Elemzés
Pro és kontra, webről a boltba
Keményen mozgatja a webáruházakat a járványveszély, és nem csak felfelé, hanem lefelé is. De ha egyszer eldobhatjuk a maszkot, azért még egy darabig újra sokat fogunk turkálni a régi boltokban. A web persze rohan tovább, de hát most is pénzünknek csak 10%-át költjük a neten.
A webáruházi költekezés növekedésének üteme szépen követi a járvány hullámzásait is. Az elmúlt években évről-évre 30-40% közötti ütemben ugrott a webáruházi költekezés. Ehhez képest azokban a hónapokban mutatott nagy eltérést a statisztika, amikor nagy volt a baj. És tegyük hozzá, emiatt korlátozni kellett a hagyományos boltok nyitvatartását, vagy éppen be is kellett zárni őket, így a sürgős vásárlásoknál nem is volt más választása a vásárlónak.
Két járványhullám között pedig nem csak a Balaton vizében csobbantunk egyet, hanem kezdtünk visszajárogatni a korábban tiltott boltokba. A vásárló nagyon óvatos maradt ekkor is, de azért kezdett egyre többet költeni az iparcikkes boltokban is (faragva a korábbi piacvesztésből).
De hát szeptembertől felcsapott a járvány második hulláma. A vásárlók megint a webáruházakat kezdték nagyobb ütemben keresni, az iparcikkes boltok pedig kapaszkodhattak, hogy ne csússzanak sokat vissza, a statisztika tanulságai szerint.
Így pusztán a webáruházak tempóját - növekedési ütemét - nézve az egyes hónapokban a statisztikában, tükröződik is a járvány hullámzása ezekben:
webpiac |
2019 |
2020 |
2020/2019 |
január |
54 |
69 |
+30% |
február |
49 |
64 |
+31% |
március |
55 |
83 |
+49% |
április |
56 |
114 |
+104% |
május |
62 |
92 |
+49% |
június |
57 |
77 |
+37% |
július |
62 |
75 |
+20% |
augusztus |
58 |
73 |
+24% |
szeptember |
63 |
88 |
+37% |
október |
67 |
95 |
+40% |
1-10 hónap összesen |
583 |
829 |
+42% |
KSH, érték: milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest |
A 2019-es webáruházi növekedés egyébként 40% volt.
A pénzünk 85%-át még járványosban is a hagyományos boltokban költjük
A webáruházi vásárlások arányát a boltos élelmiszeres és iparcikkes vásárlásokhoz mérve egy olyan kép rajzolódik ki a statisztikában, hogy száguldanak ugyan a webáruházak, a járványos időszakokban pedig nagyobb sebességre is kapcsolhatnak, de a vásárlók a pénzük nagyobb részét a nyugtát adó boltos pénztárakban hagyják.
Ez az arány 2019-ben 8,1% volt, ami 2020 elején tovább emelkedett, de a 10%-is szint alatt mozgott. A márciusi spájzolás és az iparcikkes boltok nyitvatartásának 15 órás korlátozása viszont megmozgatta a webáruházakat és az 50%-os növekedés feljebb húzta a vizsgált részarányt (10%-ra). A webpiac áprilisi duplázása pedig már 16% környékére tornázta a pénztárcánkban a webáruházakat a költekezés súlyát nézve, de hát ekkor a többi bolt zárva volt.
A nyári hónapokban enyhült a járványveszély (vagy csak ezt hittük), osontak is vissza a vásárlók a boltokba. És esett is a webáruházak előbbi részaránya, visszacsúszva a 10%-os szint alá.
Szeptembertől súlyosbodott a járvány, megint váltottak a vásárlók az őszi hónapokban:
webpiac súlya |
web |
bolt |
web/bolt |
január |
69 |
717 |
9,6% |
február |
64 |
742 |
8,6%↓ |
március |
82 |
829 |
10% ↑ |
április |
114 |
698 |
16,3% ↑ |
május |
92 |
783 |
11,7% ↓ |
június |
77 |
830 |
9,3% ↓ |
július |
75 |
861 |
8,7% ↓ |
augusztus |
73 |
853 |
8,6% ↓ |
szeptember |
88 |
802 |
10,9% ↑ |
október |
95 |
849 |
11,2%↑ |
1-10 hónap összesen |
829 |
7.964 |
10,4% |
KSH, érték: milliárd forint, web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem, élelmiszer és iparcikk, de web és üzemanyag nélkül, folyóáras adatok, ↑ jelzés: arányváltozás előző hónaphoz képest |
És ha már nem kell maszkot hordanunk
A logisztika is határt szab a webáruházak növekedési tempójának, de nyilván ez csak azt jelzi, ebben az irányban is érdemes fejleszteni, többet, mint eddig. Feltehetően az év végi, november, decemberi webköltekezés is nagy ugrást mutat majd a statisztikában, az áprilisit is túllépő bevételekkel.
A webáruházak tartós növekedési pályája pedig nyilván megmarad a jövőben is, bár minden értékesítési csatorna száguldása fékeződik egy idő után. Kérdés viszont, hogy a járványhelyzet piaci hozadéka mennyit tesz ehhez a piachoz hozzá, tartósan, hosszabb időszakban. Az eddigi hónapok tanulsága szerint, kiindulva abból, hogy két járványhullám között vissza is jártak oda turkálni, válogatni egyet a vásárlók, ahol a pénzük nagyobb részét elköltik, azt jelzi, hogy nem ragad le minden járvány miatt elköltött fillér a neten.
Lesz visszarendeződés is, feltehetően ezzel számolhatunk majd, amikor a késő tavaszi, kora nyári hónapokban eldobhatjuk a maszkot, ha a járványhelyzet engedi.
Nőni fog a web, de a tempója még lassulhat is, és vissza is bandukolunk majd a régi boltba. Ha csak be nem zárt közben. Mert ilyen is lesz, sajnálatos módon.