hirdetés
hirdetés

„A vásárlók nem a lakásukon - már a felhőben vannak”

2018-ban a kereskedelmi szektor számára az adat értékesebb lett, mint korábban bármikor. Az ellátási lánc szakembereinek 46 százaléka már előnyben részesíti az adatok által irányított üzleti tevékenységet – például az eladások növelésénél. A fogyasztókra vonatkozó adatok, a mesterséges intelligencia és azon belül a gépi tanulás az eladótérben lehetővé teszik, hogy a kereskedők célzottan, egyre hatékonyabban alakítsák kínálatukat. 2019-ben a kereskedelem növekedésének fő építőeleme az adat lesz.

hirdetés

A világ még a korábbiakhoz képest is intenzívebben gyorsul: az adatok feldolgozása pedig óriási lehetőségeket rejt magában. Akik ezt korán és jól felismerik, azok tetemes versenyelőnyre tehetnek szert – szemben azokkal, akik „csupán” megérzésből dolgoznak. A fogyasztókkal kialakuló erősebb kapcsolat révén nyert ismeretek felmérhetetlen értékű információkkal szolgálnak a kereskedők számára, amikor arra kíváncsiak, hogyan növelhetik tevékenységük hatékonyságát. A szorosabb összekapcsolódás mindkét fél számára előnyökkel jár.

Mennyit ér egy adatsor?

„Egyre több cég véli úgy, hogy az információ, az adat voltaképp értékesebb akár, mint egy konkrét, statikus gépsor. Arról van szó, hogy bekövetkezett a lekövetés finomodása. Gyakorlatilag bármilyen folyamat, szokás vagy trend azonosítható (főleg a kereskedelemben), a megfelelő adat pedig - jól kiértékelve - komoly precíziós döntésekhez vezethet.

forrás: Szintézis ERP
forrás: Szintézis ERP

Régen ezt a folyamatot megérzésnek hívták, ehhez sok minden kellett: az adott ember tapasztalata például. Ma ezt – ha nem is helyettesítik, de - a számok és az adatok segítik, olyannyira, hogy a döntésre szinte csak rá kell bólintanunk” – mondta el a trendekkel kapcsolatban Bessenyei István, a Laurel tulajdonos-ügyvezetője.
A vállalatok nincsenek könnyű helyzetben, a vásárlók szokásai nagyon megváltoztak. A magnókazetta és a CD már a múlté, miközben egy időben mindkettő maga volt a jövő. Azonban ezek elavulásához évek kellettek –hasonló helyzetben ma már szó sincs évekről. A trendek percről-percre változnak, és ezzel lépést tartani nagyon nehéz. A vásárlót körbeveszi a digitális tér, ami a vásárlási szokások folyamatos változásához vezet. A telefon, a számítógép jelenléte a döntési folyamat változását hozta – ezt pedig a vállalkozónak muszáj észrevennie: másképp kell megszólítani a vásárlókat. Az adatnak a haszna pont ennek a másképp-megközelítésnek az elősegítése.

Három kattintással

A Szintézis ZRt. elektronikus polccímke rendszerét még a gyártósorok mellett is alkalmazzák. „A zárt digitális rendszerekben kiküldött információkat (a Pricer esetében árak, termékjellemzők, akciók, ledvezérlések) folyamatosan kontrollálhatjuk, működésükből kizárhatjuk az emberi hibázás lehetőségét. A folyamatok egyszerűsödnek, például a Pricer felhő alapon képes a több országban található üzletekben az árakat megjeleníteni (saját pénznemben), egy-egy üzletben pedig akár 100 ezer polccímkét is frissíthetünk óránként egy kattintással… és ezzel csak a digitalizáció felszínét kapargatjuk” - fogalmaz a Szintézis ERP Kft. ügyvezetője, Vörös-Márton Andrea.

Az ügyfelek szokásai, fogyasztói viselkedései egyértelműen megfigyelhetők, és szoftveres támogatással elemezhetők. Ezekből az adatokból nagyon pontos készletgazdálkodási stratégiák állíthatók fel, így az ERP rendszerekben értékesítési előrejelzéseket lehet definiálni. Termékenként eltérő minimum, optimum, maximum készletek határozhatók meg, pontos átfutási, bekészítési, mozgatási időkkel. Ennek eredményeként a MRP futtatásával a rendszer képes egy jól megalapozott, pontos beszerzési igénylistát meghatározni, és azt jóváhagyás után rendeléssé konvertálni. Mindezt 3 kattintással.

Fals adatok

A mai napig viszont sok vállalkozás nem rendelkezik szoftver megoldással, vagy csak részmegoldást használ egy-egy üzleti folyamatra, mint a számlázás vagy épp a készletgazdálkodás. Ezek többségében nem tudnak egymásról és nincs kapcsolat közöttük: így a felhasználó gyakorlatilag többször kényszerül adatrögzítésre, amely időrabló és hibázási lehetőség. A fals adatokra való döntés alapozás pedig végzetes is lehet… Mára már alap működési feltétel, hogy a cég rendelkezzen egy hatékony integrált vállalatirányítási rendszerrel. Ezt a mai napig sokan nem mérik fel helyesen.

Vörös-Márton Andrea szerint a digitalizáció, az ipar 4.0 jelentős beruházásokat igényel: véleménye szerint ez a legnagyobb visszatartó erő a hazai vállalkozások számára. A hazai kkv-k előtt pedig jelentős növekedési lehetőség áll, amit a kormányzati törekvések is ösztönöznek…
„Ismerünk olyan ügyfeleket például, akik az eszközeiket hiába veszik meg rengeteg pénzért, az eszköz lehetőségeinek jó ha 10%-át, kihasználják. Egyszerűen megelégednek azzal, amire vették, és nem veszik észre mi az, amire való, vagy amire jó lehetne. Ez több, mint pazarlás” – fogalmaz Bessenyei István.

Meg kell ismerni a vásárlót: nincs más út

Mára nem az a kérdés, hogy kell-e digitalizálni, hanem az, hogy hogyan lehet a folyamatokat a legjobban átültetni digitális, önműködő platformokra.

A legnagyobb játékosok ennek az óriási adatmennyiségnek az okos és gyors felhasználását tartják szem előtt. A Laurel vezetőjének elmondása szerint a maguk példáján azt látják, hogy muszáj figyelniük arra, hogy az eladót hogyan köthetik össze a digitális térben létező vásárlóval, mivel szerinte: „A vásárlók ugyanis nem a lakásukon, hanem már a felhőben vannak.”

Bessenyei szerint a döntési pontok – hívhatjuk őket eszköznek – ott vannak a vásárlónál. Ahogy elmondja: „Egyre komplexebb kellékekről beszélünk. Ez alatt érthetjük magát az adatgyűjtés lehetőségét is – idő- és térkoordináták, érdeklődési kör…lehet, hogy ez rosszul hangzik, de képesek vagyunk magas szinten szkennelni a felhasználót. Ha ezt esetleges etikai problémák nélkül tudjuk vizsgálni, elemezni és a hasznunkba állítani, akkor az komoly lehetőségeket rejt.

Bármilyen szektort nézünk – a kereskedelmen túl említhetnénk szolgáltatást, vagy éppen autót, – ugyanazt találjuk: meg kell ismerni a leendő vásárlókat. Lassan tényleg nincs más út.”

(forrás: Store Insider magazin 2019/1.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél