hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. szeptember. 16., csütörtök - Edit.
hirdetés

Reagálhatunk-e érzelmekkel a gépekre?

Lassan a kereskedelmet is elhódítják az embertől a gépek, ám az biztosnak látszik, hogy egyes fogyasztói kívánalmak és érzések nem változnak: a vásárlók tájékozódni szeretnének, a pénzükért pedig korrekt kiszolgálást, terméket/szolgáltatást és egy kis élményt szeretnének kapni. De vajon tudja-e mindezt nyújtani a technológia?

hirdetés

Kezdjük egyszerűen: egy vásárlás során mindenképpen kapcsolatba kerülünk valakivel – vagy valamivel, egy emberrel, szoftverrel, mesterséges intelligenciával, kezelőfelülettel – chatbottal. A technológia ugyanakkor megváltoztatja a kiskereskedelmi tevékenység szereplői közötti kapcsolatot, ami hatással van az eladószemélyzetre és a fogyasztókra is.

A kiskereskedelem tradicionálisan emberek közötti kapcsolatokról szólt, ahol a fogyasztó az eladószemélyzettel lépett interakcióba a vásárlási folyamat során. Amerikai kutatók az eladó és vásárló közötti kapcsolatot a társas kapcsolatokhoz hasonlóan értékelték. Az emberi munkaerőt kétféleképpen látszanak használni az üzletek, vagy a hatékonyságra és a gyorsaságra helyezik a hangsúlyt, vagy nem csupán a kiszolgálás funkciójára fókuszálnak, hanem a szakmai tanácsokra is. Mindkét metódussal versenyelőnyre lehet szert tenni.

Enjoy Café Budapest
Enjoy Café Budapest

Gép vs. ember

Keeling és McGoldrick amerikai kutatók az ember és a technológia közötti különböző fokú érzelmi kapcsolatokat vizsgálták tanulmányukban.

A klasszikus üzleti kapcsolatok esetében az egyenlőség és a kooperáció mértéke is változik. Ezek a kapcsolatok többnyire formálisak, feladatvezéreltek, a racionalitás és az intenzitás fontos szerepet kap. A munkatársak esetében megjelenik az érzelmi orientáció.
A kiskereskedelmi kapcsolatok abban térnek el a társas és üzleti kapcsolatoktól, hogy kevésbé érzik a fogyasztók egyenlőnek, az ember–technológia kapcsolatokra pedig kevésbé jellemző az együttműködés. Mind az emberi, mind a technológiai kapcsolatok esetében a megkérdezettek formálisnak, felszínesnek, kevésbé érzelemvezéreltnek észlelik a kapcsolatot.

Ember–ember

Ahogy a tanulmányból kiderül, az emberek közötti kiskereskedelmi kapcsolatokat a fogyasztók barátságosnak, együttműködésre épülőnek, de formálisnak és alacsony intenzitásúnak tartják. Valamint kevésbé érzik azokat a fogyasztók egyenlőnek.

Forrás: Agárdi Irma - Emóció és funkció: ember-technológia kapcsolatok a kiskereskedelemben
Forrás: Agárdi Irma - Emóció és funkció: ember-technológia kapcsolatok a kiskereskedelemben

Ember–technológia

Az ember–technológia kapcsolatokat a fogyasztók alapvetően alacsony intenzitásúnak, feladatorientáltnak és kevésbé együttműködőnek tartják. A kutatás alapján nem tartják kooperatívabbnak az antropomorf technológiákat az emberre kevésbé hasonló technológiáknál. Az emberi alakú robotokkal való kapcsolatot alapvetően feladatvezéreltnek tartják. A weboldallal való interakciót például egyenlőbbnek és együttműködőbbnek tartják, mint az avatart vagy az üzletben lévő kiszolgálórobotot. A fogyasztók viszont magasabb érzelmi töltetet és intenzitást tulajdonítottak azoknak a technológiáknak, amelyek az emberhez hasonlítottak (például 3D-avatar).

Milyen digitális kompetenciákra van szükségük a kiskereskedelmi vállalatoknak?

A fogyasztók ma már a mindennapok részeként kezelik a digitális innovációk nagy részét, melyek nagyon sokfélék lehetnek. „Számos digitális innováció (például webshop, lojalitásprogram-applikációk, online kuponok) már relatíve elfogadott digitális megoldásnak számít. Az új megoldások, mint például az önkiszolgáló pénztárgépek, a mobilfizetés, robotok, kiterjesztett vagy virtuális valóság, még a piaci bevezetés első fázisaiban vannak, azaz a fogyasztók nem találkoznak még széles körben ezekkel az innovációkkal” – mondja Agárdi Irma, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének egyetemi docense.

Az innovációk elfogadását több tényező befolyásolja, amelyet a technológiai elfogadásnak nevez a marketing-szakirodalom:
• mennyire észlelik a fogyasztók hasznosnak az új megoldást,
• mennyire érzékelik a fogyasztók könnyűek az új megoldás használatát,
• mennyire kelt szorongást a technológia használata a fogyasztóban,
• mennyire tudja érzi úgy a fogyasztó, hogy kontrollálni tudja a digitális innováció használatát,
• az innováció társadalmi elfogadottsága,
• van-e élvezeti vagy szórakoztató értéke a digitális innovációnak,
• a vállalat vagy a márka imázsa,
• a fogyasztó korábbi tapasztalatai hasonló technológiákkal,
• a használattal kapcsolatos szabad választási lehetőség,
• és persze számos demográfiai jellemző (életkor, végzettség, lakhely).
Alapvetően innovatív és integratív képességre van szüksége a kiskereskedőnek, hogy a digitális innovációkat sikeresen alkalmazza.

„Az innovatív képességek az új megoldások bevezetéséhez szükséges piaci ismereteket, szervezeti tudást és kreativitást foglalják magukban, amelyek segítségével a vállalat üzletileg sikeres értékajánlatot tud teremteni a digitális innovációk bevezetésével.

Az integratív képességek pedig informatikai, szervezeti struktúra és vállalati kultúra által létrehozott erőforrásokat foglalnak magukban, amelyek ahhoz szükségesek, hogy az új megoldásokat a vállalati működésbe integrálják – például a mobil-, illetve online platformon működő digitális megoldásokat az üzlethálózatba integrálják” – részletezte Agárdi Irma.

 

Nem bosszankodik, teszi a dolgát – robot személyzet itthon is

Az Enjoy Budapest Café Magyarországon elsőként alkalmaz robotokat felszolgálásra. „Hozzánk elsősorban a robotok miatt jönnek, ezért a vendég elvárja, hogy a gép szolgálja ki. Vendégeink érdekesnek, szórakoztatónak találják a robotokat. A robotok célja, hogy emeljék a hely varázsát, érdekessé tegyék a kávézót. A következő generáció jövőre már kommunikálni fog a vendéggel, így sokkal több érzelmet fog kiváltani” – mondta el Csizmazia Tibor, a kávézó és az E-Szoftverfejlesztő Kft. tulajdonosa. Azonban amíg az emberek nem változnak, a robotok elképesztő tempóban fejlődnek.

Ahogy a tulajdonos elmondta, a robotok legfőbb előnye a vendég és az üzemeltető számára is a megbízhatóan azonos teljesítmény és az érzelemmentesség. „Biztosan mindig ugyanúgy viselkedik, ugyanazt mondja, ha ott van a főnök, ha nincs. Nincs rossz kedve, nem bosszankodik, nem fáradt, teszi a dolgát. Emellett már részletkérdés, hogy harminc nyelven beszél, érdekes, szórakoztató látvány és képes táncolni” – tette hozzá Csizmazia Tibor.

Többfunkciós megoldások

„Élesedik a verseny a retail szektorban, nemcsak kiváló termékeket, de magas vásárlói élményt is nyújtani kell. Az innovatív retail technológiákon is érződik ez a tendencia, már nem elég az, hogy a munkafolyamatokat optimalizáljuk, megkönnyítsük a dolgozók munkáját, pénzt takarítsunk meg az üzemeltetőknek, a vevőket is le kell nyűgözni” – mondta el Szabó Dávid, a Szintézis Zrt. vezérigazgatója.
Jó példa erre a Pricer elektronikus polccímkerendszere, amely évről évre új, innovatív megoldásokat hoz. A cég több mint 10 éve telepíti a Pricer-t Magyarországon.

A Pricer innovatív Smartflash zölden villogó funkcióját használva akár 10 méterről is könnyedén észrevehető. A megoldás remekül használható termékkeresésre, Click&Collect funkcióra, promóciós figyelemfelkeltésre, de a bolti dolgozók számára is nagy könnyebbséget jelenthet. „Világújdonságként a Pricer alap-infrastruktúráját kihasználva háromszögezési módszerrel a képes meghatározni az egyes címkék, tehát az egyes termékek pontos helyét. Ha pedig a bolton belül áthelyezik a terméket, a Pricer automatikusan frissíti azt a térképen. A vásárlóknak nincs más teendőjük, csupán az üzletben elhelyezett kioszkon vagy a telefonra letöltött applikáció segítségével beírni a keresett termék nevét, a Pricer pedig interaktív térképen megjeleníti a polchelyet…” – részletezte a termékkel kapcsolatos tudnivalókat Szabó Dávid.

(forrás: Store Insider magazin 2020/1-2.)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

A TikTok az elmúlt időszakban már nemcsak a tinik és az új social média platformok iránt érdeklődök körében produkált robbanásszerű növekedést, hanem a "mainstream" ingerküszöbét is átlépte, és kezdetét vette a "TikTok-aranyláz". Minden, amit tudni kell róla - egy nap alatt!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Végső nevezési határidő: október 15.