hirdetés
hirdetés

Vezet a régióban a hazai kiskereskedelem

Az európai gazdaság lelassulása idehaza is éreztette hatását: a kontinens kiskereskedelmének növekedési üteme átlagosan -2,1%-kal, míg Magyarországon -2,7%-kal csökkent 2018 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Ennek dacára a hazai utolsó negyedéves 5,5%-os bővülés az előkelő második helyezést jelentette a régióban. Európában továbbra is Törökország vezet: 24,2%-kal nőtt, regisztrálta a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

hirdetés

Globálisan behúzta a kéziféket a gazdaság, ez leképeződött a magyar kiskereskedelmi mutatókban is. A értékbeli eladás 5,5 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest, Európában ez az érték 2,3% volt. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő árszínvonal-növekedés a vizsgált időszakban 1,0 százalékon állt, míg Európában ez az érték 2,7% volt.

A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 4,9 százalékkal bővült. A vegyi áruk piaca viszont erős lendületben maradt és 7,9 százalékos növekedési ütemet tudhatott magáénak.

„A tavalyi utolsó negyedéves és főként a decemberi eladások nagyon magas bázist jelentettek, emiatt is lassult az idei negyedik negyedévre a kiskereskedelmünk lendülete. Ezen túl a év közepén rekordszinten, 80 ponton tetőző fogyasztói bizalom is lecsökkent az év végére, 75 pontra.” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.„Éves szinten viszont még így is túl tudta szárnyalni a 2017-es növekedést a piac: meghaladva az 5,9%-os értékbeli növekedést, tavaly 7,2%-kal bővült éves szinten, ami messze felülmúlja az európai átlagot.

Az európai kontinens huszonegy vizsgált országa közül húsznál bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést,a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, az utolsó negyedévben ismét Törökországban mérték (+24,2,0%), őt követi Magyarország (+5,5%) és Lengyelország (+4,3%). A lista további alakulása: Norvégia (+2,7%), Svédország (+2,5%) és Spanyolország (+2,2%). A lista végén sereghajtókként Svájc (-0,4%), Németország (+0,0%) és Belgium (+0,2%) áll.

A 2018-as évben a lassuló globális gazdasági környezet és a várható kereskedelmi háborúk működtek közre az eurózóna csupán +1,9%-os bővülésében a 2017-es +2,4%-kal szemben. Emellett a német és olasz piacok gazdasági növekedése is lefékezett, különösen a gyártás és az export tekintetében. Az Eurostat szerint az infláció is lassabban emelkedett, +1,6%-on állt éves szinten. A Nielsen adatai emellett több nagyobb országban a fogyasztói bizalom csökkenését mutatják, ami javarészt a bizonytalan politikai klímának tulajdonítható.

2018-ban az európai FMCG-piac átlagos növekedési üteme +3,1%-on állt, ami azonos a 2017-es mértékkel. Ugyanakkor az utolsó negyedévi változás negatívba fordulva -0,4%-on állt. Ez a legalacsonyabb érték 2017 első negyedéve óta. E mögött, többek közt, a nagyobb országok, mint pl. az Egyesült Királyság alacsonyabb vásárlási hajlandósága húzódik. A nyugat-európai diszkontok növekedése +2%-ra lassult, ez így jelenleg megegyezik a szuper- és hipermarketek bővülésének mértékével, állapította meg a Nielsen.

Forrás: 123rf

A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban
2018 negyedik negyedéve 2017 negyedik negyedévéhez viszonyítva, százalékban

 

 Értékbeli változás

 Árszínvonal
 változás

 Mennyiségi
 változás

 Európai átlag

2,3

2,7

-0,4

 Svájc

-0,4

1,2

-1,6

 Németország

0,0

1,2

-1,2

 Belgium

0,2

1,6

-1,3

 Ausztria

0,3

0,4

-0,1

 Franciaország

0,5

1,1

-0,6

 Görögország

0,6

0,8

-0,2

 Dánia

0,7

0,4

0,3

 Csehország

0,7

2,5

-1,8

 Egyesült Királyság

0,8

1,1

-0,3

 Írország

1,3

0,5

0,8

 Olaszország

1,4

0,3

1,2

 Szlovákia

1,6

2,8

-1,2

 Hollandia

1,7

2,3

-0,5

 Finnország

1,7

1,9

-0,2

 Portugália

1,8

1,6

0,2

 Spanyolország

2,2

2,4

-0,2

 Svédország

2,5

1,5

0,9

 Norvégia

2,7

3,2

-0,5

 Lengyelország

4,3

2,7

1,6

 Magyarország

5,5

4,5

1,0

 Törökország

24,2

26,9

-2,7

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[235883] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél