hirdetés
hirdetés
hirdetés
2022. január. 19., szerda - Sára, Márió.
hirdetés

Fogyasztásösztönző kampány

Nyomás alatt a hazai pulykaágazat, de már látszik az alagút vége

A hazai pulykaágazat szinte minden mutatója bezuhant tavaly a koronavírus és a madárinfluenza együttes hatása eredményeként, lévén a vendéglátóipar jelentős részét képezi a keresleti piacnak. Az egekbe szökő energia- és takarmányárak pedig további kihívást jelentenek majd jövőre az ágazatot alkotó, döntően magyar vállalkozásoknak.

hirdetés

Az észak-amerikai Hálaadás tradíciójának 400. évfordulója miatt is nagyobb figyelmet kaphat idén a pulykafogyasztás

Az ágazatot képviselő Magyar Pulykaszövetség új elnöke, Muzsek András átfogó reformot hirdetett a szövetség éves konferenciáján, azért, hogy a korábban a világ élvonalába tartozó hazai szereplők európai szinten is versenyképesek lehessenek.

A koronavírus-járvány következtében tavaly a magyar pulykaágazat árbevétele és jövedelmezősége is csökkent. Nemcsak a vendéglátóipari forgalom visszaesése és az export csökkenése, hanem a termelői árak mérséklődése és az ezzel párhuzamosan növekvő termelési költségek is sújtották a piaci szereplőket. „Mindennek következtében a szektor válságos állapotba került, ebben a helyzetben pedig újra kell gondolnunk mindent és meg kell újulnunk” – fogalmazott a Magyar Pulykaszövetség új elnöke, Muzsek András a szervezet idei szakmai konferenciáján.

Muzsek András
Muzsek András

A hazai termelés közel egy évtizede stagnál, jelenleg a teljes EU-s pulykatermelés 4,7%-át adja. A relatív súlyunk csökkenését különösen jól érzékelteti a Lengyelországgal való összehasonlítás: 2004 óta a magyar pulykatenyésztés évi 143 ezer tonnáról 100 ezer tonnára csökkent, a lengyel 236 ezer tonnáról majdnem 376 ezer tonnára nőtt. A hazai pulykaágazat idei éves termelési mennyisége 97 ezer tonna körül alakul, ami illeszkedik a hazai trendekbe, ám visszaesést jelent az előző évi 100 ezer tonnás mennyiséghez képest. Az ágazat átlagos éves termelési értéke élőállatból 38 milliárd forint. A termelt pulykahús-mennyiség mintegy felét exportálták, azonban a korábbi évek szintjét nem érte el az exporton realizált megtérülés. A hazai pulykafogyasztás évek óta stagnál: a magyarok csak átlagosan 4 kg pulykahúst fogyasztanak el egy évben fejenként.

Túlkínálat a nemzetközi piacokon

A Szövetség elnöke úgy látja, hogy a magyar előállítású pulykahús lemaradt az európai versenyben. Az egyik ok a túlkínálat, ugyanis számos nagy pulykatermelő országban növelték a termelés mennyiségét. Ez megnehezíti a magyar vállalkozások helyzetét, csak a versenyképes módon és piacképes árakon előállított termékek bírják a kiélezett versenyt.

„Az ágazat európai szinten az elmúlt 1,5-2 évben túlkínálattal, alacsony árakkal és a jövedelmezőség hiányával küzd. Ezt a helyzetet csak megnehezítette a koronavírus-járvány, amely azt is megmutatta, hogy mennyire kiszolgáltatott egy ágazat, ha a fő felvevő piaca a HORECA. Azt gondolom, hogy a kiutat a strukturális változások jelentik, tehát meg kell újulnia a hazai pulykaágazatnak. Egyrészt a termelési költségeinket le kell szorítani, másrészt a lehető legtöbb módon innoválni kell a termékportfoliót. Harmadrészt vonzóvá kell tenni a pulykahúst, például más vöröshúsokkal szemben. Mindezek mellett növelni kell a magasabb hozzáadott értékű termékek arányát és a továbbfeldolgozott termékek exportját is” – összegezte Muzsek András az ágazat megoldandó problémáit és feladatait.

Új kampány indul

A Magyar Pulykaszövetség az ünnepekhez közeledvén több csatornás fogyasztásnépszerűsítő kampányt is indít, hogy a magyar családok ismét gondoljanak a pulykára is, mikor az ünnepi menüket tervezgetik. Mint Dr. Némedi Erzsébet, az élelmiszeripari kutatás-fejlesztéssel foglalkozó Expedit Nodum Kft. vezérigazgatója a konferencián elmondta, a legfrissebb kutatások szerint a pulykahús számos olyan tulajdonsággal bír, melyek jó alapot adnak ahhoz, hogy magas hozzáadott értékű, funkcionális élelmiszereket fejlesszenek belőle. Ezek bizonyos egészségügyi problémák megelőzésében segíthetnek, ami jó a fogyasztóknak, ugyanakkor óriási potenciál a feldolgozóknak is, hiszen sokkal jobb megtérüléssel kecsegtető, nagy növekedés előtt álló területe lehet ez az ágazatnak. A pulyka egyik fontos előnye, hogy mind vörös hús (comb), mind fehér hús (mell) megtalálható benne. Továbbá a magas ásványianyag (cink, foszfor, szelén) tartalom és az állatok esetében ritkán említett telítetlen zsírsavak aránya is megkülönbözteti más húsoktól.

A szakmai konferenciának egy fontos évforduló is aktualitást adott: idén 400 éves a hagyományos észak-amerikai Hálaadás, mely egyszerre ünnepe a sikeres betakarításnak, és felkészülés az elkövetkező nehéz hónapokra, a zord téli időszakra. A Pulykaszövetség konferenciáján ez alkalomból az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége is képviseltette magát.

Elnöki kegyelem a pulykáknak

Az észak-amerikai családok egyik legfontosabb ünnepén, november 24-én tradicionális fogás az egyben sült pulyka. Kevésbé közismert tény, hogy a Hálaadás első ünnepén 1621-ben még valószínűleg nem volt pulyka Plymouth telepeseinek és a helyi indiánoknak a közös étkezőasztalán, inkább szarvas, vadkacsa, és sok más minden képezte a fogások sorát. Az Egyesült Államok is csupán 1863 óta tekinti nemzeti ünnepnek a Hálaadást. Ilyenkor az Egyesült Államok mindenkori elnökének a helyi pulykaszövetség néhány pulykát adományoz. Az 1940-es években bevezetett hagyományt az idősebb Bush elnök törte meg azzal, hogy ceremoniális keretek között megkegyelmezett a neki ajándékozott szárnyasoknak. A nemes cselekedetet azóta is követik az elnökök, ily módon fejezve ki hálájukat az egyébként tömegesen fogyasztott állatok húsáért.

(forrás: Store insider)
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Február 9-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2021 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Pályázzon Ön is a zöld elkötelezettség díjáért új versenyünkön, a Greengage-en! Első nevezési határidő: 2022. február 18.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! Márciustól!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!