hirdetés
hirdetés

Az idei OMÉK több lesz

Elindult a visszaszámlálás: szeptember végén rendezik meg 79. alkalommal a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásárt (OMÉK), Kelet-Közép-Európa egyik legjelentősebb agrárgazdasági seregszemléjét. Az idén új fókusztémákat felvonultató rendezvényről – illetve az Agrármarketing Centrum munkájáról – kérdeztük az AMC tavaly kinevezett ügyvezető igazgatóját, Ondré Pétert. (x)

hirdetés

Tavaly nyáron nevezték ki az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetőjének. Honnan érkezett, és a személyi változás járt-e irányváltással a szervezet munkájában?

Ondré Péter (O. P.), Agrármarketing Centrum (AMC): 2018 júliusában neveztek ki az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatójának. Szakmai hátteremet a Földművelésügyi Minisztériumban 2014 és 2018 között titkárságvezetőként eltöltött időszak jelentette. Az AMC működését uniós és hazai jogi előírások szabályozzák, tevékenységi területünk a közösségi agrármarketing. Továbbra is elsődleges célunk segíteni a magyar gazdákat abban, hogy termékeik minél szélesebb vásárlói körhöz jussanak el a hazai és a külföldi piacokon. Ezen belül két fő területen tevékenykedünk.

Egyrészt belföldi termékpályakampányokat szervezünk, a magunk eszközeivel, vagyis marketinggel kezeljük az agrárpiacon sajnos időről időre óhatatlanul előforduló anomáliákat, kilengéseket. Az elmúlt években például arra törekedtünk, hogy belföldi fogyasztásösztönző kampányokkal enyhítsük az orosz agrárembargó, illetve az étkezési alma túltermelése által okozott károkat. Tevékenységünk során ügyelünk arra, hogy a piaci megfontolások mellett az egészséges táplálkozás szempontjai is érvényesüljenek. Mindig olyan témákat, termékeket, fogyasztási és elkészítési technikákat ajánlunk a lakosság figyelmébe, amelyek szorosan kapcsolódnak az egészséges táplálkozáshoz. Nagyon büszke vagyok a „Kapj rá!” néven futó kampányunkra, amely idestova harmadik éve zajlik, és célja az édesvizi halfogyasztás hazai ösztönzése. Másik meghatározó működési területünk szorosan az élelmiszeriparhoz kapcsolódik. Az AMC évente tíz-tizenöt nemzetközi vásári, kiállítási megjelenést szervez magyar agrár- és élelmiszeripari kkv-k számára, ahol partner kiállítóink közösségi standunk, jelentős világpiaci kiállításokon mutathatják be termékkínálatukat. A magyar gyártók, élelmiszer-termelők ha velünk tartanak, rendkívül kedvezményes áron, szervezett formában tudnak ezekre a fórumokra kikerülni, ahol termékeiket költséghatékonyan mutathatják be a külföldi potenciális partnereknek.

Hazai fogyasztásösztönző, illetve exporttámogató tevékenységükben melyek azok a területek, amelyek prioritást élveznek?

O. P.: A belföldi piaci kampányokban az általános agrárvertikumban átfogó termékköröket mindig a piaci szükségszerűségek alapján állítjuk előtérbe. Két nagyobb, hosszú távú, erős fogyasztásösztönző kampányunk zajlik. A „Kapj rá!” 2023-ig tart, azt gondolom, ezzel sikerül további eredményeket felmutatnunk – a szakmai, szakmaközi szervezetektől már vannak kedvező visszajelzéseink. A másik nagy kampányunk a sertéshúsfogyasztást ösztönzi, ebben nemcsak a húsfogyasztás fontosságáról, pozitív élettani hatásáról beszélünk, hanem felhívjuk a figyelmet az egészséges elkészítési technikákra, a használandó alapanyagokra is. Így egyrészt az ágazat helyzetén javítunk, másrészt teljesítjük az AMC egyik misszióját: a lehetőségekhez mérten egészséges irányba mozdítjuk el a hazai lakosság táplálkozási szokásait. Ezek mellett vannak kisebb akcióink, idén is lesz méz-, valamint gyümölcs- és zöldségfogyasztást ösztönző kampányunk. Ezekben szoros partnereink a szakmai szervezetek és a piaci szereplők, hiszen a szakmai tudás náluk van. Mi csak akkor lehetünk sikeresek, ha meghallgatjuk a véleményüket, és a gyakorlati munkában is együttműködünk velük.

Milyen feltételeknek kell teljesülni, hogy egy magyar termék sikeres legyen az exportpiacon?

O. P.: A nemzetközi kiállításokon az AMC bemutatkozási lehetőséget nyújt a magyar cégek számára. Azt szoktuk mondani, hogy aki még nem tart ott a saját fejlődésében, hogy egy hazai élelmiszer-kereskedelmi lánc polcára ki tudjon kerülni, annak nincs sok esélye külföldön sem. A külpiacokon a nálunk felhalmozott tudás átadásával tudjuk a hazai cégeket segíteni, ugyanakkor folyamatosan figyelnünk kell az igényeiket és a trendeket is, hogy a világpiacon hol, mire mutatkozik valós kereslet. Az jól látszik, hogy az olyan, úgymond nagy piacokon – mint például Kínában – rá kell lelni azokra a kis részpiacokra, amelyeken egy-egy közepes vagy prémiumkategóriás magyar termék sikeres lehet. Ott van esélyünk, ahol nem nagy volumenre van igény, hanem célzott, kisebb mennyiségű, de magas hozzáadott értékű és minőségű termékekre. Például Kínában a magyar borok – közülük is a kiemelkedő minőségűek – nagyon sikeresek. A kiváló minőségű magyar akácméz iránt is egyre nagyobb a kereslet a távol-keleti piacokon, miközben a hazai baromfitermékek – például a libamáj – iránt is folyamatosan növekszik az érdeklődés.

Miként zajlik a piackeresés, miként lehet a magyar vállalatokat helyzetbe hozni?

O. P.: A kedvezményes bemutatkozási lehetőség az AMC közösségi standján csak az egyik eleme a külpiacra lépés összetett folyamatának. Szerencsére a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak kiváló a külgazdasági attasé hálózata, amely folyamatosan monitorozza, elemzi a világpiaci helyzetet, figyelemmel kíséri az új irányokat. Minden külföldi kiállításunknál együttműködünk velük, segítenek a programok összeállításában, a potenciális kereskedelmi partnerek megtalálásában. De emellett a kiállítók maguk is keresik a kapcsolatteremtés lehetőségeit.

Hogy történik a külföldi kiállításokon részt vevő cégek kiválasztása?

O. P.: Jelentkezés alapján. Nem titok, hogy vannak nagyon népszerű kiállítások és mérsékelten népszerű rendezvények. Nyilván nekünk szakmai szempontokat kell a kiválasztásnál mérlegelni. Azt, hogy ki az, aki a magyar gyártók, termelők közül az adott szegmensben, célpiacon sikeres lehet. A kiválasztás bonyolult folyamat, amely során egy meghatározott szempontrendszer alapján mérlegeljük a pályázatokat. Fontos kérdés az is, hogy milyen a termék csomagolása, sokszor egy adott piacon a sikert a külcsín, a csomagolás legalább annyira befolyásolja, mint a belbecs.

Az elmúlt egy évben milyen változások történtek az AMC működésében?

O. P.: A szervezeten belül erősítettük a szakmaiságot. Külön kollégák foglalkoznak az adott év szakmai teljesítményének értékelésével, a cégek adatokkal, információkkal történő ellátásával, folyamatosan zajlik a „szürkeállomány-építése”. Fontos feladatunknak tartjuk, hogy az AMC-nél ne csak dolgozzunk, hanem a megszerzett tudást, tapasztalatot és információkat megőrizzük és feldolgozzuk. Nem titok, harminc-egynéhányan vagyunk, fontos megtalálnunk azokat az együttműködő partnereket, akik nagyobb szervezettel, több tapasztalattal, mélyebb szakmai tudással tudnak mellettünk állni, és a velük való együttműködés egyúttal a minőség garanciája is. 2019 januárjában arculatot váltottunk, az új logónk szerintünk jobban tükrözi a külvilág felé a munkánk lényegét.

Nemrégiben ért a célegyenesbe az idei, immár 79. OMÉK szervezése. A beharangozón elhangzottak alapján úgy tűnik, új területek bevonásával friss lendületet vett a kiállítás…

O. P.: Inkább úgy fogalmaznék, hogy „több lesz” az OMÉK. A kiindulópontunk változatlan: minél szélesebb körben megmutatni a magyar föld legjavát. Idén a meglévő, hagyományos OMÉK-aktivitások mellett az élelmiszeripart, a nemzetköziséget, a professzionalizmust, az agrárinnovációt állítottuk a középpontba. Miközben megtartjuk a rendezvény közönségvásár jellegét, olyan kérdések is reflektorfénybe kerülnek, mint a fenntarthatóság, a fogyasztói tudatosság és a fogyasztói bizalom növelése, az egészséges, GMO-mentes élelmiszerek, az agrárdigitalizáció és az agrárpálya vonzóvá tétele. Az átalakított struktúrában két szakmai rendezvényt a szeptemberi OMÉK központi helyszínéről máshova helyeztünk át. A korábban a kiállítás keretein belül rendezett állattenyésztési szakmai programok a májusi hódmezővásárhelyi állattenyésztési napokon kaptak helyet, illetve Bábolnára került az agrárgépészeti kiállítás. Ennek köszönhetően kapacitások, erőforrások szabadultak fel a budapesti helyszínre, amelyeket arra fordítunk, hogy az OMÉK-ra látogató, inkább az agrárium és élelmiszeripar iránt érdeklődő lakosságnak tudjunk jobban kedvezni a közönségprogramok bővítésével. A kiállításon ugyanúgy lesz állatsimogató, állattartási és állatfajta-bemutató, és jelen lesznek az agrárgépek is, de nem a szakmai program keretében.

Mekkora büdzsé áll rendelkezésre, és hány látogatóra számítanak az idei OMÉK-on?

O. P.: 1,2 milliárdos költségvetéssel dolgozunk. Mintegy ezer kiállítót és százezer látogatót várunk az idei OMÉK-ra, ami ezzel a legnagyobb szakmai kiállításnak számít Magyarországon. Az elmúlt években azt láttuk, hogy sajnos az élelmiszeripari gyártók egy része távol maradt az OMÉK-ról, ezért idén új elemekkel, nagyobb hozzáadott értékkel vonzóbb programot kínálunk számukra. Törekvésünk, hogy a kicsiktől a nagyokig minél több élelmiszeripari gyártó ott legyen. Amit kínálni tudunk: rengeteg látogató, vagyis egy olyan óriási fórum, amelyen a cégek sikeresen mutatkozhatnak be az ország nagy nyilvánossága előtt. Másrészt a szakmai programokat is az élelmiszeriparra hangoljuk és ezzel az ágazat számára hasznos, tanulságos szellemi műhelyt alakítunk ki.

Azon is dolgozunk, hogy erősítsük a kiállítás nemzetközi jellegét. Haszontalan luxus lenne, ha a rendezvényben rejlő exportpotenciált nem aknáznánk ki. Célunk, hogy az idén első ízben az OMÉK regionális élelmiszer-kiállításként is szolgáljon. Ha a külföldi piaci szereplők jelenléte erősödik, a magyar cégek „hazai pályán” tudnak nekik bemutatkozni, az számukra plusz vonzerőt jelent.

Az idei OMÉK egyik hívószava a fiatalítás. Ahogy Nagy István agrárminiszter a rendezvényt beharangozó sajtótájékoztatón fogalmazott: „Szélesre kell tárni az agrárium kapuját a fiatalok előtt”…

O. P.: Ígérhetjük, hogy a fiatalítás, a modernitás irányába mozdítjuk el az OMÉK-ot. A vásár újszerű lesz és programdúsabb, mint a korábbi években. A négynapos rendezvényen ott lesznek a legmodernebb agrárgépek, drónok, a digitalizáció korszerű eszközei. A kiállító cégeknek módjukban lesz bemutatni, hol tart ma a magyar élelmiszeripar, milyen munkakörülményeket, mennyire jó béreket, karriert és jövőképet tud a fiataloknak biztosítani. Egy sikeres OMÉK sokat segíthet az ágazat humánerőforrás-gondjain. Az élelmiszeriparból jelenleg több tízezer dolgozó hiányzik, erre az égető problémára a modernizálás és a fiatal generáció jelenthet megoldást, számukra kell vonzóvá tenni az ágazatot.

Mit tesznek még azért, hogy a látogatók számára vonzóvá tegyék az OMÉK-ot?

O. P.: A főpavilonban, az A-ban kapnak helyet az innovációk, az élelmiszeripar, itt lesz a szakmai fórum. A G pavilon a hagyományos termelői vásáré lesz, az F pavilonban rendezzük meg a szakmai programokat, a B-ben pedig az állattartási pavilont alakítjuk ki, a hangsúly itt is a digitalizáción, az állattartás legmodernebb formáin és a fejlődés bemutatásán lesz. A szolgáltatások körét bővítjük, minőségüket javítjuk, élményközpontúvá tesszük a rendezvényt. A kiállításon a legmagasabb szintű magyarországi vidéki gasztronómiát szeretnénk megmutatni, ezért a legjobb minőségű vidéki éttermekkel kívánunk együttműködni. Az idei OMÉK-on a látogatók szórakozásáról a legjobb vidéki éttermek mellett „jazzpiknik” jeleggel zenei csemegékről is gondoskodunk. Arra törekszünk, hogy a „trendiség” és a minőség minden apró részletben is érvényre jusson. A kiállítás kommunikációja részben a közösségi térben zajlik, az OMÉK-hoz kapcsolódó kulturális programokat, a koncerteket is a fiatalok ízlésvilágához igazítottuk.

Támogatja valamilyen formában az AMC a kkv-k részvételét az OMÉK-on?

O. P.: Szeretnénk mindenképp megszólítani a hazai élelmiszergyártók valamennyi rétegét. A kisebb, innovatív gyártók részére – akik számára túl nagy anyagi terhet jelentene az önálló stand építése – közösségi standot állít fel az AMC, ahol nagyon kedvező feltételek mellett mutathatják be termékeiket. A szakmának szánt üzenet, hogy az újító szellemű résztvevők számára élelmiszer-innovációs versenyt is szervezünk, ahol külön kategóriában a felsőoktatási intézmények hallgatóinak ötleteit is várjuk. Az innovációs verseny részleteiről a hamarosan megjelenő kiírásból lehet majd tájékozódni.

Politológiai tanulmányokat folytatott. Mi az, amit ebből hasznosítani tud a jelenlegi munkájában?

O. P.: A politológia más terület. Az AMC száz százalékban állami tulajdonban lévő gazdasági társulás. Ha az állami intézményrendszert, a politikai közeget az ember nemcsak tapasztalat útján, hanem tanulmányai során is megismerte, az tudja őt segíteni a tájékozódásban.

Köztudott, hogy elkötelezett lokálpatrióta. Mit jelent az ön számára szülővárosa, Mosonmagyaróvár?

O. P.: Tősgyökeres mosonmagyaróvári vagyok, és ezek a vidéki gyökerek az embert az Agrármarketing Centrumnál is segítik. Egészen más vidéken felnőni, ráadásul Mosonmagyaróvár egy kiváló agráregyetemmel rendelkező agrárváros, így, ha az ember onnan jön, akkor megtapasztalta a magyar agrárium világát, a magyar vidék életét. Jelenleg is Mosonmagyaróváron élek, naponta onnan járok be dolgozni a munkahelyemre. Az én szívemben mindig Mosonmagyaróvár marad az első helyen.

Tavaly került erre a posztra. Mi az, amit a legtöbbre tart az elmúlt évben elért eredményekből?

O. P.: A magyar élelmiszergyártókra vagyok a legbüszkébb, a sikereikre, amit el tudtak és amit el fognak érni a jövőben az exportpiacokon.

SZEMÉLYES ADATOK
Születési év: 1986. 07. 16. Születési hely: Mosonmagyaróvár
TANULMÁNYOK
2011 – Politikatudományi Doktori Iskola – Politikatudományi Program (PhD), Budapesti Corvinus Egyetem
2009-2011 Politikatudomány (MA), Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest
2006-2009 Nemzetközi tanulmányok (BA), Széchenyi István Egyetem, Győr

NYELVISMERET
Angol és német nyelv

MUNKAHELY
2018 – Agrármarketing Centrum
2014–2018 ‒ Földművelésügyi Minisztérium, Parlamenti Államtitkárság
2013‒2014 ‒ Országgyűlés Hivatala
2011‒2012 ‒ Magyar Tudományos Akadémia Politikatudományi Intézet
2010‒2011 ‒ Országgyűlés Hivatala

OMÉK számok
Kiállítás alapterülete: 40 000 m²
Várható látogatói létszám: 100 000
Várható kiállítói szám: 1000

Ács Dóra
a szerző cikkei

Császár László
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/4-5)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél