hirdetés
hirdetés
hirdetés
2022. január. 28., péntek - Károly, Karola.
hirdetés

Negatív klímatrendek – elkötelezett vállalatok

Számos, a klímaváltozáshoz kapcsolódó társadalmi változás zajlik a világban: klímasztrájkok és klímamenekültek, Greta Thunberg mozgalma diáktüntetésekkel: az éghajlatváltozás hatásai egyre inkább láthatóvá válnak mind hétköznapjainkban, mind pedig a médiában. A környezet védelme és a fenntarthatóság így egyre központibb szerepet kap a vállalati szféra életében is, ennek hatására pedig egyre sürgetőbbé válik annak beavatkozása. 

hirdetés

Szakértők szerint a kihívások száma és nehézségi szintje is fokozódik, egyes akadályozók megszüntetése a várakozásokhoz képest nehezebbnek tűnik.

A globális felmelegedés és klímaváltozás fő okának tartott karbonemisszió 2017-ben, három év stagnálás után 14 százalékkal nőtt, a leggyorsabban Ázsiában. Ez a trend pedig tavaly is folytatódott, méghozzá az elmúlt öt évben a leggyorsabban.

Klíma és hulladék

Az átlaghőmérséklet emelkedésének 2 fok alatt tartása – ami mellett nem következnének be végzetes klímakatasztrófák – 19 milliárd tonnás kibocsátás alatt lenne reális. A világ karbonkibocsátása azonban hamarosan 41 milliárd tonna lesz. Az Egyesült Nemzetek környezetvédelmi programja és más kutatószervezetek által novemberben közzétett jelentés szerint nemhogy a 2 fokos cél, de még az országonként meghatározott hozzájárulások sem fognak teljesülni a dolgok jelenlegi állása szerint.

2018 novemberében az Európai Bizottság hosszú távú uniós stratégiát mutatott be, amelynek célja a klímasemleges gazdaság elérése 2050-re.

Évente 2,1 milliárd tonna hulladék keletkezik a világon. A listát az Egyesült Államok állampolgárai vezetik, akik évente átlagosan 773 kilogramm szemetet termelnek. Az összes háztartási hulladéknak pedig csak elenyésző mennyiségét hasznosítják újra. A fogyasztók a tudatos és felelős csomagolás és hulladékfeldolgozás terén sokat várnak a nemzetközi FMCG-nagyvállalatoktól.

Az ENSZ egy közelmúltban elvégzett nemzetközi kutatása szerint négy országban – Szaúd-Arábiában, Szomáliában, Tanzániában és Magyarországon – nem működik sem környezetvédelmi minisztérium, sem pedig független környezetvédelmi ügynökség, amely több helyen (például Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Belgium stb.) helyettesíti az önálló tárcát. Nemcsak az Európai Unió tagállamai közül egyetlen Magyarország ezen a listán, de kontinensünkön sincs még egy olyan ország, ahol a környezetvédelem ügye csak alacsonyabb szintű képviseletet élvez.

Hazánkban is egyre markánsabban jelennek meg azok a fogyasztók, akik keresik a fenntarthatóbb termékeket és szolgáltatásokat: növekszik a kereslet az egészségesebb, környezetkímélőbb, fenntarthatóbb termékek vagy az olyan új megoldások iránt, mint amelyeket a megosztásos gazdaság kínál. Hatalmas pénzügyi lehetőség rejlik a körforgásos gazdaságban, az erőforrásokkal való hatékony és felelős gazdálkodásban.

Nyereségesebb, ha fenntartható

2030-ig jelentős feladat áll a vállalatok előtt is abban, hogy megvalósuljanak a fenntartható fejlődési célok (SDG-k). Több elemzésben (például Deloitte, Goldman Sachs) állítják, hogy nyereségesebbek a fenntarthatóan működő cégek. Hiszen az anyagok, az energia és a víz pazarlása pénzpazarlás is, a takarékosság nemcsak környezetkímélő, de megtakarítást is jelent. A hosszú távon sikeres vállalat záloga az olyan vállalatvezető és menedzsment, aki tisztában van a fenntartható fejlődés fogalmával, és képes azt a döntéshozatal során komplexen értelmezni. Alapvetően maga a fenntarthatóság akkor valósulhat meg, ha a környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság egyszerre valósul meg. A fenntarthatósági elvek érvényesítése nélkül a vállalatok hosszú távú finanszírozása és működése is veszélybe kerülhet.

A BCSDH (Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért) idei felmérésében negatívabb képet mutat a fenntarthatóság helyzetének megítélése mind a hazai, mind a nemzetközi folyamatokat vizsgálva. Az előző évekhez képest kevesebb válaszadó gondolta úgy, hogy javulna a fenntarthatóság állapota. Ennek hátterében a nagyhatalmak elkötelezettségének gyengülése is állhat, lazulni látszik a nemzetközi megállapodások betartásának fegyelme is. Ugyanakkor, bár az Egyesült Államok kivonult a 2015-ös klímaegyezményből, 2018 első felében rekordmennyiségű, 8,6 gigawatt áramot termeltek az amerikai naperőművek.

A szervezet minden évben felmérést készít a nagyvállalatok vezetői körében a fenntarthatóság trendjeiről. Az idei felmérésében a válaszadók úgy látják, hogy továbbra is a vállalati szféra vállalja a legnagyobb szerepet a fenntartható jövő felé való átmenetben Magyarországon. Itthon 2016 után idén ismét a környezeti felelősségvállalás került a vállalatok figyelmének fókuszába, aminek egyik oka az elmúlt években a környezetvédelem területén több szabályozás (a nem pénzügyi jelentéstétel szabályozása, az emissziókereskedelmi direktíva, a Körforgásos Gazdaság Csomag, a kiterjesztett gyártói felelősség szabályozása [EPR] vagy akár a téli energiacsomag) elfogadása lehet.

Hét ajánlás

Egyre inkább elvárás ma már a piaci szereplőkkel szemben, hogy a hét vezetői ajánlás elveihez igazodjanak, amelyek: stratégiai megközelítés, felelős vállalatirányítás, etikus működés, alapértékek tisztelete, környezeti felelősségvállalás, partnerség az érintett felekkel, átlátható működés.

A BCSDH-nak „A vállalati fenntarthatóság komplex értelmezése” című ajánlás megalkotásával az volt a célja, hogy olyan alapelveket fogalmazzon meg, melyek a vállalat vezetése szempontjából támpontot adnak a hazai vállalatok vezetőinek.

„Hiszünk abban, hogy a fenntartható működés nem opció, hanem üzleti cél. Egyre több hazai vállalatvezető gondolja, hogy a természeti erőforrások felelős felhasználása és az ezekhez kapcsolódó célok, intézkedések megfogalmazása fontos. Egyre több nagyvállalat és kkv ismeri fel, hogy a fenntartható működés versenyelőnyt is jelent, és e cégek vezetői különféle intézkedéseket is ennek szellemében tesznek. Minél inkább törekedni kell rá, hogy a vállalati működés egyre több területét áthassa ez a gondolkodás. Az élenjáró nemzetközi és hazai vállalatok 2025-ig, 2030-ig szóló vállalásai annyira előremutatóak, hogy bizakodóak lehetünk. Arra pedig nagyon büszke vagyok, hogy tagvállalataink elindultak a karbonsemleges működés irányába, és van, amely már el is érte azt ” – mondta el Márta Irén, a BCSDH igazgatója.

A nagyvállalatok lehetnek a gazdaság átalakulásának motorjai. Nagy hatással vannak márkáikon keresztül a fogyasztókra is, ami segítheti a fenntarthatóbb fogyasztói környezet kialakulását. Nem szabad azonban megfeledkezni az úttörő kkv-k fontosságáról sem.

A BCSDH ma már 90 tagvállalatot tömörít, és nem csupán elméleti, de gyakorlati megoldásokon is dolgozik, valamint megoszt jó gyakorlatokat. Tagvállalatai állítják elő a hazai GDP 30 százalékát.

A pénzügyi szektor hozza el a megoldást?

„Az utóbbi évek egyik legdinamikusabb változása a pénzügyi szektorban zajlik, ami meggyőződésem szerint az egyik kulcsa a változások felgyorsításának – fogalmazott az igazgató, aki hozzátette: – A pénzintézetek ma már egyértelműen megnézik, hogy hová helyezik ki a pénzüket, hogy milyen az adott vállalat fenntarthatósági teljesítménye. Ugyan a bankoknak még nincs egységes minősítőrendszerük, ám több intézmény nyíltan is kijelentette, hogy nem fektetnek pénzt környezetszennyező cégekbe, a meglévő befektetéseket pedig fokozatosan kivonják azoktól. A nyugdíjalapok pedig szintén kivonják a fosszilis energiára építő vállalatokból a befektetéseiket.”

A szervezet igazgatója 2005 óta foglalkozik fenntarthatósággal, és mint elmondta, volt alkalma nyomon követni a terület fejlődését. A fenntarthatóság eleinte egyet jelentett az adományozással, önkéntességi programokkal a társadalmi felelősségvállalás részeként, ma pedig már egyre inkább stratégiai szintre emelkedik és tesz a változásokért. „Nagyban múlik azon, hogy mennyit tud tenni egy cég a fenntarthatóságért, hogy mi az alapműködése; hol szeretne értéket teremteni? A cég küldetésén és filozófiáján áll vagy bukik az egész. Az élelmiszeriparban például nagyon sokan már a lokalitásra törekednek, igyekeznek megvalósítani a helyi alapanyagokkal végzett gyártást. Helyi beszállítókkal dolgoznak, sőt támogatják is fejlődésüket, hogy meg tudjanak felelni a minősítési rendszerüknek” – mondta el Márta Irén a BCSDH igazgatója.

forrás: 123rf.com
forrás: 123rf.com

A szakember szerint ma egy felelős cég már nem engedheti meg magának, hogy ne mérje a kibocsátásait, illetve ne vegye figyelembe, hogy az milyen veszélyeket hordoz. „Azt szorgalmazzuk, hogy a problémák megoldásában aktívan vegyenek részt. Fektessenek megújuló energiába. Arra biztatjuk a cégeket, hogy mérjék saját, fenntarthatósági teljesítményüket, emellett hogy milyen hatásokkal járhat a működésükre a klímaváltozás, és mit tudnak tenni a klímavédelem területén. Osszák meg egymással tapasztalataikat és gyakorlatukat” – részletezi.

A BCSDH, a Holland Nagykövetség és az Innovációs és Technológiai Minisztérium kezdeményezésére létrejött Körforgásos Gazdaság Platform nem csupán piaci szereplőket, hanem állami vagy szakmai szervezeteket fog össze. A platform a körforgásos gazdaság előmozdítása érdekében összefogást és tudásmegosztást sürget a vállalati, kormányzati és tudományos szféra között.

„A következő 10 évben a legnagyobb kockázati faktor a vízproblémák, a szélsőséges időjárás, a klímaváltozás figyelmen kívül hagyása, valamint ezek szociális következményei lesznek. A föld vízkészletének csak 0,007 százaléka áll rendelkezésre felszíni vízként, ehhez tudunk közvetlenül hozzáférni. Egy vízválság küszöbén állunk.”Prof. Dr. Szöllősi-Nagy András, az UNESCO Nemzetközi Hidrológiai Program Kormányközi Tanácsának elnökhelyettese, az MTA doktora - A hatékony klímaadaptáció alapja a víz – Action 2020 BCSDH

 

 

Schäffer Dániel
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/10.)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Február 9-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2021 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Pályázzon Ön is a zöld elkötelezettség díjáért új versenyünkön, a Greengage-en! Első nevezési határidő: 2022. február 18.

Milyen újdonságokat tartogatnak a HR- szolgáltatók 2022-re?

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! Márciustól!