hirdetés
hirdetés

Vége az olcsó kínai importnak

Végéhez közeleg az  "occó és jó"  korszak. Tíz év alatt 300-szorosára emelkedtek a munkabérek kínában.  A  Made in China trend is fordul: exportőrből import ország lesz -írja a Financial Times Deutschland (FTD) alapján a napi.hu.

hirdetés

Egyre több kínai cég panaszkodik a munkabérek emelkedésére. A világ legnagyobb kereskedelmi és beszerzési konszernje, a Li and Fu is megkongatta a vészharangot. A magasabb bérek miatt a nyugati kereskedőknek és fogyasztóknak középtávon jóval magasabb árat kell fizetniük a Kínából származó fogyasztási cikkekért. A konszern olyan vállalatok részére vásárol be, mint a Wal-Mart vagy a Metro. Az FTD szerint 1999 óta a kínai bérek több mint 300 százalékkal emelkedtek.

A lap ugyanakkor arra is rámutat, hogy Kína exportőrből fogyasztói országgá válik. A Société Générale francia bank prognózisa szerint a kínai városi középréteg létszáma 2008-hoz képest megkétszereződik 2015-ig. 2020-ig pedig Kína az euróövezeti országok legnagyobb exportpiacává válhat.

Az elmúlt években Kína az olcsó exporttermékek előállításáról fokozatosan átállt az igényesebb, helyi piacon értékesítésre kerülő termékekre. Peking a belső kereslet emelését tűzte ki célul, ennek pedig a béremelés az egyik feltétele. Szintén a fizetések emelésének irányába hat, hogy a kínai népesség, ha kismértékben is, de öregszik. A fiatal, képzettebb dolgozók ennek megfelelően a korábbinál magasabb bérigényekkel állnak elő, igaz, munkabeszüntetésekre a hírek szerint eddig csak japán cégek gyáraiban került sor.

Az átalakulásból a szakértők szerint elsősorban az euróövezet perifériáján található, dél-európai országok profitálhatnak, feltéve, hogy reformokat hajtanak végre. Ezt mutatja, hogy 2001 és 2009 között a Kínába irányul spanyol ruházati export 50 százalékkal emelkedett

(forrás: Napi Gazdaság)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél