hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. április. 15., csütörtök - Anasztázia, Tas.
hirdetés

Zászlókat kaptak a húsok

Kisebb boltokban szövegesen, a nagyobbakban kis zászlókkal kell jelölni a sertéstőkehúsok származási helyét. A magyar eredetű sertéshúst támogató „tájékoztató” rendelkezés betartása az első napokban nem mindenhol sikerült.

hirdetés

Január 15-től, szerdától nemzeti zászlóval is kötelező feltüntetni a nagyobb boltok húspultjaiban kapható, nem előre csomagolt, friss sertéshúsok származási helyét. A rendelet szerint a 200 négyzetméternél nagyobb üzletekben a származási hely beazonosítását zászlókkal kell segíteni, az ennél kisebb üzletekben a hús szármázását csak betűvel kell jelölni, a rendelkezés a betűk méretéről is szól.

A születés, a tartás helye és a vágás helye dönti el azt, hogy milyen zászlót kell kitűzni. Abban az esetben, ha ez a három megegyezik, akkor származási helyként ezt az országot kell megjelölni. Ha azonban más országban vágták le, mint ahol tartották, akkor az állattartás és a vágás helyét két külön zászlóval kell jelölni.

Fontos hangsúlyozni, hogy mindez a kimért tőkehúsra vonatkozik csupán, azon belül is csak a sertésre. A csomagolt húsokon eddig is fel kellett tüntetni ezeket az információkat, igaz, csak szövegesen – ez nem változott.

Fontos az ellenőrzés

A Magyar Húsiparosok Szövetsége üdvözli a rendelkezést, amely ilyen módon is megjelölné a tőkehúsokat – mondta el lapunknak Éder Tamás, a szervezet elnöke. Hozzátette, fontos szempont ugyanakkor, hogy a szabály betartását, a napi gyakorlatot is ellenőrizzék. Éder Tamás szerint ugyanis a Hússzövetség információi szerint a közepes és nagyobb kereskedelmi egységek többnyire pontosan eleget tettek a rendelkezésben foglaltaknak, ám a kisebb boltokban tapasztaltak olyat, hogy egyáltalán nem tettek eleget a szabályozásnak, vagy nem megfelelően volt a származás feltüntetve a húsokon.

Éder Tamás szerint a rendelkezés valóban segíthet egy kicsit a magyar eredetű sertéshúsoknak a piacon, hiszen a vásárlók egy része előnyben részesítené a hazai árut. Sokan azonban úgy vélik, hogy a tőkehús, amit a pultban látnak, magyar, és hajlamosak a vevők azt feltételezni, hogy a csomagolatlan áru közelről, itthonról érkezett a boltokba. A zászlók feltüntetésével ki fog derülni, hogy ez mikor igaz és mikor nem, így segítséget kapnak a vásárlók a tájékozódásban.

Nem az első segítség

A rendelkezés nem az első lépés, amellyel a kormányzat megpróbálja helyzetbe hozni a magyar sertéshúst. Ebben a folyamatban az egyik legfontosabb lépés 2014 januárjától él, ez az élő és félsertés áfájának 27-ről 5 százalékra csökkentése lett. A fogyasztói árakat mindez nem befolyásolta, de a termékpálya korábbi szakaszaiban fontos hatást tudott elérni. Egy évvel később az élő és vágott szarvasmarha, juh, valamint kecske áfakulcsa is 5 százalékra csökkent, majd újabb egy év elteltével a sertéstőkehúsokra is kiterjesztették a kedvezményes áfát.

Az áfacsökkentés éppen a sertés nagykereskedelmi árak mélypontján következett be, ennek révén valóban látványosan mérséklődött a sertés ára egy időre. A csaknem a teljes termékpályán végigvonuló, egyelőre a készítményeket érintetlenül hagyó áfacsökkentési hullám legfontosabb eredménye azonban mégis a termékpálya fehéredése volt. Ezen a téren kétségkívül sokat javult a helyzet a hat-nyolc évvel ezelőtti állapothoz képest, amikor egyes szakértők a teljes sertéshúsforgalom fekete arányát 35-40 százalék körülire becsülték.

Molnár Barna
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2020/1-2.)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Kiadónk társoldalai