hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. június. 13., vasárnap - Antal, Anett.
hirdetés

Mi alapján dönt a magyar fogyasztó mikor tojást vásárol?

Az elmúlt években számos olyan változás történt a hazai tojáspiacon, ami a fogyasztókat érinti, amelyeknek célja a fogyasztók szélesebb körű tájékoztatása volt. A szakma, a tojástermelők és kereskedők több kérdésben is megosztottak voltak, elsősorban a tojás kilóra vetített árának feltüntetése és egyes védjegyek alkalmazása témájában különböztek jelentősen a szakmai vélemények. Ezekről a kérdésekről készített kutatást a Nyugat-magyarországi Egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Karának egyik végzős hallgatója.

hirdetés

Felmerül a kérdés, hogy a változások valóban a fogyasztók érdekeit szolgálják-e? Mit mond a fogyasztó, mi alapján dönt, amikor tojást vásárol? Ennek megválaszolására a Nyugat-magyarországi Egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Karának egyik végzős hallgatója végzett egy felmérést, amelyben egy internetes kérdőíven keresztül többek között a fenti két kérdésre is választ keresett.

Az első kérdés azt vizsgálta, hogy a fogyasztói döntéseket mennyire befolyásolja az a rendelet, miszerint az étkezési tojásoknál kötelezően fel kell tüntetni a kilóra vetített egységárat. Ennek célja az lett volna, hogy a vevő a kilós ár feltüntetésével össze tudja hasonlítani a különböző méretű termékek árát.

A válaszok szerint a megkérdezett fogyasztók 6,8 %-a veszi figyelembe a tablpolcokon feltüntetett kilós egységárat. A vásárlók 93,2 %-a továbbra is a darab ár alapján dönt a vásárlásról.

A kilóra vetített árat a csomagolási egység legkisebb tömegére kell vetíteni, ezáltal az nem a valós árat mutatja, hanem annál magasabbat, ugyanis a tojások méretét szélsőértékekkel kell megadni. Az M-es tojás pl. 53-63 g közötti, tehát ebben az esetben minden tojást 53-grammosnak kell tekinteni a kilós ár meghatározásánál.
A vizsgálat másik meghatározó eleme a fogyasztóknak a védjegyekkel való kapcsolata.

A tendencia szerint a növekvő fogyasztói tudatosság hatására – az ár és a minőség mellett egyre fontosabb szempont az élelmiszer származása is – a védjegyek szerepe is egyre jobban felértékelődik. A szakma azonban ebben a kérdésben is megosztott, hogy van-e értelme a védjegyeknek és amennyiben igen, úgy az milyen legyen?
A védjegyek információt adnak a fogyasztóknak, azonban az elmúlt években annyi védjegy jelent meg a piacon, hogy a vásárlók már nem tudták nyomon követni a különböző jelöléseket, ezért szükség volt egy egységes, országosan elfogadott, szektorsemleges védjegyre. Ennek érdekében került bevezetésre a Magyar Termék Védjegy, ami 2013. év végére már több mint kétezer terméken volt megtalálható.

A megkérdezett fogyasztók 39,6 %-a nyilatkozott úgy, hogy vásárlás során figyelembe veszi a termékeken feltüntetett védjegyeket, míg a vásárlók 60,4 %-a nem tulajdonít jelentőséget a védjegyeknek.

tablAz ábrán látható három védjegy közül a megkérdezett fogyasztók 31,2 %-a a Magyar Termék Védjegyet keresi a termékeken, amely egy generális védjegy.

A másik kettő ágazati védjegy, ismertségük viszonylag csekély.

A felmérés alapján legfontosabb következtetés, hogy a fogyasztói igényeket már nem a tojáspiaci szereplők határozzák meg, hanem a termelőknek kell kiszolgálni a vásárlói igényeket, a termelőknek kell alkalmazkodniuk a fogyasztókhoz!

Módszertan

A primer kutatás során a kvantitatív technikák esetében alkalmazandó módszerekkel végeztem el a vizsgálatot. Az 500 fős országos kérdőíves felmérés eredményei demográfiai összetételre és országos megoszlási arányait tekintve is reprezentatív, megbízható adatokat szolgáltatnak.

A Nyugat-magyarországi Egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Karának egyik végzős hallgatója

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Szerkesztőségi, független vagy márkázott podcastok, videók, dokusorozatok versenye.

Kiadónk társoldalai