hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. szeptember. 26., szombat - Jusztina.
hirdetés

Margaringyártás - tények és tévhitek

Az utóbbi időben száámos tévhit alakult ki a margarinnal  kapcsolatban. A félreértéseket testvérlapunk, a Medical Tribune  tisztázza Dr. Somogyi Lászlóval, a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Karának egyetemi docensével készített riportjában.

hirdetés

A margarinokat felhasználásuk szempontjából két csoportra oszthatjuk. Az egyik csoport a fogyasztói margarinok csoportja. Ebbe a csoportba azok a margarinok tartoznak, amelyekkel a fogyasztó nap mint nap találkozik az élelmiszerboltokban és jellemzően szendvicsek, öntetek, mártások elkészítésére használják, valamint ide tartoznak a sütőmargarinok is. A margarinok másik csoportjába az úgynevezett ipari margarinok tartoznak.
Azokat a készítményeket nevezzük így, amelyekkel a fogyasztók közvetlenül nem találkoznak, mert az élelmiszeripar egyes ágazatai, például a sütőipar, az édesipar vagy a cukrászat használja fel nagy mennyiségben mindazokhoz az élelmiszerekhez, amelyek jellemzően zsiradékot tartalmaznak. Azonban mindkét margarintípus az alábbi, egyszerű technológiával készül.

Hogyan zajlik a margaringyártás?

"A margarin szerkezetét tekintve zsírok és olajok, valamint ivóvíz stabil keveréke, emulziója.
A gyártástechnológiának az a feladata, hogy ezt a keveréket létrehozza, és úgy stabilizálja azt, hogy a termék forgalomba hozható legyen. Ez elsősorban az alapanyagok gondos megválasztásán, a helyesen elvégzett keverésen és a stabilitást segítő adalékanyagok használatán múlik.
A keverék spontán szétválását az ún. emulgeáló szerekkel lehet megakadályozni. A margaringyártás lényegét tekintve tehát emulziókészítés, amelynek lépései a következők" - fejtette ki Dr. Somogyi László.

1. Az alapanyagok kiválasztása 2. A zsírfázis összeállítása és keverése 3. A vízfázis összeállítása és keverése 4. Előemulzió készítése a zsírfázis és a vízfázis összekeverésével 5. Kristályosító hűtés, a termék jellegétől függően akár több lépésben 6. Az emulzió egyneműsítése, átgyúrása 7. Pihentetés a végleges szerkezet kialakulása érdekében 8. Csomagolás 9. Raktározás

"Nem nehéz észrevenni a felsorolt műveletek alapján, hogy a margaringyártás a vajkészítéssel analóg módon történik, azzal a különbséggel, hogy a vajkészítésnél a kiinduló alapanyagul szolgáló tejszín már eleve egy emulzió, és ennek víztartalmát a köpülés során csökkentik a szükséges mértékig, miközben vizes fázis, az ún. író távozik a rendszerből. A köpülés egyben a kristályosításnak megfelelő művelet, és az ezt követő gyúrás pedig ugyanaz, amit a margaringyártásnál egyneműsítésnek, átgyúrásnak neveznek. A vajgyártásnál is ugyanúgy szükség van szerkezetstabilizáló pihentetésre.
A vajkészítés alapanyaga a tejszín, a margaringyártásnál azonban jellemzően, de nem kizárólagosan növényi zsírokat használnak" - hívta fel a figyelmet a vaj- és margaringyártás hasonlóságára Dr. Somogyi László. A margarin, mint említettük, kenhető állományú zsiradék, és ezt a tulajdonságát elsősorban a zsírfázis biztosítja. A zsírfázis zsírok és olajok keverékét jelenti.


A margarint ma már nem hidrogénezett olajokkal készítik

Az előbb felsorolt gyártási folyamatban észrevehettünk valamit.
A hidrogénezés folyamata kimaradt a felsorolásból. Hogy miért? Ezzel kapcsolatban Dr. Somogyi László így válaszolt: "Mert valójában ma már a korszerű gyártási technológiának köszönhetően a gyártók nagy része nem alkalmazza ezt az eljárást. Természetesen a hidrogénezés vádja nem légből kapott. Csaknem az 1900-as évek végéig a margaringyártásban használtak hidrogénezéssel előállított zsírt. A nagy margaringyártókat azonban a különböző állatkísérletek, klinikai megfigyelések és epidemiológiai elemzések negatív eredményei gyors cselekvésre késztették. A hidrogénezett olajok helyett visszatértek a trópusi zsiradékok használatához (pálmazsír), és ma már lényegében teljesen visszaszorult a részlegesen hidrogénezett zsírok alkalmazása a fogyasztói margaringyártásban".

A margarinok előállításához tehát zsírok szükségesek. A zsírforrás elvileg lehet hidrogénezett zsír is, de nem szükségképpen az.A  gyártó vállalat döntése határozza meg, hogy melyik zsírforrást használja fel. Mint a korábban ismertetett technológiai folyamatból is kitűnik, a margaringyártás technológiájának nem része az olajok hidrogénezése. A hidrogénezés a margarintól teljesen független élelmiszeripari eljárás.
A szerzői jogi törvény értelmében a médiafigyelésből származó újságcikkek tartalma nem többszörözhető, illetve más személyek részére nem továbbítható.

(forrás: Medical Tribune)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekli? Akkor ne hagyja ki! Jelentkezzen!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!