hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. január. 20., szerda - Fábián, Sebestyén.
hirdetés

„Trend a sörfogyasztás elmozdulása a minőség felé”

Tavaly különösen a piac középső kategóriája erősödött meg, elsősorban az olcsó, alsó kategóriás sörök rovására. Felpörgött a söripari innováció, élesedik a verseny az új típusú sörök piacán – állapítja meg a Sörszövetség igazgatója.

hirdetés

Hogyan értékeli a szövetség a 2017-es üzleti évet?

2014 óta növekszik a sörpiac, évente 2–4 százalékos mértékben. A tavalyi év ezen belül kifejezetten jónak számít, hiszen a 2015-ös sörszezon kánikulai rekordjait is sikerült éves szinten valamelyest felülmúlni. Ennél is fontosabb, hogy folyatódott a „prémiumizáció”, azaz a fogyasztás egyre inkább a minőségi, egyben értékesebb sörök irányába tolódik el. Ezen belül nem jó, hogy nem tud nőni, sőt kismértékben csökken a sörfogyasztás a vendéglátóhelyeken, hiszen a hordós, csapolt sör a legjobb, legfrissebb sörízélményt biztosítja.

Melyek voltak a legfontosabb trendek, milyen folyamatok zajlanak, mivel magyarázhatók ezek a piaci mozgások?

Ismét a láger a sláger. Ennek tudható be a középkategória erőteljes, 10 százalékos növekedése. Az emberek ragaszkodnak a rendes ivósörükhöz. Ettől persze még van helye az innovációnak, hiszen a vásárlóerő a GDP-vel együtt nő, javul a sörízlés, erősödik a hazai sörkultúra. A sörgyártók egyre többet tesznek azért, hogy a sör megtalálja helyét a hazai gasztronómiában. A jó, megfelelően megválasztott sör ezáltal felértékelődik. Fontos, egyben globális trend a csökkentett alkoholtartalmú, illetve alkoholmentes sörök térnyerése. Ez nagyban összefügg az életmód és az igények változásával. A kategória 25 százalékos növekedése tavaly kiugró volt. Nagy lökést adhat a fejlődésnek a téli olimpia, ahol élsportolók fogyasztottak alkoholmentes sört hidratálás és gyorsabb regenerálódás céljából. A napokban jelentette be az Európai Sörgyártók Szövetsége, hogy az alkoholos italokon önkéntesen feltüntetik majd a pontos összetevőket és tápértéket. Ebben a söripar több éve élen jár, amit az EU is elismer.

Belföldi sörértékesítés csomagolási típusok szerinti változása
Belföldi sörértékesítés csomagolási típusok szerinti változása

Melyek voltak a legfontosabb, legnagyobb hatású innovációk a hazai (és nemzetközi) sörpiacon? Hogyan változtatták meg az új termékek, például az IPA és a kézműves sörök előretörése – és megjelenése a nagy gyártók portfóliójában – a sörpiacot?

Mindig is azt mondtam és ma is vallom: nem a méret a lényeg, hanem a jó, a fogyasztók tetszését elnyerő sör. A sörgyártóknak nem egymás ellenében kell definiálniuk magukat, hanem konzisztens minőséget kell a hazai piacra hozni, mindenkinek a saját jogán. Ehhez kell szaktudás, kiváló alapanyag, technológia és innováció. Kicsik és nagyok, felfelé húzzuk egymást a versenyben. Egyre jobb és sokfélébb sörök készülhetnek a jövőben, aminek egyértelmű nyertese a magyar fogyasztó. Tavaly kétféle áttörés is történt. Elindult egy bátor nagyipari innováció, ugyanakkor megduplázódott a kisüzemi sörök forgalma. Kell ennél jobb alap idénre?

Friss hír egy együttműködésnagy gyártó és kézműves főzde között. Első fecske lehet ez, vagy inkább fehér holló?

Három éve vezetem a Sörszövetséget, és akik ismernek, tudják, hogy mindig szorgalmaztam a sörösök közti összefogást, akkor is, amikor nem voltam ezzel népszerű. Versenytársak között is létezhet közös platform. Erre példa a konkrét együttműködés. Ilyen ugyanakkor a magyar sörkultúra elmélyítése, a sörpiac méretének növelése, hiszen az 1990-es 100 literes egy főre eső fogyasztás helyett ma 63 liternél tartunk. Vissza kellene menni a jövőbe. Nem vagyok naiv, tudtam, hogy nem lesz könnyű egységet létrehozni. Túl mélyek voltak az árkok. De kitartóan építjük a hidakat, és van egy progresszív frontjuk a sörösöknek, amelynek tagjai beszélnek, találkoznak, megisszák egymás sörét, és képesek közös érdekek mentén együtt megmozdulni. Önbizalom kell ehhez, ami abból fakad, hogy képesek vagyunk a saját lábunkon megállni, jó, állandó minőségű, értékes sörrel kiszolgálni a fogyasztót, és mindeközben a közterheket, adókat is transzparensen megfizetjük.

Milyen várakozásokkal tekint a Sörszövetség a 2018-as szezon elé – különösen a meteorológiai előrejelzésekre, illetve labdarúgó-vb idején rendszerint megugró sörfogyasztásra?

Mindig a sörmeteorológia az első. Legyen meleg nyár. Aztán jó foci és persze sok-sok kitartó sörbarát. Így a növekedés a 2–4 százalékos sávban maradhat. A tekintetünket pedig a csapolt sörre vetjük majd, ahol további esély egy esetleges Horeca-áfacsökkentés. Azon dolgozunk, hogy a hazai gyártású csapolt sör semmiképp ne maradjon ki a kedvezményes forgalmi adó köréből. Ezzel legfőképp a vendéglátósoknak akarunk segíteni, hiszen érzékeljük a munkaerő, különösen a szakképzett munkaerő fokozódó hiányát. Növekvő forgalom és bevétel mellett több forrás maradhatna a megoldásra.

Milyen marketingaktivitások várhatók a szövetség szervezésében 2018-ban?

Folytatódik a Sör mi több nevű kezdeményezésünk, immár kiegészülve kézműves sörgyártókkal is. Közösen szeretnénk középpontba állítani a prémium- és csapolt söröket, beszélni, ha kell, vitázni a sör minőségéről. Immár egy 25 ezres követői bázisunk van. Ők a sörgasztronómia élcsapata. Szeretnénk, ha mindenkihez eljutna az üzenetünk, hogy a sör összehoz, és a bővülő kínálatban még a legfinnyásabbak is megtalálhatják az ízlésüknek megfelelő sört. Támogatjuk a fővárosi vendéglátósok által életre hívott Éjszakai Polgármester programot, amely a budapesti éjszaka megmentésére jött létre. Hisszük, hogy lehet kulturáltan szórakozni és egymás mellett élni, megoldva a felmerülő problémákat. 

Belföldi sörértékesítés terméktípusok szerinti változása
Belföldi sörértékesítés terméktípusok szerinti változása

Tízmillió literrel több sört ittunk tavaly

A magyar sörgyárak százezer hektoliterrel több sört adtak el tavaly a hazai piacon. A középkategóriás sörök értékesítése 10 százalékkal nőtt 2016-hoz képest. Ugyanakkor látványos, két számjegyű növekedést ért el az alkoholmentes és ízesített sörök forgalma.

A Magyar Sörgyártók Szövetsége által közölt sörpiaci mutatók szerint 2017-ben 2 százalékkal több, összesen 6,2 millió hektoliter sört értékesített a hazai piacon a négy vezető sörgyártó: a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt., a Pécsi Sörfőzde Zrt., valamint a piachoz importsöreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary Kft. Ez százezer hektoliter növekedés 2016-hoz képest, ami 20 millió korsónak felel meg. A hazai sörgyárak teljes, az importot is magában foglaló értékesítése meghaladta a 6,7 millió hektolitert. A piacon folytatódott az átrendeződés a szegmensek között. A prémiumsörök a tavalyelőtti szinten fogytak, míg jelentősen, 10 százalékkal növekedett a középkategóriás sörök eladása. 2016 után tovább szűkült a gazdaságos, saját márkás sörök piaca. A csökkenés mértéke tavaly 5% volt. Újra növekedésnek indult az ízesített sörök értékesítése. A 302 ezer hektoliteres forgalom 19 százalékos bővülésnek felel meg. Ennél is nagyobbat ugrott az alkoholmentes szegmens, amely 90 ezerről 114 ezer hektoliterre, 25 százalékot nőtt 2017 során. A söripar áfabefizetései 21 százalékkal nőttek tavaly, és meghaladták a 26,8 milliárd forintot. A hazai sörgyártók 2017-ben is növekvő mértékben vették ki a részüket a közteherviselésből. Az iparág összes adó- és járulékbefizetései meghaladták a 77 milliárd forintot. A befizetéseken túl az ipar szereplői több százmillió forintot költenek olyan önkéntes fenntarthatósági programokra, amelyek a többutas üveg- és alumíniumdoboz-csomagolások visszagyűjtésére és újrahasznosítására irányulnak.

Költségvetési kapcsolatok és egyéb elvonások változása
Költségvetési kapcsolatok és egyéb elvonások változása

Élelmiszer szaklap 2018/4.

Császár László
a szerző cikkei

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Január végén ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol első kézből ismerkedhettek meg a 2020-as év kiemelkedő PR-kampányaival.

Február 4-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2020 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Milyen régi, új és régiúj, azaz a változásokkal együtt frissülő szolgáltatásokat tudnak nyújtani 2021-ben a HR-szolgáltatók? Február 16-án megtudhatjátok az év első szakmai rapid találkozóján!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!