László kereskedelmi vezető – több mint egy évtizede fáradoznak azon, hogy belülről építkezve, különlegesen elkötelezett, rendkívüli módon motivált CSAPATOT alakítsanak ki az üzletágon belül. A kollektívát az elmúlt év üzleti sikerei alkalmából fotóztuk, a most megnyílt budapesti Mystery Hotel pompás báltermében, miközben az üzletág-igazgató a kiemelkedően eredményes márkáikról, és azokat sikeresen menedzselő csapatukról is beszélt a Store Insidernek.

hirdetés

Három évvel ezelőtt a Henkel Magyarország Beauty Care üzletágának frissen kinevezett, száz százalékban magyar menedzsmentjével – Németh Ottó üzletág-igazgatóval és Varga László kereskedelmi vezetővel – készített interjúnk végén elhangzott egy ígéret. Amennyiben a hajfestékek hazai piacán elérik az 50 százalékos piaci részesedést, a menedzsment férfi tagjai szőkére festik a hajukat. Azóta megtörtént az a bizonyos hajfestés?

Elértük tízéves célunkat – és azóta meg is haladtuk –, az 50 százalékos piaci részesedést a hajfestékek piacán, így kénytelenek voltunk alávetni magunkat a hajfestés „tortúrájának”. Azért is szeretem ezt a remek csapatot, mert vagány, senki sem bújt ki a fogadás alól, mindannyian kipróbáltuk a saját bőrünkön, hogy mi is az a termék, amit árulunk. A fogadtatás vegyes volt, akadt kolléga, aki utána egy ideig szőke maradt, mert a feleségének megtetszett, egy másik a szakállát is befestette. A feleségemnél nem aratott átütő sikert az új szín, egy hét múlva helyreállítottam az eredeti állapotot. Nagyon érdekes volt ezt a „női dolgot” átélni.

Németh Ottó
Németh Ottó

A régi helyett új célt tűztek ki a csapat elé?

Igen, most a 60 százalékos piaci részesedés a cél, amire, úgy gondolom, még vagy öt évet kell várni. A fogadalom pedig egy igazi tetoválás, szabadon választott helyen és motívummal. Szeretjük a kihívásokat, a fejlődésünk azóta is töretlen, és erre nagyon büszkék vagyunk. A kozmetikai, szépségápolási piac szédítő iramban növekszik, évente három-négyszáz jelentősebb innováció kerül az üzletekbe – ebben kell felvenniük egymással a versenyt a gyártóknak.

Mi a fejlődés rugója?

A fogyasztói igények – a vásárlóerővel párhuzamosan – folyamatosan növekednek. Magyarországon az egy főre eső fogyasztás még mindig jelentősen elmarad a nyugat-európai, de még a kelet-európai átlagtól is. A piaci
szereplők bizakodóak, az elmúlt években – kategóriától függően – 10-20-30 százalékos volt a növekedés, esetenként kétszer akkora a piac, mint tíz éve. Az elmúlt két évben 8-9 százalék volt a jellemző, a jelentősebb drogéria láncok vagy drogériák pedig két számjegyű növekedést realizáltak. A bővülés legfontosabb hajtóerejét egyrészt az innováció, másrészt a promóciók jelentik. Hiszem, hogy ebben az üzletágban ezzel a termékösszetétellel, piaci potenciállal tizenöt éves távlatban benne van a duplázás lehetősége Magyarországon. Amikor elindult a kozmetikai üzletág, senki sem gondolta volna, hogy ilyen magasságokba jutunk el.

Lambert Petra, István Katalin, Győri Abigél, Domján Dóra, Németh Ottó
Lambert Petra, István Katalin, Győri Abigél, Domján Dóra, Németh Ottó

Milyen trendváltozások észlelhetők a szépségápolási piacon?

Korábban mindenki olcsóbb akart lenni, ez még mindig megvan, később különbözni akart, és egy-két éve az a jellemző, hogy mindenki exkluzivitásra törekszik – nem az árral, hanem valami különleges szortimenttel próbálnak versenyezni. Azt prognosztizáljuk, hogy a következő öt-tíz évben olyan szinten átalakul a szépségápolási termékek kínálata, hogy a vásárlók egy adott márkához csak egy-egy kiskereskedelmi vagy drogérialáncban juthatnak hozzá, mert a kereskedők egyre inkább exkluzivitásra törekszenek. A Rossmann-nak például van erre egy globális projektje, ebben azokat a gyártókat, márkákat részesíti előnyben, amelyek kizárólagosan kínálja neki a termékeiket. Szintén nagyon felerősödött – és még tovább erősödik– a különféle, a hatékonyságot, készletgazdálkodást vizsgá-ló elemzések, analitikák szerepe, és nekünk a partnereink ezek alapján támasztott elvárásainak is meg kell felelnünk.

A Nature Box bevezetése nagy sikerrel zajlott. Ön szerint minek köszönhető a pozitív fogadtatás?

A három legfontosabb: a termék egyedi koncepciója, pozicionálása; hogy minden káros anyagtól mentes, kiváló
minőségű alapanyagokból készült; és a kommunikációban kombináltuk a hagyományos és az új eszközöket, a megfelelő helyen, mennyiségben és minőségben. Tudatosan alkalmaztunk mindent, amit korábban megtanultunk a klasszikus márkáknál, éppúgy, mint a legújabb marketingeszközöket. És ezt a mixet még egyszer megcsavartuk, még a klasszikus elemeket is másképp használtuk. Például sales-es kollégáinknak a prezentációt és partnereinknek a termékbemutatót egy erre az alkalomra berendezett Nature Box villában tartottuk meg. Régi, összetartó csapat vagyunk, folyamatosan megújulunk, kipróbálunk új dolgokat, igyekszünk az engagementet, a bevonódást, a projekt iránti elkötelezettséget részben hagyományos eszközökkel, ugyanakkor új módon is elérni. Ez sikerült, mindenki szívvel-lélekkel beleadott apait-anyait a munkába.

Miben különleges a Beauty Care csapata?

Magamban úgy fogalmaztam meg, hogy navigátorok vagyunk. Előttünk a térkép, kezünkben az iránytű, tudjuk, merre akarjuk vinni a piacot, és azon az úton haladunk lépésről lépésre. A stratégiát meghatározzuk, vannak keretek, de ezeken belül a csapat szabadsága is adott, nem jelölünk ki minden lépést a számukra. Abban zseniális ez a csapat, hogy az üzletágunkat úgy tudjuk irányítani a termékkínálatunkkal, a kommunikációnkkal, hogy a stratégia, az irány adott, és mi ezt konkrét lépésekkel végigjárjuk. Tudatosan, egy belülről építkező, erősen motivált csapatot építettünk fel Lacival (Varga László, kereskedelmi vezető – a szerk.), amelyben több generációra előre megvan az ügyvezető-utánpótlás, nagyjából tudom, ki mire képes, kiből mi lehet. Belső és külső tréningeken vesznek részt, van fejlődési lehetőség a csapatban. Nemrégiben egy beszélgetésen a kollégák a legerősebb motivációs tényezőként a csapatot és a munkahelyi vezető személyét említették. Nagyon jól esett ez a visszajelzés, ugyanakkor meg is lepett ez a megerősítés, hogy motivációs tényezőként engem neveztek meg. Belegondoltam, hogy ez mekkora felelősséget jelent számomra.

Milyen ön által bevezetett változásokat tart a legfontosabbaknak, amióta átvette a Beauty Care ügyvezetését?

Amikor átvettem a vezetést, volt egy tízes listám, amelyet akkor írtam, amikor még szó sem volt arról, hogy főnök lesz belőlem. Ezen a papíron azok a dolgok szerepeltek, amiket vezetőként megtennék. Ebből a tíz teendőből az első két évben nyolcat megvalósítottam. Az egyik, hogy akinek bármilyen ráhatása van az üzletre, annak a munkáját értékeljük és premizáljuk. Hitvallásom, hogy mindenkinek van személyes ráhatása az üzletre, és azt lehet ösztönözni, célkitűzéseket megfogalmazni, és ha ezeket elérik, azt bónusszal jutalmazni. A lényeg, hogy saját magadénak érezd a területedet, legyél rá büszke, nézd meg, hol tudsz apró, mindennapi nyereségeket elérni. És ez rendszer nem utolsósorban a csapategységet is erősíti.

Idén ünneplik a Syoss tízéves születésnapját. Ebből az alkalomból rendezték meg fiatal divattervezők és fodrászok számára az első Syoss Fashion&-Hair Awardot. Sikere volt a rendezvénynek? Lesz folytatása?

Egy-két éve gondoltam arra, hogy hozzunk létre valami nagyobb, saját eseményt, versenyt, díjat, amivel a mi márkáinkhoz közel álló területen dolgozókat motiváljuk, és ismerjük el olyanok munkáját, akiknek a tevékenységét általában nem kíséri nagyobb publicitás. A Syoss tizedik születésnapja alkalmából kitaláltuk, hogy legyen egy saját díjátadó gálánk, ahol a fiatal tehetségeket, a jövő reménységeit, divattervezőit, fodrászait díjazzuk, ami egyben a Henkel Beaty Care presztízsét is erősíti. Ezt a rendezvényt nem csupán egy gálának szántuk, hanem a Syoss tizedik születésnapja alkalmából a társadalmi felelősségvállalásnak ezt a formáját választottuk, hogy így tegyünk a jövő értékeiért. Ez az első gála óriási siker volt, tervezzük a folytatást, lehet, hogy kiszélesítjük az érintettek körét, és nemcsak a fiatalokat díjazzuk, ugyanis jelenleg az országban nincs korosztálytól független díj a divattervezők és fodrászok számára.

Melyek jelenleg a Henkel Beauty Care legsikeresebb márkái?

A sikeresek közé sorolom a Fa márkánkat, amely ugyan hagyományos, régi márka, de tavaly termékinnovációba
kezdtünk, megújítottuk a kommunikációját, és erős promócióval támogattuk. A Fa hatalmas potenciállal rendelkezik, és érdekes, hogy hagyományos eszközökkel és termékinnovációval egy ekkora márka is képes megújulni. A tavalyi év nagy termékbevezetése a Nature Box volt. Ebben az évben a hajas témákra -  hajápolásra, hajformázásra, hajfestésre – fókuszálunk, és az idei kiemelkedő esemény a Syoss tízéves születésnapja, amelyhez nyereményjáték kapcsolódik. Nagyon különleges, hogy kirándulunk a zenébe a tízéves születésnap kapcsán együttműködünk Havasi Balázzsal, az idei koncertjét közösen szervezzük. Marketingszempontból ideális partner: a célcsoportunk ugyanaz, prémium, progresszív, és közös értékeink vannak. Mindezek mellett rengeteg újdonsággal jelentkezünk majd.

A sportmarketing területén az egyik legaktívabb szereplő a Henkel. Mi lesz az idei „nagy durranás”?

Ott is új babérokra törünk, Rakonczay Gáborral akarunk belevágni egy újabb kalandba. A tavalyi déli-sarki expedíció után jön egy még nagyobb, a Mount Everest első megmászásával egyenértékű kihívás: az Antartika átszelése keresztben, parttól partig. 2200 kilométer, 115 nap alatt, teljesen egyedül, minden külső támogatás nélkül. Világrekord és az év kalandja lesz!

Névjegy: Németh Ottó 

JELENLEGI BEOSZTÁS:
Üzletág-igazgató – Henkel Beauty Care
Marketingigazgató – Henkel Beauty Care
KORÁBBI BEOSZTÁSOK:
Marketing manager – Gillette Mo. Kft.
Product Group Manager (FMCG) –
Panasonic Mo. Kft.
Marketing asszisztens – Total Hungária Kft.

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél