hirdetés
hirdetés

„Nálunk nem átutazóban vannak a kollégák”

Garamvölgyi Glória 15 éve a Szegedi Élelmiszeripari Főiskola logisztika szakirányú hallgatójaként találkozott a vállalattal, amely hamarosan az első – és mindmáig egyetlen – munkahelye lett, és ahol jelenleg kereskedelmi igazgatóként dolgozik. Alapvetően kreatív embernek tartja magát, a piacvezető logisztikai vállalat egyik felső vezetőjeként munkájában is a kreativitást, a feladatok egyedi megoldását értékeli a legtöbbre.

hirdetés

A Waberer’s-Szemerey Logisztikai Kft. a Waberer’s Csoport tagja. A cégcsoporton belüli munkamegosztásban milyen területeken tevékenyek? Mekkora a részük a vállalat „tortájában”?

Vállalatunk a Waberer’s Csoporton belül a belföldi logisztikai tevékenységekkel foglalkozik. Ez magában foglalja a teljes rakományos szállításokat, a különféle raktárlogisztikai és árumanipulációs tevékenységeket, ill. hűtött és száraz belföldi disztribúciós feladatokat is ellátunk. A cég árbevétele negyvenegy milliárd forint körül alakul idén, ez a teljes cégcsoport árbevételének mintegy tizennyolc százaléka. Raktárkapacitásunk megközelítőleg 120 ezer négyzetméter, ennek nagy része Budapesten és annak vonzáskörzetében található, de vannak vidéki depóink is. Jellemzően FMCG-megbízókkal dolgozunk, illetve a hűtöttáru logisztika területén főként hús- és tejipari partnereink vannak. Az elmúlt évek akvizícióinak köszönhetően mára egyre nagyobb arányt képviselnek a portfóliónkban az elektronikai, illetve az automotive megbízók is. A Magyarországon jelen lévő retail cégek – Tesco, Penny, Auchan, Aldi, Lidl – többsége számára dedikált áruszállítási feladatokért felelünk; a központi raktáraikból mi látjuk el az ország számos pontján levő áruházaikba a napi szintű árufeltöltéseket, ill. göngyöleg visszaszállításokat. Konténerszállítási üzletágunk napjainkra megkerülhetetlen szereplője lett az egyre növekvő konténeres fuvarozás piacának.

Hogyan oszlik meg a különböző termékkategóriák forgalma?

Az árbevételünk megközelítőleg fele származik a száraz és hűtött szerződéses logisztikai tevékenységekből, amelyek jellemzően a teljes belföldi logisztikai folyamatot magukban foglalják. A fennmaradó forgalom döntő hányadát a dedikált retail szállítási üzletágunk adja, míg a kisebbik rész a konténeres forgalomban keletkezik.
A Waberer’s cég története a privatizációs időszakban kezdődött, majd fúziók, akvizíciók során teljesedett ki…
Büszkék vagyunk arra, hogy két nagy múltú cég, a Volán Tefu és a Hungarocamion utódvállalatai vagyunk, így a cég története 70 éves múltra tekint vissza.

A vállalat a két cég privatizációját követően, Wáberer úr vezetésével indult dinamikus fejlődésnek. A legfontosabb állomások a kétezres években lezajló akvizíciók voltak. Fontos mérföldkőnek számít a 2013-as év, amikor a csoport a Szemerey Transport Zrt. többségi tulajdonosává vált. Ezt követően a cég a két vállalat együttműködésének, egymást kiegészítő szolgáltatási portfóliójának, azok szinergiájának köszönhetően rendkívül dinamikus növekedésnek indult. A vállalat évről évre két számjegyű növekedést produkált, és öt év alatt, 2013 és 2018 között megduplázta árbevételét. Jelenleg 2600-an dolgoznak nálunk, 750 járművel rendelkezünk.

Milyen pozíciót tudhat magáénak a Waberer’s-Szemerey a hazai logisztikai piacon?

