hirdetés
hirdetés

A fenntarthatóság ösztönzi a vásárlást

A Nielsen egy legutóbbi online felmérése szerint globálisan a levegő- és vízszennyezés foglalkoztatja leginkább a fogyasztókat. Mindezen aggodalmak fényében a vásárlók igyekeznek vásárlási szokásaikon változtatni, miközben még mindig a kényelmet és az árat helyezik előtérbe a világ jobbá tétele mellett. A cégektől várják a támogatást, hogy partnerként lépjenek fel a világ segítésére.

hirdetés

A szélsőséges környezeti változások egyre égetőbbé teszik, hogy szó essen a fenntarthatóságról és a környezetvédelemről az élet minden területén, és ez alól a kiskereskedelem sem kivétel. A fogyasztók egyre motiváltabbak a környezettudatosságra a fejlett és fejlődő piacokon egyaránt, miáltal a vásárlások alkalmával is mind nagyobb jelentőséget tulajdonítanak ennek a szempontnak.

A Nielsen egy legutóbbi online felmérése szerint globálisan a levegő- és vízszennyezés foglalkoztatja leginkább a fogyasztókat. Mindezen aggodalmak fényében a vásárlók igyekeznek vásárlási szokásaikon változtatni, miközben még mindig a kényelmet és az árat helyezik előtérbe a világ jobbá tétele mellett. A cégektől várják a támogatást, hogy partnerként lépjenek fel a világ segítésére.

5-ből 4-en fontosnak tartják a környezetvédelmet

Globálisan a válaszadók több mint négyötöde érzi úgy, hogy a vállalatoknak javítaniuk kell a környezeten. A vállalati társadalmi felelősségvállalás iránti igény azonban az országok és a generációk között is megoszlik. A millennium szülöttei, a Z és X generáció a legtámogatóbb, de idősebb társaik sem maradnak el messze tőlük. A területeket tekintve pedig leginkább a közép- és dél-amerikai régióban helyeznek nagy nyomást a fogyasztók a cégekre: Kolumbiában 96 százalék, Mexikóban 95 százalék, Brazíliában és Venezuelában 94 százalék azoknak a fogyasztóknak az aránya, akik elvárják a cégektől, hogy programokat kínáljanak a környezetvédelem jegyében.

Jelenleg a gyártók és kereskedők is több fenntarthatósági stratégiát alkalmaznak. Ez megnyilvánulhat bizonyos összetevők vagy éppen csomagolás csökkentésében, a portfólió szélesítésében vagy a meglévő üzleti modell megváltoztatásában, illetve a szállítási mechanizmusban tett lépésekben a fenntarthatóság és környezetvédelem figyelembevételével egyaránt.

A fenntarthatóság fogyasztóközpontú stratégia

Számos előnye van a fenntarthatóság implementálásának: élénkítheti a vállalat innovációs kultúráját, ami új módszerekhez, technológiákhoz és ötletekhez segíthet hozzá. A fenntarthatóság ugyanakkor egy fogyasztóközpontú stratégia. Szükséges hozzá, hogy minél hatékonyabban megértse és átérezze a fogyasztók aggodalmait, hogy a vállalat megoldást tudjon ezekre kínálni, és a fogyasztók életét ezáltal megkönnyítse.

A fenntarthatóság pedig nagyobb hatékonyságot is eredményez. Sok cég kötelezettséget vállal arra, hogy a gyártási folyamatokban csökkentse a hulladék mennyiségét, ami a kutatás és fejlesztésbe történő beruházással jár, és gyakran együtt történik az ellátási láncok újításával is. A kezdeti befektetés megtérülhet ennek eredményeként: a vállalkozást hatékonyabb folyamatok és jobb hírnév jellemzi majd.

Az eredményesség érdekében elengedhetetlen a fogyasztók valódi megértése, illetve nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a márka alapjaiba építsék be a fenntarthatóságot, azt teljesen integrálják a folyamatokba. Az autentikusságot ezekkel a lépésekkel lehet elérni, közben teljes átláthatóságot biztosítva a fogyasztók számára. Tehát ez már túlmutat a csomagoláson feltüntetett címkéken. Szükséges ehhez a részlegek és csapatok közötti együttműködés a beszállítóktól a kategóriamenedzsereken át a marketingvezetőig. A nyeréshez elengedhetetlen a fenntarthatóságot nemcsak a rövid, hanem a hosszú távú stratégiai tervezésbe is bevonni a kezdetektől a megvalósításig.

A fenntarthatósággal való tervezés kétségkívül a márkák egyéni útja, amit az ipar, a földrajzi elhelyezkedés, a termékportfólió és a közösség elköteleződése is alakíthat. Akkor vehető sikeresnek a stratégia, ha a vállalatok egyéni megközelítést alkalmaznak, hitelesen és átláthatóan. A márkákat ez a szemlélet fogja hozzásegíteni ahhoz, hogy a polcokon láthatóbbak legyenek, és erőfeszítéseiket jutalmazva a fogyasztók hajlandóak legyenek megvenni termékeiket. A vásárlók ugyanis igyekeznek tenni a környezetükért és pozitív változást elérni a világban. Mindez a vásárlásaikat is befolyásolja, és a fenntarthatóság mellett való állásfoglalást és az ez irányba tett lépéseket már inkább elvárják a cégektől.

A vállalati felelősségvállalás és a fenntarthatósági stratégiák különböző formákat ölthetnek a világ minden táján, de egy dolog megegyezik: a fogyasztók a pénztárcájukat is hajlandóak arra használni, hogy az általuk látni kívánt változásokhoz hozzájáruljanak. A vállalatoknak tehát érdemes ebben az irányban gondolkodni és az értékesítési és marketingstratégiájuk tervezésénél előtérbe helyezni a fenntarthatóság és a környezetvédelem szempontját.

Kurucz Péter, kereskedői kapcsolatok igazgató, Nielsen
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/3.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél