hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. december. 04., péntek - Borbála, Barbara.
hirdetés

A funkcionális rágó a megmentő?

Nem kímélte a pandémia a rágózást sem: nem segítette a csemege vásárlását az otthoni étkezések számának növekedése, az online vásárlás, vagy az alapélelmiszerek nagyobb mennyiségű fogyasztása. Jönnek azonban az egészségtudatos termékek. Július 30-án a magyar rágó ötven éves jubileumának apropóján tartott szakmai konferenciát a Magyar Édességgyártók Szövetsége.     

hirdetés

"Elsősorban utazás alatt, munkahelyen, iskolában folyt és folyik a rágózás. Éppen ezért a 2020-as év COVID járványa nagyot ütött a rágópiacon. Mivel a rágófogyasztás legalább 60%-a „házon kívüli”, továbbá a vásárlások impulzívan a pénztárak környékén kitett pultoknál történik, mind a sok otthon maradás, mind pedig az online vásárlás előretörése negatívan érintette ezt a termékkategóriát" - hangzott el a konferencián.

Sánta Sándor a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnökének prezentációjából kiderült, hogy a legnagyobb "rágónemzetek" közé az USA, Kína, és India tartozik. Észak-Amerikában évente 12 dollár/év/fő a fogyasztás, Magyarországon ez kb. 2000 forint/év/fő. Itthon 2000 tonnát rágunk el, ez értékben 2019-ben több, mint 21 milliárd forintot jelentett. A fogyasztás 95 százaléka drazsérágó, mindössze 5 százalékot tesz ki a golyórágó.

Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége
Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége

Megoldások a válságra

A fogyasztás csökkenése világjelenség. Egyre népszerűbb azonban és kiutat kínálhat a funkcionális édesség - ezen belül a rágó -, amely API (Active Pharmaceutical Ingredients - Aktív Gyógyszerészeti összetevők) néven ismert. Az API új utakat talál a járvány következtében megugrott egészségtudatos vásárlásban is. Az USA-ban minden édesség kategóriát megelőzve, jelentősen megnőtt 2014-'19 között ezeknek a termékeknek a forgalma. Egyre kifinomultabb rágógumik jelennek meg a piacon, a fogyasztó pedig az egészséges összetevők, a hozzáadott vitaminok révén kevésbé árérzékeny ezekre a termékekre, többet hajlandó fizetni értük - hangzott el az előadásban.

A nagyobb felbontásért kattintson! Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége
A nagyobb felbontásért kattintson! Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége

Ahogy az elnök elmondta, két fő lehetőség kínálkozik a kiútra. Az egyik a funkcionális/egészséges rágók bevezetése. A második megoldás összetettebb: a járvány következtében a fogyasztók két fő csoportra oszlanak, Covid takarékosokra és Covid rezisztensekre. A takarékosoknak kedvező árú terméket, a rezisztenseknek innovatív, prémium termékeket fejleszthetnek a gyártók. 

Kis rágótörténet 

Régészeti leletek bizonyítják, hogy az emberiség már legalább ötezer éve rágózik. A mai Finnország területén találták az eddigi legrégebbi emléket, a nyírfakéregből készült, fognyomokat tartalmazó kátránydarabot. 1970-ben pedig a magyar rágógyártás első teljes éve zárult le, amikor a Csemege Édesipari Vállalatnál már francia gépek ontották a korábban kapitalista elhajlással és az amerikai imperializmussal összefüggésbe hozott terméket, amelyből sosem volt elég, mert a hazai igények kielégítése mellett az egész világra exportáltuk.

Itthon 1970-ig csak időnként importált szállítmányokból, nyugati utazásból hazatértektől, vagy külföldi rokonoktól lehetett rágóhoz jutni. A rágót a szocializmus keményebb időszakában a kapitalista, imperialista elhajláshoz társították. A rágózás kifejezhette, hogy nem tetszik a rendszer.

Aztán jött az enyhülés, az emberek pedig imádták a rágót. Csakhogy az import drága volt és csak szűkösen rendelkezésre álló valutával kellett fizetni, ugyanakkor az igény óriásira nőtt. Végül a Budapesti Édesipari Vállalat budafoki úti Csemege Édesipari Gyára kezdte meg a termelést 1968-ban vásárolt, golyórágót formázó francia gépsorokon, amelyek 1969-ben elindultak, s 1970 már a magyar rágógyártás első teljes éve volt. A magyar golyórágó termelés hatalmas része exportra ment – lényegében az egész világot elláttuk golyórágóval, exportáltunk az amerikai kontinensre, Ausztráliába, Nyugat Európába, Ázsiába. Ezért itthon időnként hiánycikké vált a rágó a boltokban. A későbbiekben fellépő munkaerőhiány miatt a gyártás Bács-Kiskun megyébe költözött. Később megjelentek a kereskedelmben a legnagyobb cégektől importált klasszikus, amerikai stílusú drazsé- és laprágók.

Hazai piac és kiutak

"Bár a jelenlegi egy nehéz időszak a rágót termelők számára, ők előre, a következő ötezer évre tekintenek. Az innováció nem áll meg, a legújabb termékfejlesztések a különböző ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, egyéb táplálék kiegészítőkkel dúsított termékekről szólnak. Ezek nemcsak a rágózás élvezetét adják, de egészségesek s finomak is. Ebből a szempontból például a cukormentes rágók mindig is az édesipar kifejezetten egészséges termékcsoportját alkották, hiszen a rágás javítja a szájhigiénét, erősíti a fogakat, rágóizmokat és számos esetben relaxál is."

Jelenleg Magyarországon három cég uralja elsősorban a piacot. A Budapesti Édesipari Vállalat egykori üzemének utódja, a magyar tulajdonban álló szabadszállási Chocco Garden, amely itthon gyárt mind belföldre, mind pedig exportra, valamint a klasszikus Wrigley márkát birtokló MARS és a Halls valamint Trident brandeket is jegyző Mondelez.

A Magyar Édességgyártók Szövetsége bízik az 5.000 éve fogyasztott rágó következő 5.000 évében, a rágógyártók válaszaiban, az innovációban és a fogyasztók új típusú megszólításában az online és az offline világban egyaránt.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés