hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. október. 25., vasárnap - Blanka, Bianka.
hirdetés

dm: fenntarthatóság inspirálta szortiment

A dm a vásárlók számára egyet jelent a nagybetűs drogériával, amelyben maximálisan megbíznak, és ahova szívesen visszatérnek. A dm mindig is jóelőre ráérzett a vásárlói trendekre. Hogy mi rejlik az előrelátás mögött, és vajon mi lehet a sikereik titka, arról Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere beszélt a storeinsder.hu-nak.

hirdetés

– Röviden úgy foglalnám össze, hogy a sikeres piaci jelenlétünk a tartós ár koncepciónak, a drogéria szépség és egészség terén mutatott szortiment-kompetenciának, és a termékkínálatot átható trendeknek, épp aktuálisan pedig a tudatos vásárlási, fenntarthatósági szemléletünknek köszönhető – fogalmazott Kanyó Roland.– A dm fenntarthatósági fókusza egyébként nem újkelezű, egészen 2009-2010-re vezethető vissza, amikor abio-, natúr-, ökotermékeket másokat jóval megelőzvehelyeztük a termékkínálatunk középpontjába.

Kevesen éreznek rá előre úgy a várható trendekre, mint a dm. Hogyan lehetséges ez?

– Ami a trendeket illeti, talán azért tűnik előrelátásnak, mert mi úgy gondoljuk, azokat nekünk nem követni, hanem alakítanunk kell. Ha a vásárlók nagy tömege még nem is nyitott minden új irányra adott pillanatban, ha dm-ben jelen vannak a különböző újdonságok, termékek, azokat egyre többen ki is fogják próbálni. Mi csupán a választás lehetőségét adjuk meg a vásárló számára, azt is rendkívül óvatosan, tapintatosan. Anno a free from termékeket esetében sem erőltettük a vásárlást, szándékosan ügyeltünk rá, hogy ne ezeket lássa meg elsőként az üzletbe érkező, és semmiképp se érezze azt, hogy a kosarába akarjuk csalogatni a terméket.

– Az alapvető célunk, hogy a vásárló mindig megtalálja azt az alapvető kínálatot, amiért a dm-be betér, amit nálunk szeret és akar megtalálni a szépségápolási szortimentben – ugyanakkor felfedezze a megszokott termékek között az újszerű alternatívákat is. A tudatos vásárlási szemléletbe áthajló fenntarthatósági fókusz is ekképp jelenik meg nálunk. A Covid-19 tavaszi időszaka alatt arra törekedtünk, hogy felhívjuk a vásárlók figyelmét a halmozás elkerülésére, egész pontosan arra, hogy valóban csak annyit vásároljon, amire szüksége van. Ezt szolgálta a „Tartós ár” kommunikációnk is: nálunk ugyanazon az áron megtalálja mindenki a kedvencét, ha egy tusfüdő elfogy otthon, a dm-ben 2-3 hónap múlva is változatlan áronmegveheti. A felesleges halmozás, termékpocséklás ellenszere nem más, mint a tudatos vásárlói szemlélet kialakulása, amelyhez az edukáción, a párbeszéden és a biztonságérzet megteremtésén keresztül vezet az út.

Az idei tavaszra a járványhelyzet minden szempontból rányomta a bélyegét. Hogyan élte meg ezt az időszakot a dm, hogyan avásárlói közösségük, és milyen tanulságokat vontak le összességében ebből az időszakból?

– Ez a helyzet a kereskedőket rugalmasságra, körültekintésre, vevőközpontúságra és digitális nyitásra nevelte, a vásárlókat pedig tudatos, tervezett fogyasztásra sarkallta. A felvásárlási láz időszakában óriási igény volt az alapélelmiszerekre, magam is meglepődtem, de rendkívül gyorsan elfogytak a reform lisztek, tészták a prémium árfekvés ellenére is. Ugyanakkor más kategóriákat nem feltétlen mozdított meg ennyire intenzíven a megnövekedett forgalom, hiszen a vásárlókat lépten-nyomon a valóban szükségszerű termékek beszerzésére kérték, és a nézelődés érthető okokból nem is volt ajánlatos.Az egészségügyi korlátozások enyhülésével azonban lassan visszatérhetünk a ráérősebb bevásárlásokhoz, az új, fenntartható termékek kipróbálásához. A webshopunk forgalma a korlátozások időszakában óriási lendületet vett, kétszámjegyű emelkedést produkált. Ezt a forgalmat, lendületet szeretnénk megtartani, ezért a következőkben fontos feladatunk az online eladás háttérkiszolgálásának megerősítése mind technikailag, mind fizikailag, mind pedig szervezetileg. A korlátozásokkal terhelt időszak tanulsága a jövőre nézve, hogy egy újabb hullám esetén ismét megnőhet a kereslet a higiéniai termékekre, de a jövőben itt sem engedjük el a tudatossági-fenntarthatósági fókuszt: választási lehetőségre törekszünk a natúr-, öko-, illetve Földbarát alternatívák felé. A marketing területén pedig fontos tanulság, hogy sokkal célravezetőbb egy ilyen időszakban egy-egy márka, vagy termékkör helyett a rendelkezésreállásunkat, magát a dm-et reklámozni, illetve azokat a szolgáltatásokat hangsúlyozni, amelyekkel többek vagyunk, mint más.

