hirdetés
hirdetés

Tejben-vajban?

Január elsejétől újabb alapélelmiszer áfakulcsa csökkent. Az öt százalékkal adózó tej fogyasztásnövekedést és tartós árcsökkenést valószínűleg nem fog hozni az ágazat szereplői szerint, kategórián belüli átrendeződést ugyanakkor igen. A simliskedők is kiszorulnak a piacról, mindez azonban nem változtat a magyar tejipar legnagyobb problémáján: az innováció, a magas hozzáadott értékű termékek hiányán.

hirdetés

A sertéstőkehús és belsőség, a tojás és a hal után a friss tej termékpályát is elérte az agrárgazdasági termékek adómérséklése. Január 1-től az UHT és ESL tej áfakulcsa 18-ról öt százalékra csökkent.

A lépéstől elsősorban tisztességesebb piaci feltételeket, a tejágazat regionális versenyképességének növekedését, az időről időre felbukkanó külföldi, dömpingszerűen megjelenő termékek visszaszorulását várja Istvánfalvi Miklós, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács 2018 decemberében megválasztott elnöke, a Pusztavámi Tejszövetkezet Zrt. elnök-igazgatója.

„Az UHT-piacon szinte napi gyakorlat volt, hogy a nagykereskedelem jelentős része a szürke-fekete zónában működött, még azokat is »beszippantva«, akik alapvetően jogkövetően szerették volna a tevékenységüket végezni. Az alacsony áfa miatt tisztuló környezetben az életképtelen – vagy csak áfacsalással életképes – nagykereskedők felhagyhatnak a tevékenységükkel, lehetőséget biztosítva a hatékonyabban termelő hazai feldolgozóknak arra, hogy tovább növeljék belpiaci részesedésüket” – mondta lapunknak az elnök.

Szerinte gyakorlatilag mindenki profitál az áfacsökkentésből: a feldolgozóknak nem kell versenyezniük a gyanúsan olcsó importtal, a tejtermelők nagyobb arányban adhatják el a hazai piacra a nyers tejet, hosszú távú szerződéssel, kiszámítható piaci körülmények között, nem kiszolgáltatva az azonnali (spot) tejáraknak. Az árcsökkenés következményeként a Tej Terméktanács fogyasztásbővülésre is számít.

Elszálló költségek

A kiskereskedelmi láncok korábban írásos nyilatkozatban vállalták, hogy a 18 és az 5 százalék közötti különbséget teljes mértékben átadják a vásárlóknak. „Január másodika óta vizsgáljuk a tejek árát, és a nagy áruházláncok többségénél látjuk az árcsökkenést. Az ESL és az UHT tejek ára az év első három hetében jellemzően 11 százalékkal csökkent. Ez ugyanakkor a következő hónapokban várhatóan már kevésbé lesz érzékelhető a boltokban. Az árak emelkedésére számítunk, mert a tejtermelők, -feldolgozók és a kiskereskedők is jelzik például a munkaerő-, bérköltségek emelkedését. Nemcsak a megnövekedett minimálbér okoz azonban gondot, a magasabb keresetű dolgozók bérét is emelni kell, hogy a vállalkozások meg tudják tartani őket. Több állattartó telepen is külföldi vendégmunkásokkal pótolják a hiányzó munkaerőt. Tagjaink emellett két számjegyű ipari energiaár és egyéb – szennyvíz, víz, fuvardíj – költségnövekedésről számolnak be” – hívta fel a figyelmet Istvánfalvi Miklós.

„A fogyasztói folyadéktejek áfacsökkentése adhat egy nagy lökést az ágazatnak, de így is számtalan kihívás marad: a hazai feldolgozóipar és a tejtermelő telepek további fejlesztése, a közösségi marketing – különösen a növényi italokkal kapcsolatos felvilágosító kommunikáció –, a hosszú távú szerződések termékpályán történő elterjedésének előmozdítása. Közép- és rövid távon számottevően növelni kell a hazai származású feldolgozott tejtermékek – túró, tejföl, trappista sajt, vaj – részesedését is a polcokon” – tette hozzá Istvánfalvi Miklós.

Ez a következő évtized áfakulcsa is

„Az alapélelmiszerek áfacsökkentésének fő motivációja egyértelműen a gazdaságfehérítésre törekvés, amire szükség is van. A tőkehús esetében láttuk is ennek érdemi hatásait. A tejtermelés mintegy 95 százaléka azonban nagyüzemekben zajlik, ahol gyakorlatilag lehetetlen csalni az áfával, így nem számítok arra, hogy ez a most inkább politikai gesztusértékű lépés komoly változásokat hoz majd az ágazatban” – véli ugyanakkor Raskó György agrárközgazdász.

A szakember szerint a fogyasztás nem fog nőni, mert „a magyar nem tejivó nép”. Egy hasonló intézkedés ugyanakkor a zöldség-gyümölcs kategóriában, ahol az elmúlt időszakban szinte minden termékcsoportban drasztikus áremelkedés történt, jókora fogyasztásbővülést hozna. Ebből pedig az alacsony jövedelmű társadalmi csoportok profitálnának, elsősorban az egészségesebb táplálkozás jótékony hatásai révén.

Raskó György arra számít, hogy a tejáfacsökkentés hosszú távú intézkedés, ez a kormány semmiképp nem fogja visszavonni, ha pedig az ellenzék egyszer hatalomra kerül, „bolond lenne” újra megemelni az adókulcsot akár csak tíz százalékra is. „A tejáfa legalább tíz évig ezen a szinten marad, és az ágazat szereplői is ezzel számolnak” – mondja a szakember.

Túl kellene lépni a gumitrappistán

Mindazonáltal a hazai tejipar legfőbb problémája véleménye szerint korántsem az áfakulcs, hanem a tőke, a fantázia és az innováció hiánya, ezen pedig a mostani intézkedés sem változtat.

„Bár az alaptermelés 1,8 millió tonna körüli szinten stabilizálódott, a tejhozammal az EU-tagországok átlagos szintje felett állunk több mint íz százalékkal, és a profi nagyüzemek elvégezték a fontos, elsősorban környezetvédelmi beruházásokat például a híg- és szervestrágya-kezelés terén, a magyar tejipar továbbra sem tud versenyképes, jó minőségű és magas feldolgozottságú márkatermékekkel előrukkolni. Az elmúlt harminc évben lényegében csak egyetlen sikert könyvelhettünk el, a Túró Rudit” – teszi hozzá Raskó György.

„Miközben Lengyelországban ugrásszerűen fejlődött ez az ágazat, és immár a dán, francia, holland cégekkel azonos minőségű feldolgozott termékekkel árasztja el az uniós piacot, Magyarország megrekedt a »gumitrappista«, az alacsony hozzáadott értékű kefirek, tejfölök és a saját márkás bérgyártás szintjén. Jelentős mennyiségű magyar nyers tej áramlik Olaszországba is, ahonnan több ezer kilométer megtétele után mascarponeként tér vissza a hazai piacra. Ez komoly probléma, most volna itt fejlesztés ideje, de nem látom erre a törekvést.”

Átrendeződés kategórián belül

Szentesi Sándor, a Sole-Mizo Zrt. kereskedelmi igazgatója úgy véli, az áfacsökkentés hatása elsősorban a termékkategória átrendeződésében lesz tetten érhető. „Az ESL és az UHT tejek aránya is nőni fog a mindössze pár nap eltarthatóságú, gyakori gyártást igényló friss tejek rovására. Az emberek könnyebben betesznek majd egy karton UHT tejet a bevásárlókocsiba, mint hogy kétnaponta leszaladjanak a boltba friss tejért. A másik fontos változás, hogy csökkenni fog a tisztázatlan eredetű import volumene, öt százalékért ugyanis már nem éri meg kockáztatni a simliskedőknek. Ez pedig egyértelműen erősíti a magyar eredetű termékek piaci pozícióját” – mondta a Store Insider magazinnak Szentesi Sándor.

Hozzátette: az árcsökkenés már most látszik az üzletekben, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a következő hónapokban ne kellene drágulásra számítani. „A munkaerő, a szállítási költség és az energia ára is emelkedik, ami előbb-utóbb megjelenik a fogyasztói árakban. A tej esetében mindössze annyi a különbség, hogy a drágulás alacsonyabb szintről indul majd” – véli a szakember. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a tejáfa csökkentéséről szóló jogszabály nem tartalmaz időbeli korlátot, így – ellentétben például a lakásáfa-csökkentéssel – várhatóan sokáig hatályban marad.

Minden etikus szereplő nyer

„Megítélésem szerint, és a Fino cégcsoportba tartozó mezőgazdasági, állattartási, gyártási és kereskedelmi tevékenységet folytató cégek nevében is mondhatom, hogy ez egy fontos, szükséges és a kialakult, régóta megoldást igénylő helyzetre adott megfelelő intézkedés volt. Semmi esetre sem degradálnám le mint csak egy »politikai kommunikációs lépés«. Információm szerint az ágazat érintett képviselőinek a kormányzat illetékes képviselőivel folytatott, problémát megoldani kívánó párbeszédének eredményeként az intézkedés jelentősen hozzájárul a feketegazdaság visszaszorításához” – mondta az Élelmiszer magazinnak Halla László, a Fino Friss Kft. ügyvezetője, aki szintén nem számít lényeges tejfogyasztás növekedésre.

Ami pedig a tejárakat illeti, úgy véli, idén januárban a fogyasztók már érzékelhették az csökkenést, de a jelentős feldolgozói költségnövekedés miatt ez hónapról hónapra elolvad majd, és az év második felében akár a korábbinál is magasabb fogyasztói árak alakulhatnak ki. „Mivel az alacsonyabb áfa mellett is növekvő fogyasztói árakra lehet számítani, hibás döntés lenne, ha esetleg az áfa mértéke emelkedne. Ez a magyar tejvertikum destabilizálódását és a feketegazdaság újbóli térnyerését hozná egyszerre” – véli az ügyvezető. Ehelyett érdemes lenne inkább kiterjeszteni az intézkedést szélesebb termékkörre is, első lépésben például a legnagyobb forgalmú félkemény sajtokra.

Az áfacsökkentés pozitív hatásait Halla László szerint leginkább a tejtermelők, a magyar UHT tejet is gyártó cégek tapasztalják majd, de minden etikus piaci szereplő nyertes lesz. „A magyar termékek forgalma erősödik a kategóriában, ami a magyar nyers tej iránti keresletet is növeli. Ez pedig pedig pozitívan hat a tejtermelő cégek stabilitására. Egészen bizonyos az is, hogy csökkenni fog az import aránya” – tette hozzá.

Halla László szerint a hazai tejpiac legnagyobb problémája, hogy a polcok kínálatát nézve a magyar tejfeldogozóipar nagymértékben kiszorult a komolyabb hozzáadott értéket képviselő termékek forgalmából. „Ezt a versenyhátrányt nagyon súlyos problémának látom. Az EU-csatlakozást követő 15 évben minimum 25-30 milliárd forinttal több támogatásra lett volna szükség, hogy uniós szinten kellően versenyképessé és jövedelmezővé válhasson az ágazat.”

Nemzetközi tejtrendek

• Az elemzők egybehangzó véleménye szerint a fogyasztói folyadéktej-ivás Európa-szerte csökkenni fog a következő évtizedben, egyebek mellett a negatív sajtó- és közösségimédia-kampányok miatt. Várhatóan kevesebb tejet iszunk majd, ugyanakkor jóval több feldolgozott terméket eszünk.

• A magyar nyerstej-ár ez EU 28 rangsorában tavaly decemberben az utolsó előtti volt, ezt a Tej Terméktanács szerint semmi sem indokolja. A 2018. decemberi hazai tejár 99 Ft/kg, a 2018. éves átlagár 94,7 Ft/kg, miközben az átlagos hazai önköltség 100-105 Ft/kg fölötti.

• A Tej Terméktanács korábban az uniós szakmai szervezetek és Magyarország nagykövetségeinek segítségével húsz országban mérte fel a tejáfakulcsokra vonatkozó gyakorlatot. Az eredmények szerint sehol sem volt kétféle fogyasztói folyadéktej-áfakulcs, a tagállamok jellemzően tíz százalék alatti adóterhet alkalmaznak. Spanyolországban és Olaszországban 4, Portugáliában 5 százalék a tej áfája.

A kereskedők továbbadták az áfa-csökkentést a fogyasztóknak

SPAR Magyarország Kft.

A SPAR Magyarország az UHT és az ESL tejek esetében teljes egészében továbbadta a fogyasztók felé az áfa-csökkenés mértékét. "Ami a vásárolt tej mennyiségét illeti, volt egy egyszámjegyű növekedés, de nagyon rövid idő telt el, ebből messzemenő következtetést egyelőre nem szabad levonni. Az ezzel kapcsolatos „marketingzaj” lassan elcsendesedik, a fogyasztók már nem igazán foglalkoznak vele" - összegezte az elmúlt hetek tapasztalatait lapunknak Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője."

ALDI Magyarország

Az ALDI a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan nem csupán az általános forgalmi adó csökkenéséből származó árelőnyt adta tovább vásárlóinak, hanem ezt meghaladó mértékben csökkentette az ESL és az UHT tej árait – ahogy tette ezt a tojás, hal, vagy a friss hús esetében is. Így üzleteikben az UHT és ESL tejek ára legalább 13 százalékkal csökkent. Van olyan termék, ami 15 százalékkal lett olcsóbb - közölte lapunkkal a cég.
Előzetesen arra számítottak, hogy az UHT és az ESL tejek forgalma nőni, míg a friss tejé csökkenni fog, hiszen az UHT és ESL kategóriába tartozó tejek immáron nem drágábbak az eddig is 5 százalékkal adózó friss tejeknél. Ez a várakozás be is igazolódott.
Az ALDI támogatná a laktózmentes tejek áfacsökkentését is, hívták fel a figyelmet, hiszen Magyarországon is sokakat érint az étel-intolerancia.

Willin-Tóth Kornélia
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/1.)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél