hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. szeptember. 29., kedd - Mihály.
hirdetés

Miért drágulnak az élelmiszerek?

Átlagosan 17 százalékkal drágultak a zöldségek, gyümölcsök az egy évvel korábbi árakhoz képest. Az okok kereshetők az időjárásban, a kereslet-kínálat alakulásában, de az sem mindegy hogy egy adott termékből mekkora a hazai kibocsátás, mert ha kicsi, akkor annak nincs ráhatása európai szinten az árképzésre.

hirdetés

A KSH a napokban közzétette jelentését, mely szerint 3,8 százalékkal voltak magasabbak júliusban a fogyasztói árak az egy évvel korábbihoz képest.

Az élelmiszerek ára az átlagnál nagyobb mértékben drágult, 7,8 százalékkal.

Az idényáras élelmiszerek (ide tartoznak a burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs) ennél is magasabb 17 százalékos mértékben drágultak az egy évvel korábbi árakhoz viszonyítva.

A cukor 14, a szalámi és szárazkolbász félék és a sonka 11, a tojás majdnem 9, a szeszes italok 6,3 százalékkal kerülnek most többe. Aminek az ára csökkent, az az üzemanyagoké, 4,2 százalékkal, és a sertéshús. Ez azért nagyon fájó pont sokaknak, mert míg a műszaki cikkek, kozmetikumok, luxuscikkek drágulása kevesebbeket érint, ez nem mondható el az alapvető élelmiszerekről, hiszen az mindenkit érint igaz, különböző mértékben…

Stagnálás után újra áremelkedés

Több hírportál gazdasági elemzői is úgy vélik, hogy sok év stagnálás után idén belendül újra az infláció. Ennek okát a gyenge forintban, a bérnövekedésekben látják, melyet az áru és szolgáltatás kínálatban is érvényesíteni kell az árakban. Emellett a világgazdasági tényezőknek, és még a koronavírussal kapcsolatos tényeknek és bizonytalanságoknak is szerepük van a drágulásban.

„Az Interspar 10, a Tesco 11, az Auchan pedig 14,5 százalékkal lett drágább egy év alatt. Miközben az augusztus általában nem a jelentős áremelkedések hónapja szokott lenni (az éves árindex elmúlt 10 éves átlaga mindössze 2,8 százalék), most 11,8 százalékos éves áremelkedést mértünk a nyár utolsó hónapjában. Ez azt jelenti, hogy 2318 forinttal többe kerül most átlagosan a nagybevásárlás a hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt” -írja a privatbankar.hu saját Árkosár-felmérésére hivatkozva.

Mi okozza a felfúvódást?

Az infláció avagy pénzromlás, az árszínvonal tartós emelkedése, a pénz vásárlóerejének romlása mellett. Eredetileg a latin eredetű infláció az orvos által használatos felfúvódást jelentette, ami úgy került át a közgazdaságtanba, hogy a fedezet nélküli pénzkibocsátás is egyfajta felfúvódást okoz a gazdaságban. Az infláció ütemén kívül nagy jelentősége van az infláció kiszámíthatóságának és kiegyensúlyozottságának.

A kiszámítható és kiegyensúlyozott inflációnak még nagyobb inflációs ráta mellett sincs negatív hatása a gazdaságra.

Az árszínvonal csökkenése a defláció. A defláció, vagyis a negatív infláció a gazdasági növekedést fogja vissza, vagy egyenesen gazdasági visszaeséshez vezet. Árstabilitás alatt az árak változatlanságát értjük egy időszakban, ekkor az árszínvonal-emelkedés 0% körüli.

Kereslet - kínálat

Japán közgazdászok elemezték az élelmiszerárak emelkedését kiváltó tényezőket. Egyik ilyen az időjárási hatások, melyek, ha kedvezőek, akkor csökkenhet az ár, ha kedvezőtlenek, akkor a kisebb termésmennyiség miatt emelkedhet az ár – ami általában igaz.

Az élelmiszer árak emelkedését okozhatja a magas olajár, hiszen mind a termelés, mind a szállítás jelentősen függ az üzemagyag áraktól. Emellett a dollár erőteljes leértékelődése is emeli az élelmiszerárakat a világpiacon.

Utolsó, de igen fontos ok még a kereslet és a kínálat alakulása. Ha valamiből túltermelés van, a kereslethez képest annak csökken az ára, míg ha keveset termelnek valamiből, amire lenne igény, akkor nő az ár. A helyzetet árnyalja a helyettesítő termékek megléte, vagy nem léte, és az adott termék fontossága (alapvetően van rá szüksége az embereknek, vagy nem), és a divatok is befolyásolhatják az árat – még az élelmiszerek terén is.

(forrás: magyarmezogazdasag.hu)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekli? Akkor ne hagyja ki! Jelentkezzen!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!