hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. október. 21., szerda - Orsolya.
hirdetés

A citrusfélék gyakori fogyasztása érzékenyebbé tehet a melanómára

A grapefruit és a narancslé gyakori fogyasztása összefügghet a rosszindulatú bőrrák, a melanóma magasabb kockázatával - állapította meg egy nagyszabású amerikai kutatás.

hirdetés

A több mint 100 ezer amerikai lakos étkezési szokásainak elemzése azt mutatja, hogy 36 százalékkal magasabb volt a melanóma kockázata azok közt, akik legalább napi 1,6-szor fogyasztottak grapefruitot vagy narancslét, mint akik heti két alkalomnál kevesebbszer ettek ilyet - idézte a Science Daily tudományos-ismeretterjesztő portál a Journal of Clinical Oncology szaklapban közzétett tanulmányt.

Semmilyen más, bőrrákon kívüli daganatfajta kockázatának növekedése sem mutatott kapcsolatot a citrusfogyasztással.

A szerzők szerint az összefüggés a citrusokban talált furokumarinok számlájára írható. Ezek a vegyületek - korábbi tanulmányok szerint - a bőrt érzékenyebbé teszik a napfény és annak melanómát okozó ultraibolya (UV) sugarai iránt.

További vizsgálatok szükségesek

„További kutatások nélkül nem ajánlhatjuk, hogy bárki kevesebb citrusfélét egyen, de akik sok grapefruitot és narancslét fogyasztanak, különösen óvakodjanak attól, hogy hosszú időt töltsenek a napon" - mondta Shaowei Wu, a tanulmány vezető szerzője, a Brown Egyetem orvosi karának PhD-hallgatója.

A kutatók 63 810 nő és 41 622 férfi adatait elemezték. A táplálkozásról szóló kérdőívet legalább négyévenként töltették ki a résztvevőkkel, életmódjukról és egészségügyi adataikról kétévente kértek adatokat.

Egy adag citrusféle alatt fél grapefruitot, egy narancsot vagy egy kis pohár (1,7 deciliter) grapefruit- vagy narancslét értettek. Nem vehetett részt a kutatásban olyan, akinek korábban rákja volt.

Egy egész emberöltő

Az akár 26 évig is tartó követési időszakban a résztvevők 1,7 százalékánál (1840 embernél) állapítottak meg melanómát. Mind a nőknél, mind a férfiaknál összefüggött a rosszindulatú melanóma magasabb kockázata és a nagyobb citrusfogyasztás, leginkább a teljes grapefruit esetében, ezután következett a narancslé.

Érdekes módon sem a grapefruit leve, sem a teljes narancs fogyasztása nem mutatott kapcsolatot a melanómával. Az összefüggést nem befolyásolta sem az életkor, sem az életmód olyan tényezői, mint a testmozgás, a dohányzás, az alkohol és a kávé fogyasztása vagy a C-vitamin szedése. Erősebben befolyásolta a melanóma kockázatát, hogy gyerekként és serdülőként érzékenyek voltak-e a résztvevők a napégésre, valamint az, hogy mennyi időt töltöttek közvetlen napsugárzásnak kitéve.

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/07/150701093854.htm

(forrás: MTI)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!