hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. szeptember. 24., péntek - Gellért, Mercédesz.
hirdetés

A funkcionális rágó a megmentő?

Nem kímélte a pandémia a rágózást sem: nem segítette a csemege vásárlását az otthoni étkezések számának növekedése, az online vásárlás, vagy az alapélelmiszerek nagyobb mennyiségű fogyasztása. Jönnek azonban az egészségtudatos termékek. Július 30-án a magyar rágó ötven éves jubileumának apropóján tartott szakmai konferenciát a Magyar Édességgyártók Szövetsége.     

hirdetés

"Elsősorban utazás alatt, munkahelyen, iskolában folyt és folyik a rágózás. Éppen ezért a 2020-as év COVID járványa nagyot ütött a rágópiacon. Mivel a rágófogyasztás legalább 60%-a „házon kívüli”, továbbá a vásárlások impulzívan a pénztárak környékén kitett pultoknál történik, mind a sok otthon maradás, mind pedig az online vásárlás előretörése negatívan érintette ezt a termékkategóriát" - hangzott el a konferencián.

Sánta Sándor a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnökének prezentációjából kiderült, hogy a legnagyobb "rágónemzetek" közé az USA, Kína, és India tartozik. Észak-Amerikában évente 12 dollár/év/fő a fogyasztás, Magyarországon ez kb. 2000 forint/év/fő. Itthon 2000 tonnát rágunk el, ez értékben 2019-ben több, mint 21 milliárd forintot jelentett. A fogyasztás 95 százaléka drazsérágó, mindössze 5 százalékot tesz ki a golyórágó.

Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége
Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége

Megoldások a válságra

A fogyasztás csökkenése világjelenség. Egyre népszerűbb azonban és kiutat kínálhat a funkcionális édesség - ezen belül a rágó -, amely API (Active Pharmaceutical Ingredients - Aktív Gyógyszerészeti összetevők) néven ismert. Az API új utakat talál a járvány következtében megugrott egészségtudatos vásárlásban is. Az USA-ban minden édesség kategóriát megelőzve, jelentősen megnőtt 2014-'19 között ezeknek a termékeknek a forgalma. Egyre kifinomultabb rágógumik jelennek meg a piacon, a fogyasztó pedig az egészséges összetevők, a hozzáadott vitaminok révén kevésbé árérzékeny ezekre a termékekre, többet hajlandó fizetni értük - hangzott el az előadásban.

A nagyobb felbontásért kattintson! Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége
A nagyobb felbontásért kattintson! Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége

Ahogy az elnök elmondta, két fő lehetőség kínálkozik a kiútra. Az egyik a funkcionális/egészséges rágók bevezetése. A második megoldás összetettebb: a járvány következtében a fogyasztók két fő csoportra oszlanak, Covid takarékosokra és Covid rezisztensekre. A takarékosoknak kedvező árú terméket, a rezisztenseknek innovatív, prémium termékeket fejleszthetnek a gyártók. 

Kis rágótörténet 

Régészeti leletek bizonyítják, hogy az emberiség már legalább ötezer éve rágózik. A mai Finnország területén találták az eddigi legrégebbi emléket, a nyírfakéregből készült, fognyomokat tartalmazó kátránydarabot. 1970-ben pedig a magyar rágógyártás első teljes éve zárult le, amikor a Csemege Édesipari Vállalatnál már francia gépek ontották a korábban kapitalista elhajlással és az amerikai imperializmussal összefüggésbe hozott terméket, amelyből sosem volt elég, mert a hazai igények kielégítése mellett az egész világra exportáltuk.

Itthon 1970-ig csak időnként importált szállítmányokból, nyugati utazásból hazatértektől, vagy külföldi rokonoktól lehetett rágóhoz jutni. A rágót a szocializmus keményebb időszakában a kapitalista, imperialista elhajláshoz társították. A rágózás kifejezhette, hogy nem tetszik a rendszer.

Aztán jött az enyhülés, az emberek pedig imádták a rágót. Csakhogy az import drága volt és csak szűkösen rendelkezésre álló valutával kellett fizetni, ugyanakkor az igény óriásira nőtt. Végül a Budapesti Édesipari Vállalat budafoki úti Csemege Édesipari Gyára kezdte meg a termelést 1968-ban vásárolt, golyórágót formázó francia gépsorokon, amelyek 1969-ben elindultak, s 1970 már a magyar rágógyártás első teljes éve volt. A magyar golyórágó termelés hatalmas része exportra ment – lényegében az egész világot elláttuk golyórágóval, exportáltunk az amerikai kontinensre, Ausztráliába, Nyugat Európába, Ázsiába. Ezért itthon időnként hiánycikké vált a rágó a boltokban. A későbbiekben fellépő munkaerőhiány miatt a gyártás Bács-Kiskun megyébe költözött. Később megjelentek a kereskedelmben a legnagyobb cégektől importált klasszikus, amerikai stílusú drazsé- és laprágók.

Hazai piac és kiutak

"Bár a jelenlegi egy nehéz időszak a rágót termelők számára, ők előre, a következő ötezer évre tekintenek. Az innováció nem áll meg, a legújabb termékfejlesztések a különböző ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, egyéb táplálék kiegészítőkkel dúsított termékekről szólnak. Ezek nemcsak a rágózás élvezetét adják, de egészségesek s finomak is. Ebből a szempontból például a cukormentes rágók mindig is az édesipar kifejezetten egészséges termékcsoportját alkották, hiszen a rágás javítja a szájhigiénét, erősíti a fogakat, rágóizmokat és számos esetben relaxál is."

Jelenleg Magyarországon három cég uralja elsősorban a piacot. A Budapesti Édesipari Vállalat egykori üzemének utódja, a magyar tulajdonban álló szabadszállási Chocco Garden, amely itthon gyárt mind belföldre, mind pedig exportra, valamint a klasszikus Wrigley márkát birtokló MARS és a Halls valamint Trident brandeket is jegyző Mondelez.

A Magyar Édességgyártók Szövetsége bízik az 5.000 éve fogyasztott rágó következő 5.000 évében, a rágógyártók válaszaiban, az innovációban és a fogyasztók új típusú megszólításában az online és az offline világban egyaránt.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Végső nevezési határidő: október 15.