Nincs a logisztikai piacon hozzánk hasonló komplex cég, külön-külön minden szegmensben – bár komoly versenytársakkal küzdünk – vezetjük a piacot, mint ahogy összességében is az élen vagyunk.

Egyre több a női menedzser, felső vezető az FMCG-piacon, ugyanakkor a logisztika területén ez egyelőre ritkábban fordul elő. Hogyan választotta ezt a szakirányt?

Szegeden végeztem, első diplomámat az Élelmiszeripari Főiskola logisztika szakirányán szereztem, ez volt az első kötődésem a logisztikához. Ezt követően, már munka mellett elvégeztem az Szegedi Tudományegyetem közgazdász szakát. Két nyáron át voltam gyakorlaton az akkori Waberer’s Holdingnál, ezután lehetőséget kaptam az üzletfejlesztési osztályon dolgozni. Ez lett az első munkahelyem, és azóta, vagyis tizenhárom éve dolgozom a cégnél. Az üzletfejlesztés után nem sokkal ügyfélkapcsolati munkakörbe kerültem. Második éve dolgoztam a vállalatnál, „rajtam volt még a tojáshéj”, amikor cégfelvásárlás útján az egyik legnagyobb mostani megbízónk, a Reckitt Benckiser implementációjában vehettem részt. Nagy lehetőséget kaptam azzal, hogy bekerülhettem az operációba, végigkísérhettem és közelről láthattam, milyen egy operációt új raktárba költöztetni, ott új folyamatokat bevezetni és működtetni. Ráadásul a mostani WMS-rendszerünket is akkor vezettük be, így alkalmam volt végigkövetni a rendszer fejlesztését a kezdetektől. Ez egy hatalmas ugrás volt a korábbi feladataimhoz képest, hiszen hónapokig a raktárban dolgoztam az operatív kollégákkal, megtanulhattam, miként zajlik több szinten a partnerekkel a kapcsolattartás. Az első időszak nem volt zökkenőmentes, voltak kemény vitáink is házon belül, ill. a vevőinkkel, de mindez nagyon jó lehetőséget kínált, hogy minél több operatív területet megismerjek.

Mi az ön feladata a vállalat menedzsmentjében?

A kereskedelmi tevékenységeink, a kiemelt ügyfelek kezeléséért felelős key account menedzser kollegák, ill. az ügyfélszolgálati csoport tartozik hozzám, ez utóbbi esetében nagy segítséget kapok az operatív vezető kollegáimtól is. A szerződéses logisztikai üzletágban alapvetően 60-70 nagy megbízóval dolgozunk, hosszú távú szerződések alapján. A klasszikus ügyfélkapcsolati feladatokon túl fejlesztési és hatékonyságjavítási projektekben is részt veszünk kollegáimmal, ez lehetőséget ad a szolgáltatási tevékenység sokkal mélyebb ismeretére.

Jellemzően milyen tartós az együttműködésük egy-egy megbízóval?

Partnereink jellemzően két-három évente tendereztetik újra a logisztikai tevékenységeiket. Büszkék vagyunk, hogy ennek ellenére nálunk sokkal hosszabb együttműködések vannak, nyolc-kilenc év az átlagos szerződéses időszakunk egy-egy megbízó esetében, ami elég ritka a logisztikai piacon, de vannak tizenöt-húsz évet meghaladó partneri kapcsolataink is.

Mi a szokásosnál hosszabb együttműködések titka?

Cégünk egyik legfontosabb jellemzője a nagyon magas fokú elköteleződés az ügyfél iránt. Az elmúlt években úgy építettük fel a vállalatot, hogy minden üzletághoz, azon belül minden egyes megbízóhoz olyan munkatársak kötődnek, akik száz százalékban magukénak érzik az adott feladatot. Nálunk nem átutazóban vannak a kollégák, hanem hosszú kapcsolatok során alakult ki a jelenlegi szervezet, amelyre az ügyfelekkel létrejött rendkívül szoros kapcsolat jellemző. Itt kemény harc folyik házon belül a kapacitások elosztásakor, hogy az ügyfelek számára mindenki a lehető legjobb szolgáltatást érje el. A kollégákat úgy helyeztük el a szervezeten belül, hogy mindenki a szakterületének kimagasló specialistája legyen, imádja azt, és minél jobb akarjon benne lenni, abban kívánjon kiteljesedni.

Az alaptevékenységet tekintve mi a dolga egy logisztikai cégnek? Milyen pluszszolgáltatást nyújthat a gyártó és a kereskedő közötti kapocs szerepén túl?

Alapesetben a folyamat a következőképpen zajlik: EDI-rendszeren keresztül délutáni időpontokban megkapjuk a következő napi rendeléseket, amely alapján a raktári kollegák megkezdik az áruk kikomissiózását és rakodásra való előkészítését. A folyamatot WMS rendszerünk irányítja, figyelembe véve a különféle vevői elvárásokat, legyen az lejárati idő szabályok vagy raklapképzési módok, szállítási időpontokat, vagy akár az, hogy depón keresztül vagy direktben történik-e a szállítás. Éjszaka, ill. hajnaltól indulnak a raktárainkból a kiszállítások a megadott belföldi címekre, amely lehet Budapest környéki retail központi raktár vagy akár egy vidéki kisbolt. Így elmondva a fizikai folyamat egyszerűnek tűnhet, de emögött rendkívül sok ügyfélegyeztetés zajlik: hogyan oldjuk meg egy-egy promóciós szállítás során a többszörös mennyiségű volumen kiszállítását, készletépítés során mikor milyen kapacitásigények merülnek fel, igyekszünk megoldani a legkülönfélébb marketing elképzeléseket a co-packing tevékenységeink során, és folytathatnám a sort. A karácsonyi időszak extra terhelést jelent a logisztika életében, hiszen ebben az időszakban az éves átlag volumen többszörösét kell időben összekészítenünk és kiszállítanunk a boltok polcaira. A mostani munkaerőpiaci környezetben különösen nehéz ekkora volumen ingadozáshoz biztosítani a megfelelő munkaerő létszámot, ezt egy kisebb méretű, avagy kevésbé rugalmas cég biztos nem tudná megoldani.

Ez az alapszolgáltatás…

Igen, de mást is nyernek a velünk való együttműködésből a partnereink. Vannak olyan innovációink, amelyeket máshol is tudnak hasznosítani. A BILK-ben üzemeltetett operációink tervezése valós szimuláció alapú rendszerrel történt, amely a megbízóinkat is képessé teheti a különböző közép- és hosszú távú döntések meghozatalára. Például elemezhető, milyen hatással van a készlet- és rendelés összetétel változása az áruösszekészítési időkre, bizonyos KPI elvárások hogyan változtatják a logisztikai költségeket, az átfutási idők csökkentése milyen többlet erőforrás igényt generál, stb. Minden egyes logisztikát érintő kérdésben folyamatos a tudásmegosztás a megbízóink és közöttünk. A logisztika ugyanis már rég nem csak az áruszállításról szól, az alapszolgáltatáson túl partnereinkkel rengeteget tudunk egymástól is tanulni.

Mekkora szerepe van az innovációnak a logisztikában?

Egyre nagyobb. Mi öt-hat éve kezdtük el használni a Siemens fejlesztését, a Plant Simulation szimulációs rendszert, amelynek kifejezetten raktárlogisztikai folyamatokra használatos szimulációs részét egy tanácsadó partnerünkkel közösen fejlesztettük. Ez a szoftver képes arra, hogy mielőtt megkezdenénk egy raktári együttműködést bármelyik partnerünkkel, a historikus adatok, ill. várható jövőbeli tendenciák alapján meg tudja mondani, hogy az adott operációt például milyen eszközigénnyel, hány targoncával, mekkora létszámmal, milyen raktári elrendezéssel, milyen műszakbeosztással tudjuk a leghatékonyabban ellátni. A rendszer arra is képes, hogy úgynevezett what if eseteket is szimuláljon, például ha változtatjuk a készletet, vagy módosítunk bármilyen KPI-t, akkor az hogyan befolyásolja a szükséges erőforrásokat. Ez nagyságrendbeli ugrás volt a korábbi a logisztikai kalkulációkhoz képest.

A szimulációs tervezés mellett a közeljövő nagy ugrása a raktári automatizálás lesz, amely egy logisztikai vállalat eltérő termékportfoliója esetében különösen nagy kihívás elé állítja napjainkban az automata rendszereket fejlesztő cégeket. Jelenleg az egyik nagy megbízónkkal közösen raktár-technológiai területen végzünk olyan modellszerű kísérleteket automata önvezető targoncákkal, amelyeket Európában csak a mi raktárunkban, velünk közösen vizsgálnak.

Melyek az ilyen jellegű innovációk közvetlen hozadékai?

A logisztikai iparág nem egy magas eredménytartalmú üzlet, nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában. Ezért is kiemelten fontos mindkét fél számára, hogy a munkavégzés a megfelelő költségszinten történjen. Másrészt ezek objektív mérőrendszerként szolgálnak partnereinknek, hogy lássák, egy adott változtatás a logisztikai rendszerben milyen költségvonzattal jár. Ez biztosítja, hogy a szerződéskötéskor egyértelműen tudjuk definiálni, milyen operációra, paraméterekre és volumenekre készítettük az árajánlatunkat, így később bármilyen változásnál vissza tudunk a kiinduló állapothoz nyúlni, és azt az igényeknek megfelelően változtatni.

Mennyire érvényesülhet a kreativitás a logisztikában?

Az FMCG-piac sajátossága, hogy rendkívül nagyok a volumeningadozások. A szállítások jórészt még mindig a hó végi és egyéb promóciós rendelésekről szólnak. Az ilyen – esetenként többszörös – növekedések kezeléséhez nem kevés kreativitás szükséges. A partnerekkel közösen, a rendelkezésre álló eszközökkel kell megoldanunk ezeket a feladatokat – hiszen nem lehetséges a járműflottát, a sofőrállományt és a raktári kiszolgáló személyzetet arra a néhány napra a többszörösére duzzasztani. Ezeknek a kihívásoknak kizárólag a hatékonyság maximalizálásával lehet megfelelni, itt nem működnek a sablonok, mert ami kiváló megoldás egy elektronikai partnernél, nem használható például az állateledelek disztribúciójánál.

A tervek szerint milyen irányban halad tovább a Waberer’s-Szemerey?

Célunk a regionális növekedés, ki akarjuk tágítani a határokat, elsősorban a V4-es országok területén szeretnénk bővülni, illetve a jelenlegi portfóliónkban még kis szegmensben jelen levő autóiparban szeretnénk – nemcsak Magyarországon, de a régióban is – erősíteni a jelenlétünket. Már most is vannak regionális megoldásaink, a budapesti raktárunkból a hazai piacon kívül a cseh, a szlovák és az osztrák régiót is kiszolgáljuk bizonyos megbízóink esetében, illetve a balkáni országokba is végzünk szállításokat. Azt látjuk, hogy a budapesti raktár a jövőben is versenyképes lehet, és erre szeretnénk a környező országokban egy erős disztribúciós lábat létrehozni.

A vállalat kiemelkedően aktív a társadalmi felelősségvállalás terén. Mit emelne ki az ilyen jellegű tevékenységeik közül?

Személyes érintettségem okán a Dévai Szent Ferenc Alapítvánnyal végzett közös munka jelenti számomra a legtöbbet. Évek óta részt veszünk adományok szállítási és logisztikai folyamataiban Böjte Csaba atya erdélyi árvái részére, illetve az Angyaljárásnak nevezett karácsonyi ajándékozás során – immáron tíz éve – mi szállítjuk ki minden kinti gyermekotthonba az ajándékokat. Örömmel vettük, hogy az idén szeptemberben megrendezett Déva25 rendezvénysorozat főbb logisztikai tevékenységeit is mi biztosíthattuk, köztük az Aréna nagykoncert feladatait is. Nemcsak mi adunk támogatást az alapítványnak, de az együttműködésnek köszönhetően rengeteg erőt, hitet és pozitív szemléletet kapunk Csaba atya szellemiségének köszönhetően. Emellett segítjük a Bükk Mentőcsoportot, itt az esetleges katasztrófavédelmi helyzetben logisztikai és szállítási feladatokat látunk el, amelyekre több kollégánk kiképzésben is részesült. Egy speciális kamionunkkal részt veszünk a Kézenfogva Alapítvány kampányaiban; az ország legkorszerűbb mentőautójával és ösztöndíjjal támogatjuk a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálatot; szerepet vállalunk az Unilever Iskola Mosdófelújítási programjában; a győri Széchenyi István Egyetemen pedig Waberer’s-ösztöndíjat hoztunk létre a tehetséges logisztikus hallgatók számára.

A logisztika világában a menedzserek között, de más területen is kevés a női munkavállaló. Önöknél a gépkocsivezetők hány százaléka nő?

Még nem éri el a tíz százalékot. Nagyon alacsony arányról indultunk, de célunk az arány növelése, ezért például a toborzóvideóinkban is megjelennek női sofőrök.

Milyen területen számítanak női gépkocsivezetőkre?

Ezeket a korszerű tehergépjárműveket vezetni fizikailag már nem olyan megterhelő, mint régebben volt, ezek már maguk is segítik a vezetést, a manőverezést. Reálisan nézve ott tudjuk növelni a női sofőrök arányát, ahol nem kell annyit rakodni. Ahol tíz-tizenkét címet terít egy sofőr naponta, raklapokat kell húzni, békával rakodni – az inkább férfiaknak való tevékenység. Azonban ahol nincs számottevő rakodás, például konténerszállításban vagy a nemzetközi fuvarozásban, a hölgyek ugyanúgy megállják a helyüket. A nemzetközi üzletágunkban egyébként vannak „négykezesben” együtt dolgozó sofőr házaspárok is.

Mit szeret leginkább a munkájában?

Alapvetően kreatív embernek tartom magam, beülni egy irodába és mindennap ugyanazt a rutint követni, az nem lenne nekem való. Ebben a munkakörben mindennap lehet valami új, váratlan megoldást kitalálni, érvelni azon, hogy egy ötlet használható-e vagy sem. Mindez arra készteti az embert, hogy folyamatosan gondolkodjon, miként lehet valamit másképp csinálni. Nemcsak az ügyfélkapcsolatról szól a munkánk, az operációban, az IT-fejlesztésekben is sokkal nagyobb szerepünk van, mint egy klasszikus értelemben vett key account menedzsernek. Úgy gondolom, ez az, ami ilyen régóta itt tart.

A munka mellett van egy kis szabadideje is?

Van, persze, de nem túl sok. Például remekül ki tud kapcsolni a szülővárosom, Mezőhegyes, amely egy gyönyörű határ menti település Békés megyében. Évekig lovagoltam, szeretek főzni, kifejezetten érdekel a gasztronómia, akár azt is el tudom képzelni, hogy a jövőben komolyabb szerepet játsszon majd az életemben. Szívesen rajzolok, festek, vagyis a magánéletemben is fontos számomra a kreativitás.

Szeret autót vezetni?

Szükséges dolognak tartom, de ahogy a férfi munkatársaim tudnak lelkesedni egy-egy új autóért, ez engem nem hoz lázba. Az új kamionjainkat viszont szeretem nézegetni, megismerkedni velük, élvezem a beszélgetést a sofőr kollégákkal, mert olyan információkat kapok tőlük, amelyekhez az íróasztal mellett ülve sosem juthatnék hozzá.

Mit gondol, hol tart majd öt év múlva a pályáján?

Sosem gondolkodtam ilyeneken; nem a pozíció lebeg a szemem előtt, hanem mindig a feladatot és a kollégákat látom a dolgok mögött.

 

Ács Dóra/Császár László
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Szaklap)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

StoreInsider-FMCG Hírlevél