Nemzeti imázst hordoz a pálinka
A cél az, hogy a pálinka meghatározó ital legyen
Sokan nem tudják, hogy mi a különbség a valódi pálinkák és a gyümölcsízű szeszesitalok között, azonban a közösségi marketing segítségével a pálinka a jövőben Magyarország valódi nemzeti italává válhat. A BGF pálinkakonferenciájának tanulságai.
Hazánk nemzeti imázsát is meghatározó ital lehet a pálinka 5-6 éven belül, köszönhetően az utóbbi évek marketingaktivitásának – derült ki a Budapesti Gazdasági Főiskolán (BGF) Külkereskedelmi Kara által szervezett pálinkamarketing konferencián csütörtökön.
A konferenciának nem titkolt célja volt, hogy a BGF Kereskedelem és Marketing Intézetének a valódi pálinkák ismertségét, a magyar vásárlók preferenciáit, szokásait vizsgáló közel 1500 fős kvantitatív kutatásán keresztül ötleteket adjon a pálinkafőzdék és az ágazat marketingstratégiájának megalapozásához. A BGF által elvégzett felmérésből kiderült, a megkérdezettek közül sokan még mindig egy kalap alá veszi a pálinkákat a pálinka jellegű italokkal, például a mézes pálinkákkal. Vannak, akik nem tudják, hogy az igazi pálinka semmiféle egyéb anyagot nem tartalmazhat – még mézet sem. Mindezek ellenére a mérések szerint határozottan növekszik a valódi pálinkák ismertsége is.
„A hazai pálinkafőzdék csak akkor működhetnek sikeresen, ha követik a fogyasztói igényeket” – emelte ki dr. Totth Gedeon, a BGF Kereskedelem és Marketing Intézetének és a kutatásnak a vezetője előadása során. „Az ágazat gazdaságossági sikerének egyik letéteményese az értékesítési stratégia meghatározása” – hangsúlyozta továbbá a szakember. Ehhez azonban a pálinkával kapcsolatos attitűdök, ismeretek, elvárások alaposabb ismerete szükséges. Manapság a már hagyományossá váló pálinkafesztiválok segítségével lerövidülnek az értékesítési utak a főzdék és vevőik között, ez pedig tovább erősítheti a pálinka versenyképességét a konkurens szeszes italokhoz képest.
A kutatásból az is kiderült, hogy a vásárlási szokásokat döntően az íz és a márkával kapcsolatos ismeretek határozzák meg, a kevésbé ismert termékek estében azonban a címke, annak informatív jellege és a gyümölcs fajtája a döntő tényező, így utóbbi vizuális kiemelése különösen fontossá vált. Emellett azonban nagyon fontos a vásárlás célja, amely nagymértékben befolyásolja a költési hajlandóságot. Legtöbbet akkor vagyunk hajlandók a pálinkára költeni, ha ajándéknak vásároljuk. Fogyasztani leginkább ünnepi alkalomkor, vagy családi, baráti összejövetelen fogyasztjuk, otthon, családtagnál, vagy barátoknál. A fogyasztók döntő többsége már most is valódi magyar terméknek, hungarikumnak tartja a pálinkát. Elsősorban a régóta jól ismert ízeket szeretjük: a szilvát, a barackot és a körtét. A fogyasztóknak elég határozott képe van az ideális pálinkáról: kellemes, gyümölcsös ízű, lágy és zamatos.
„Kis ország nemzeti italaként nehezen törhet be a pálinka a nemzetközi piacra. A közösségi marketingaktivitás eredményeként várhatóan jelentősen emelkedni fog a pálinka iránti érdeklődés hazánkban” – emelte ki még Totth. Szerinte az a cél, hogy a pálinka olyan, a nemzeti imázst is meghatározó itala legyen hazánknak, mint Franciaországnak a konyak, Angliának a whisky, vagy Mexikónak a tequila. Az elkövetkezendő évek stratégiájában a pálinka nem csak italként jelenik meg, hanem húsok, desszertek készítésének fontos kellékeként gazdagítja majd a minőségi magyar konyha ízvilágát is.