hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. november. 24., kedd - Emma.
hirdetés

Súlyos hiba a piacnyitás

A Dél-amerikai országok EU-ba irányuló eladásainak értékben körülbelül a felét olyan élelmiszerek képezik, mint a hús, a szója, a kávé és a feldolgozott termékek. Az egyezménnyel súlyos hátrányokat lennének kénytelenek elviselni az európai agrártermelők.

hirdetés

Mindez pedig az Európai Unió és a dél-amerikai közös piac, az Argentínát, Brazíliát, Paraguayt és Uruguayt tömörítő Mercosur között tervezett szabadkereskedelmi szerződés életbelépése következtében.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szerint az uniós mezőgazdaság a világ egyik vezető élelmiszer-termelője, ekként pedig több mint 500 millió uniós polgárnak nyújt élelmezésbiztonságot - olvasható a Világgazdaságban.

Az ágazat 22 millió ember számára biztosít munkát, sőt a szélesebb körű élelmiszerszektorban – a mezőgazdaságon kívül az élelmiszer-feldolgozásban és a hozzá kapcsolódó kereskedelmi és szolgáltató iparágakban – összesen mintegy 44 millió munkahelyet teremt. Az uniós mezőgazdaságot érő hatások vizsgálatakor pedig az sem hagyható figyelmen kívül, hogy az EU gazdálkodó közössége nagyon büszke és elkötelezett módon viszonyul termelési modelljéhez. A NAK leszögezi, hogy semmilyen körülmények között nem tudja elfogadni e normák gyengülését.

A Dél-amerikai Közös Piacba (Mercosur) tartozó országok EU-ba irányuló eladásainak értékben körülbelül a felét olyan élelmiszerek képezik, mint a hús, a szója, a kávé és a feldolgozott termékek. Európa ugyanakkor főleg ipari termékeket küld a Mercosur-államokba. Az agrárkamara véleménye szerint a kereskedelmi megállapodás negatív hatással lenne az EU érzékenyebb mezőgazdasági termékeire: a marhahúsra, a baromfira, a cukorra és a narancslére.

Versenyhátrány, csőd?

A NAK szerint a Mercosur-csoportból származó termékeket nem lehet egy lapon említeni az unióban megtermelt árukkal, hisz a környezetvédelmi, állatjóléti és élelmiszer-biztonsági szabályozásban óriásiak a különbségek.

E termékek, bekerülve az EU piacára, tönkretehetik az unió termelőit, kiszolgáltatott helyzetbe és veszélybe sodorva a közösség fogyasztóinak élelmiszer-ellátását és élelmiszer-biztonságát. A NAK ezt határozottan elutasítja.

A köztestület szakértői arra is emlékeztetnek, hogy az európai gazdálkodók már most azért küzdenek, hogy az alacsony termelői árak és a magas input költségek ellenére se legyenek veszteségesek. Versenyképességüket pedig a nyomonkövethetőségre, a fenntarthatóságra, az állatjólétre és az élelmiszer-biztonságra vonatkozó magas szintű szabályok betartása mellett kell növelniük.

A NAK mindezeket figyelembe véve egyetért azzal az európai igénnyel, hogy ne vegyék bele a megállapodásba az érzékeny mezőgazdasági termékeket, például a marhahúst és az etanolt. Az érzékeny ágazatokat érintő megállapodás ellentétes lenne az Európai Bizottságnak a versenyképesség javítására irányuló célkitűzéseivel és az EU azon stratégiájával, hogy fellendítsék a vidéki Európa növekedését és foglalkoztatását. A NAK szakértői is úgy látják ugyanis, hogy ez a kereskedelmi megállapodás várhatóan növeli a szegénységet, dömpinggel jár, s felgyorsítja az európai gazdálkodók hátrányát a piacon azzal, hogy a megállapodás következtében tisztességtelen versenybe kerülnek.

Magyarországon a sertés- és a baromfitenyésztők, a méhészek, a csemegekukorica-termelők, valamint az etanol- és a bioüzemanyag-termelők szembesülnek leginkább a Dél-Amerikából származó behozatallal.
Számukra a szabadkereskedelmi megállapodás épp azokon a területeken okozná a legnagyobb gondot, amelyek az elmúlt években kaptak erőre. A számítások szerint a Mercosur-megállapodás negatív következményei kiváltképp a marhahús- és a baromfitermelőket érintenék. A két ágazat helyzetének romlása azonban hatással lenne az egész élelmiszer-feldolgozó ágazatra – szögezik le a NAK szakértői.

(forrás: Világgazdaság Online)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Meghosszabbított nevezési határidő: 2020. november 27.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!