hirdetés
hirdetés

A Nagy Testvér a boltban

Egyre hangsúlyosabbak egy cég működésében az informatikai megoldások, az adatelemzés és a mesterséges intelligencia. Milyen korúak és neműek a vásárlóink? Az üzlet mely pontján foghatjuk meg őket, és milyen épp a hangulatuk? Egy üzletbe betérő vevőről komplett adatsort kaphatunk, amelyből profitot generálhatunk. Az FMCG-szegmens jól érzékelhetően le van maradva a rendszerek használatában, de már itt is látható a növekedés.

hirdetés

Szokták mondani, hogy egy jó kereskedőnek – amellett persze, hogy mindig tanul, és sokat dolgozik – kiváló az empatikus képessége, jók a megérzései, jó a „szimata”. A hazai kiskereskedelmi szereplők nagy része véli úgy, hogy elegendő megérzésből döntéseket hozni, a vásárló úgyis elsősorban a saját feje után megy. Ennek azonban ma már elébe lehet menni. A szimatot és az érzelmi alapú döntéseket lecserélhetjük olyan rendszerekre, amelyek nem csupán hasznos információkkal szolgálhatnak, de elemeznek helyettünk, és adott esetben meghozzák a szükséges döntéseket is.

„Egy ügyfelünket megkérdeztük arról, hogy egy adott időintervallumban szerinte hány vásárló tér be az üzletébe. Százat mondott, amit mi alacsony számnak gondoltunk. Egy biztonsági kamera segítségével összeszámoltuk a boltba besétáló embereket, és 140-et kaptunk, ami nem kevés eltérés. Általában véve is ez a tapasztalat: a vizuális becslések körülbelül 40 százalékkal térnek el a valóságtól” mesél el egy esetet Mautner Miklós, a vevőanalitikával foglalkozó Shopguard Kft. értékesítési és szervízigazgatója. Bár a kasszaadatokból elérhető bizonyos adatforgalom, azok elsősorban a fogyási és bevételi adatokhoz járulnak hozzá.

Nem csupán a vásárlók mozgása, de főbb adataik és hangulatuk is elérhető lesz egy megfelelő rendszer használatával. Forrás: Shopguard
Nem csupán a vásárlók mozgása, de főbb adataik és hangulatuk is elérhető lesz egy megfelelő rendszer használatával. Forrás: Shopguard

Mit szeretne a vásárló?

Egy online üzlet számtalanszor tudja mérni a látogatói/vásárlói viselkedését: az online konverziós rátával optimalizál, méri a kattintásokat, és hogy azok mennyi megtekintést, vásárlást generálnak. Egy fizikai üzlet általában nem képes erre, sokszor nem tudja megismerni a vásárlóit. Az esetek egy részében persze nem is tartják ezt fontosnak.

„Az informatikai megoldások, az adatok elemzése nagyon sokszor arra ad választ, amiről a kereskedő sokszor csak találgat, és amiben megérzéseire kénytelen hallgatni: hogy mit is szeretne pontosan a vásárló? Az adatelemzés kiküszöböli a kereskedők érzelmi alapú döntéseit” – mondta el Bessenyei István, a Laurel tulajdonos ügyvezetője. A berögződések, a régi gyakorlatok azonban gátjai lehetnek a fejlesztéseknek, pedig aki nem alkalmazza azokat, az behozhatatlanul lemarad. A régi módszerek, az elavult költségszemlélet nem elegendőek a változáshoz. Kell egy megfelelő külső szakértői csapat, amely lendülettel véghezviszi a fejlesztési lépéseket a cél eléréséhez.

A ’80-as évek óta kereskedelmi rendszerekkel foglalkozó szakember arról is beszélt, hogy manapság már olyan, mesterséges intelligencián alapuló szisztémák is elérhetőek sajátosan a kiskerre alkalmazva, amelyek az Amazon Alexa nevű személyi asszisztenséhez hasonlóak, amelytől csak kérdezni kell, és az adatokat elemezve kész válaszokat tár elénk.

Mint az sokszor sok helyen elhangzik, van, hogy egy cég tudja, mit szeretne megvalósítani technikailag, de nincs meg hozzá a megfelelő szakértőgárdája. A rengeteg adat, az új szemlélet, a megszokottal szakító stratégiai lépés összeroppanthatja az embert, a folyamat elején mindenképp támogatóra, segítő közreműködőre van szükség – mondta el Bessenyei István.

Kérem, kövessen!

Az orwelli hangulat persze a legtöbbször nyomasztó, de a kereskedelemben a hasznunkra válhat. Az optikai érzékelők és szenzorok, kamerák segítségével számolják a ki- és belépéseket, feltérképezik a kort, a nemet és a hangulatot, fényképalapú hőtérképezéssel követik, hogy merre jár, hol áll meg, mit vesz le a polcról, és természetesen hogy mit vásárolt meg. Hozzásegíti az üzlet vezetését, hogy feltérképezze a bolt kihasználatlan területeit, vagy éppen ahhoz, hogy hol szükséges átrendezni a berendezést. Hová érdemes elhelyezni hirdetést, terméket, megállítótáblát vagy akciót, leárazást – tehát komplett statisztikai elemzést kapunk. Ha azt gondoljuk, hogy itt a vége, korántsem: elemezni lehet a visszatérési szokásokat és útvonalakat, sőt a wifialapú elemzéssel, az okostelefonhoz való kapcsolással a vásárlóerőt is meg lehet becsülni. A működéshez nem szükséges sok minden: csak áram és hálózati kábel.

„A kapott eredményeket anonim formában feldolgozva leszűrjük és konkrét válaszokat kapunk a kérdésekre. Az adatok feldolgozásának mikéntje és értelmezése rajtunk múlik. A növekedés és az optimális működés alapfeltételeként a forgalom egyenes arányban áll a betérőkkel” – fogalmaz a Shopguard ügyvezetője. Mint mondja, egy rendszer havidíja 15 és 100 ezer forint között mozog, attól függően, hogy mire vagyunk kíváncsiak.
Ahogy az ügyvezető elmondja, elsősorban műszaki üzletekben, divatárunál, játéküzletekben használják az analitikát, az FMCG-szektorban kevésbé, bár már itt is jól látható a növekedés.

Ezt eddig is tudtuk? 

Nem csupán a vevőkről és vásárlási szokásaikról tudhatunk meg alapvető és nélkülözhetetlen információkat, de sokkal hatékonyabb működést is generálhatunk az analitikus rendszerekkel: optimalizálni tudjuk a munkavégzést. Néha egyszerűen csak át kell csoportosítani a munkaerőt az üzletbe belépő vevők számának tükrében, mivel sokszor holtidőben és csúcsidőszakban is ugyanannyi kolléga áll a pultok mögött.

A kasszahívókkal hasonló eredményeket lehet elérni, ugyanis a rendszer optimalizálja a sorban állást, így a kígyózó sorok lecsökkennek. A kisebb sor pedig vevőket hozhat be az üzletbe.

A kiskereskedelem lemaradása kézzelfogható ezen a téren. A megkapott adatokra nagyon sokszor az a válasz, hogy „ezt eddig is tudtuk” – noha a józan ész, a becslés és a megérzés sokszor téved.

(forrás: Store Insider magazin 2019/4-5)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél