hirdetés
hirdetés

Zöldség-gyümölcs az eladótérben

Csábítja a vevőket a vonzó zöldség-gyümölcs kínálat a boltok eladóterében. De résen kell lenniük a kiskereskedőknek, mert a klímaváltozás átalakítja a beszerzési és értékesítési lehetőségeket. 

hirdetés

Erősödik a verseny az áruért. A termelési költségek emelkedése főleg a kereskedelem kisebb szereplőit hozza nehéz helyzetbe. A koncentrálódás a nagy eladóterű üzleteknek kedvez. Várhatóan folytatódik a tendencia, és tovább erősödik a szervezett kereskedelem pozíciója. Például a szentesi Délkertész belföldön közvetlenül öt nagy élelmiszer-kiskereskedelmi láncnak szállít. Nagybani piacokon forgalmuk öt-hat százalékát bonyolítják le.

Előnyben a szervezett kereskedelem

„A kereskedelmi csatornák közül csak a piacok/utcai árusok forgalma csökken, ami immár többéves trend” – állapítja meg a GfK legutóbbi analízise. – „A piacok, így a termelői piacok forgalmában az elmúlt években tapasztalható negatív tendencia következtében a csatorna piaci részesedése is fokozatosan egyre kisebb lesz. Oka alapvetően, hogy egyre kevesebb háztartás vásárol piacon”. Egy másik felmérés szerint tízből hat magyar fogyasztó hetenként többször is vesz gyümölcsöt, zöldséget. Piac nálunk a vásárlók 26 százalékának beszerzési forrása, változó gyakorisággal. Ennél nagyobb arányban földrészünkön csak a románok és görögök járnak piacra. Hiper- és szupermarketet említ beszerzési helyként a magyar válaszadók 39 százaléka. Egyelőre jóval kisebb rész, mint az európai átlag 53 százalék. „Hazánkban a klíma már érzékelhetően változik, ami most még főleg a megtermelt mennyiséget csökkenti. De a málna, szeder és fekete ribiszke a megszűnés határára jutott” – állapítja meg a Debreceni Egyetem egyik kollektívájának elemzése, amit múlt év végén hoztak nyilvánosságra „Haladunk, de rossz irányba… a gyümölcságazatban” címmel. Mivel kevesebb az áru, az export iránti kereslet egy része is kielégítetlen marad.

„Végéhez közeledik a málna termelése”

Például a málna húsz évvel ezelőttig exportslágernek számított Magyarországon. Amíg viszont akkor egy szezonban 27 ezer tonna málnát lehetett szedni, addig most már csak másfél-két tonnát. „Nálunk végéhez közeledik a málna termelése” – nyilatkozta nemrég a sajtóban Csizmadia György, a termelők szakmai szervezete, a Fruitveb elnökhelyettese.

Egyrészt munkaigényes kultúra ez, amelynek válsága azzal kezdődött, hogy a nagy ültetvényekre nem lehet elég munkaerőt találni. Utána következett a klímaváltozás egyre erősebb hatása. Nagyon érzékeny a málna, és a legutóbbi években Magyarországot hosszú, forró nyarak jellemeztek, heves viharokkal és özönvízszerű esőkkel. Azon kívül a tél sem olyan, mint a múltban. Különösen azért a bogyós gyümölcsök veszélyeztetettek, mert hűvösebb klímát és sok vizet igényelnek. Magyarországon a kilónként hatszáz forint körül értékesíthető málna esetében kétszáz forintot tesz ki a betakarítási költség, miközben Szerbiában, Romániában és Ukrajnában fillérekért dolgoznak az ültetvényeken. „És akkor a magyar málnatermesztők is Londonba mentek mosogatni”. Ezzel a címmel foglalta össze a helyzetet a hvg.hu a tavalyi szezon végén.

Ledó Ferenc, a Fruitveb és a szentesi Délkertész elnöke azt mondja, hogy a málnatermesztés elmozdult észak felé, Lengyelország irányába. A különbségek érzékeltetésére a ribizlit említi, amelyből Lengyelországban hasonló költséggel hektáronként dupla annyit lehet termelni, mint Magyarországon.

Északra költözik a barack is

Miközben Ledó Ferenc irodájában Szentesen beszélgetünk a forró nyári klímáról, kint mínusz 20 fok körüli hőmérsékleteket mérnek, amelyek évtizedes hidegrekordokat döntenek meg.

Elmondja, hogy a melegebb időjárás miatt a bogyósokhoz hasonló folyamat kezdődött őszibaracknál, sárgabaracknál és zöldpaprikánál, amelyeknél Magyarország sokáig a termelés észak határának számított. Most már Lengyelországban is telepítettek őszibarack és sárgabarack fákat. Ez bizonyára folytatódik, és Lengyelország jelentős termelő lesz belátható időn belül. Szlovákia, mint Magyarország északi szomszédja ebből a szempontból nem jelent konkurenciát. Nem azért, mert kis ország, hanem mert sok a hegy, és csak kevés sík termőterülettel rendelkezik. Amíg Lengyelországban pár évvel ezelőtt zöldpaprika még mutatóban sem volt, addig ma az egyik meghatározó termék. Dinnyéből is egyre több terem a lengyeleknél. Mivel így egy nagy exportpiac részben kiesik, Magyarországon kevesebbet termelnek.

 Étkezési paradicsom üvegházból

Aztán így folytatja a változások sorolását: „A hajtatott étkezési paradicsom is költözik. Ezt korábban Lengyelországban csak importból árulták a boltok. De három éve már exportálni is tudnak, mert ott az üvegház alatti termesztésre kedvezőbb lett a nyári időjárás. A feltételek egész Dél-Lengyelországban adottak, egészen Varsóig. A szezon során Lengyelországban négyzetméterenként tíz kilóval több hajtatott paradicsomot tudnak leszedni, mint Magyarországon. Viszont mi már áprilisban szüretelhetünk hajtatott paradicsomot, amit Lengyelországban csak május közepén lehet kezdeni”. Zöldségfélék közül legjobban a karfiol szenvedi meg a gyakoribbá vált kánikulát. Gyakran előfordult a legutóbbi években, hogy rózsája nem fejlődött ki a nagy melegekben, és csak leveleket nevelt. Gyökérzöldségek is hűvösebb időjárást igényelnek, mint amilyen most Magyarországon van. Egyre drágábban tudnak termelni a magyarok, és a költségek Lengyelországban alacsonyabbak.

Utánpótlás délről

Az érem másik oldala: Ha egyes termékek termesztése észak felé mozdul, akkor ez érvényes a másik irányban is, a Magyarországról délre fekvő vidékekre. Kiwit már egyre több helyen termesztenek. Füge sem ritkaság. Zala megyében pedig már van kísérleti jelleggel banán ültetvény is.

A fontosabb gyümölcsfélék termésmennyiségének alakulása az utóbbi tíz év során. (2012-2013 évek átlaga a 2003-2004 évek átlagához viszonyítva.

Növekedett

Stagnál

0-10 %

csökkenés

Csökkent

(10-30%

csökkenés)

Számottevően

csökkent

(30 % felett)

Bodza

Alma

Körte

Szamóca

Dió

Cseresznye

Szilva

Őszibarack

Nektarin

Kajszi

Málna

Szeder

Köszméte

Ribiszke

Bajai Ernő
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

StoreInsider-FMCG Hírlevél