hirdetés
hirdetés
hirdetés
2022. január. 19., szerda - Sára, Márió.
hirdetés

Lidl Akadémia Plusz

Nagy érdeklődés a Mentes és funkcionális termékek napján

A funkcionális és mentes élelmiszerek növekvő népszerűségének a pandémia újabb lendületet adott. A szegmens iránti fokozott érdeklődés okán a Lidl legutóbbi beszállítói programja is ezekre a termékcsoportokra fókuszált.

hirdetés

A Lidl Akadémia Plusz negyedik, egyben ez évi utolsó állomásán a mentes és funkcionális élelmiszerek gyártói és forgalmazói számára rendeztek szakmai találkozót október 4-én Budapesten. A rendezvényen azokat a vegán, laktóz-, glutén-, cukormentes vagy más mentes termékek és egyéb funkcionális élelmiszerek előállítását, forgalmazását végző vállalkozásokat várták, akik hosszú távú üzleti kapcsolatot keresnek, szeretnének a Lidl megbízható beszállítójává válni, illetve azokat is, akik csupán a tudásukat szerették volna bővíteni.

A Lidl Magyarország nyolc évvel ezelőtt indította el a „Lidl a magyar beszállítókért” elnevezésű programját, hogy elősegítse a magyar beszállítók külföldi piacra jutási lehetőségeit. A program keretében meghirdetett Lidl Beszállítói Akadémia célja, hogy minél több beszállító csatlakozhasson az áruház hazai és nemzetközi hálózatához is, amelynek keretében a magyar beszállítók termékei megjelenhetnek más európai országok Lidl áruházainak polcain is. A program nemcsak üzleti lehetőséget, hanem tudást és támogatást is ad a hazai termelőknek, hogy az áruházlánc értékes és felkészült beszállítóivá váljanak.

Lidl Akadémia Plusz
Lidl Akadémia Plusz


Mi az a funkcionális?

A funkcionális élelmiszerek olyan árucikkek, amelyek megjelenésükben a szokványos termékekhez hasonlítanak, azokhoz hasonlóan fogyasztjuk őket, azonban a tápértékükön túl olyan további élettani előnyöket is biztosítanak, melyek csökkentik a veszélyét egyes, elsősorban krónikus betegségeknek.

A funkcionális és mentes élelmiszerek globális értékesítése dinamikusan nő, Észak-Amerika és Európa tekinthető e termékek vezető piacainak. Az Euromonitor International a 2014-2020 közötti időszakra évi 11-12 százalékos növekedést prognosztizált a feltörekvő országokban. 2019-ben a teljes piac 177 milliárd USD értékű volt, ami 2027-re várhatóan eléri a 267 milliárd dollárt. A tengerentúlon évente több ezer új termék jelenik meg.

Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke szerint 2020 pozitív hatással volt ezen termékek piacára. A funkcionális élelmiszerek iránti igények felerősödtek, és nőtt azok száma, akik abban bíztak, hogy az általuk fogyasztott étel funkcionális előnyökkel jár, beleértve az immunitást is. A felerősödés hatására új szereplők jelenhettek meg a piacon, illetve a vásárlók sokkal nyitottabbak lettek az új termékek kipróbálása iránt. A megfelelő tápanyag-ellátottság biztosításában a változatos étrend mellett a funkcionális élelmiszereknek is szerepe van.

A mentes termékek előállítása esetén is lényeges a minél megfelelőbb tápanyag-összetétel (pl. a rost-, a só- és a cukortartalom) ami sok esetben speciális technológiát igényel. A szakember szerint az élelmiszeriparral és a kereskedelemmel való transz-szektorális együttműködésben a dietetikusok hasznos segítséget nyújthatnak az egészséges élelmiszerkörnyezet kialakításához és a fogyasztói edukációhoz.

Lidl Akadémia Plusz
Lidl Akadémia Plusz


Gyors ütemben növekvő piac

A pandémia igazi sokkhatással volt a fogyasztói és vásárlási szokásokra, ami többek között abban nyilvánult meg, hogy jobban odafigyelünk a mentális és/vagy fizikai egészségi állapotunkra, az egészséges táplálkozásra vonatkozó információra, a „rossz” termékek mérsékeltebb fogyasztására - – erről már Turcsán Tünde, a GfK FMCG üzletág igazgatója beszélt a szakmai rendezvényen. A vásárlók egyes csoportjai úgy, olyan céllal is vásárolnak, hogy az élelmiszernek nem csak alap funkcionális célokat kell kielégítenie. A GfK adatai szerint igen magas Magyarországon a speciális élelmiszerek (a laktóz-, a glutén- , a cukormentes, az alternatív/növényi alapú és bio) penetrációja, és ezen termékek piaca a teljes FMCG-nél lényegesen nagyobb ütemben növekszik.

Azok körében, akik kifejezetten odafigyelnek, hogy egészségesen táplálkozzanak, a legnagyobb mértékben a fogyókúrás termékek - azaz az alacsony/megszabott kalóriatartalmú ételek- a népszerűek. Az "odafigyelő" válaszadók 33%-a követ cukormentes diétát, 30%-uk alacsony kalóriatartalmú étrendet, 29%-uk pedig szénhidrátszegény étrendet - akát átmenetileg, akár tartós jelleggel.

Elfogadtatni a fogyasztóval

Minden, ami mentes funkcionális, de nem minden funkcionális, ami mentes – ezzel a tételmondattal vezette fel előadását Dr. Némedi Erzsébet, az Expedit Nodum Kft. igazgatója, aki abban próbált segítséget adni a megjelenteknek, hogyan felelhetnek meg egy-egy termékükkel ezeknek a speciális termékkategóriáknak.

Annak rengeteg útja-módja van, hogy hogyan válik egy élelmiszer funkcionálissá. Ez történhet káros hatású komponensek eltávolításával (pl. antinutritív anyagok), jótékony fiziológiai hatású összetevők koncentrációjának növelésével (vitaminok) vagy helyettesítő tápanyag alkalmazásával (cukor-édesítő hatású vegyületek). Az „átalakítás” történhet egészség szempontjából előnyös komponens hozzáadásával, valamint a biohasznosulás növelésével is (esszenciális fehérje, probiotikum). Vannak olyan esetek, amikor kíméletes technológiákat alkalmaznak a beltartalom megőrzésére (liofilizálás, kriogén fagyasztás), a praktikum, a fenntarthatóság vagy a hatékonyság növelése érdekében pedig innovatív megoldásokkal (pl. kapszulázás) születik meg egy-egy ilyen termék.

Fontos kérdéskör ezeknek a termékeknek a fogyasztói elfogadtatása is. Az Expedit Nodum vezetője szerint a sikeres termékfejlesztés és a piacon való fennmaradás egyik kulcs tényezője, a funkcionális termékek piaci sikere leginkább az egészségre gyakorolt jótékony hatásuk hitelességétől függ. A termék funkcionális jellegét adó összetevő ismertsége szempontjából pedig könnyebb elfogadtatni azokat, amiket a fogyasztó jobban ismer.

Lidl Akadémia Plusz
Lidl Akadémia Plusz


Definíció híján

A hagyományostól eltérő termékek esetében még inkább erős fókusz irányul a termékkel kapcsolatos szabályozásra, és magára a termék meghatározására is. Bartyik Tünde, a NÉBIH ÉTBI élelmiszer-biztonsági felügyelője a mentes és funkcionális élelmiszerek jogszabályi hátteréről és hatósági tapasztalatokról számolt be a Lidl szakmai napján. Az előadásból kiderült, a funkcionális élelmiszer fogalmát nem definiálja sem uniós, sem hazai jogszabály. A kategória meghatározása a nemzetközi szakirodalmakban sem egységes, ezért ilyen kategória megnevezés nem használható. Az élelmiszerekhez kapcsolódó „funkciókra” történő feliratok feltüntetésének szabályait rendeletek szabályozzák. Jó tudni, hogy a különleges táplálkozási célú élelmiszer fogalom megszűnt. A jelenlegi szabályozás alapján a csecsemők és kisgyermekek számára készült, a speciális gyógyászati célra szánt, valamint a testtömeg-szabályozás céljára szolgáló, teljes napi étrendet helyettesítő élelmiszerekről szóló 609/2013/EU rendelet csoportjait jelenti.

A nyomkövetés előnyei

Ha valahol, a funkcionális élelmiszerek kategóriájában különösen fontos a termék nyomon követhetősége. Vatai Krisztina, a GS1 Magyarország| szolgáltatásmenedzsment igazgatója az bemutatta, milyen előnyei vannak a nyomonkövetési adatok gyűjtésének és fogyasztókkal való megosztásának. Tapasztalataik szerint átláthatóvá válik az ellátási lánc, ami segít a termék minőségének javításában, hatékonyabbá teszi a termékminőség ellenőrzését.

Pályázati lehetőségek

Egy funkcionális termék létrehozása tudományos kutatásokat, innovációt, korszerű termelési környezetet és eszközöket feltételez, ezért nagyon fontosak azok a pályázati lehetőségek, amelyek segítségével ezek a beruházások megvalósíthatóak. Andorka Miklós, a MAPI Zrt. vezetője az élelmiszeripari vállalkozások számára jelenleg elérhető pályázatokról tartott ismertetőt. Az élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztését célzó VP3-as kiírások mellett a Nagyvállalati Beruházási Támogatásról (NBT) és az Egyedi Kormánydöntéssel megítélt támogatásokról (EKD) kaphattak részletesebb információt az érdeklődők a program keretében.

Magyar termékek külföldi Lidl áruházak polcain

Ma már közel 450 magyar beszállító több mint közel 3800-féle terméke található meg a Lidl hazai boltjaiban, ahol az élelmiszerek területén közel 60 százalékos a magyar termékek aránya. A vállalat a hazai értékesítésen túl az exportra is nagy hangsúlyt fektet és támogatja beszállítóit a külpiacra jutásban. 2020-ban összesen 64 milliárd forint értékben bonyolított exportot a Lidl és 170 magyar beszállító 665 árucikke kapható 26 országban. Vagyis szinte az összes „Lidl-országban” elérhetőek a magyar termékek időszakos vagy állandó jelleggel.

Kovács Tibor, a Lidl Magyarország food beszerzési igazgatója arról beszélt a rendezvényen, hogy egyértelmű céljuk, hogy tovább növeljék a beszállítók számát. A Lidl célja, hogy új beszállítóikkal együtt fejlődjön, illetve újabb lehetőséget biztosítson arra, hogy a magyar termékek külföldi Lidl áruházak polcaira is eljussanak. Az igazgató számos okot említett, amiért érdemes a Lidl beszállítójává válni: országos piacot biztosítanak, kiszámítható, korrekt partnerséget nyújtanak, partnerek a kapacitásnövelésben és a fejlődésben, valamint lehetőséget biztosítanak a kis-és középvállalkozásoknak a további bővüléshez.

Mennyiség tekintetében folyamatos beszállítás esetén legalább 50 Lidl áruház (1 raktár) kiszolgálására elegendő volument kérnek, kiváló, egyedi minőségű termékek esetén legalább háromezres beszállítói tétel a bekerülés feltétele, melyeknek az akciókra biztosítanak megjelenést.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Február 9-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2021 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Pályázzon Ön is a zöld elkötelezettség díjáért új versenyünkön, a Greengage-en! Első nevezési határidő: 2022. február 18.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! Márciustól!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!