Milyen vállalati célok és a piac mely trendjei befolyásoljákleginkább most a dm szortimentjét?

– A dm rendszeresen megújítja termékkínálatát, az új termékek kiválasztása során megkérdezzük a vásárlóinkat, és beépítjük a visszajelzéseiket. Természetesen a vállalat céljai és a piac aktuális trendjei is befolyásolják a szortimentet – ez utóbbit illetően most egy irányba mutatnak a vektorok: a fenntarthatóság felé. A dm Start! pályázat sikereinek köszönhetően immáron még több innovatív hazai termék jelenik meg az üzletekben, és az új nemzetközi sikertermékek is elsőként a dm polcain kapnak helyet.

Tavasszal a dm is megújult és középpontba kerültek az új, attraktív, fenntarthatósági célokat szolgáló szortiment. Miért pont most?

– A dm célja, hogy az árukészletét és annak bolti megjelenítését és elhelyezését a beszállítókkal együttműködve az aktuális vásárlói igényeknek megfelelően rendszeresen alakítsa.  A vásárlók egy több hónapokon át tartó folyamat végső állomásaként találkoznak a már megújult, még attraktívabb szortimenttel. A dm a vásárlók véleményének is fontos szerepet szán a szortiment kialakításában, a kérdőíves visszajelzések egyértelműen megmutatták, hogy még több fenntartható termékkel szeretnének találkozni a boltokba betérők. Ez egybeesik a dm törekvéseivel, hiszen a drogéria évek óta elkötelezett a fenntarthatóság mellett, szortimentjében jelenleg is szinte minden termékkategóriában megtalálható környezetbarát alternatíva, ebben élen járnak a saját márkás termékek. A cég a tudatos vásárlás fontosságára is gyakran felhívja a figyelmet, Kezdd kicsiben elnevezésű zárt facebook csoportot is működtet, ahol termékekkel és tippekkel is segítik a felelős döntéseket.

Milyen javaslatokat, visszajelzéseket, igényeket kaptak a tudatos vásárlóktól?

– A vásárlók leginkább az intim higiéniai termékkategória bővítésére tettek javaslatokat, ennek nyomán a szortiment intimkehellyel, mosható pelenkával és egészségügyi betéttel bővült. Továbbá a saját márkás Jessa termékcsalád környezetbarát „nature” elnevezésű almárkája klórmentesen fehérített, illatanyag-mentes, 100 %-banbio pamutból készülő tamponokkal bővült a már meglévő „nature” tisztasági betétek mellett. Arcápolási vonalon is többféle különlegességgel készül a drogéria. A népszerű maszk kategóriában megjelennek a koreai arcápolási termékek közé tartozó a KOCOSTAR maszkok különböző bőrtípusokra, valamint az olasz PuroBio minősített természetes arcmaszkok arctípusnak megfelelően por és krém formában is elérhetőek. A népszerű olasz N.A.E. natúrkozmetikai márka haj, test és bőrápolási is termékeivel is helyet kap a polcokon.

Ha már javaslatok: év elején rövid idő alatt több mint 40 ezren írták alá azt a petíciót a Szabad aHangon, ami azt kérte a DM-től(is), hogy Magyarországon is vezessék be a sampont, tusfürdőt, mosó- és mosogatószert csomagolásmentesen kínáló utántöltő automatákat. Hogyan folytatódott a dm-nél ennek a története?

– Igen, februárban át is vettük a petíciót a kezdeményezőktől. Épp akkor találkoztunk, amikor már vizsgáltuk az utántöltő automaták kihelyezésének lehetőségét. A vállalaton belül alapítottunk egy munkacsoportot az érintett területek képviselőivel, hogy alaposan meg tudjuk vizsgálni a jogi hátteret és a költségvonzatot, valamint az operatív megvalósítás lehetőségeit. Két különböző csomagolásmentes kiszolgálást lehetővé tevő projektet dolgoztunk ki, amely eredményeképpen némi technikai egyeztetést követően hamarosan a dm-ben is megjelennek a környező országokban már ismert utántöltő állomások. Illetve lesz egy új, kifejezetten magyar csomagolásmentességet célzó megoldásunk is. Rendkívül fontos számunkra, hogy jó példával járjunk elől, és felvállaljuk bizonyos termékkörök csomagolásmentes árusítását, de természetesen ezt is túlzások nélkül, a választék bővítésének a jegyében, lehetetlen lenne teljes mértékben csomagolásmentessé tenni a szortimentünket, és nem is célunk.

Folytatva az alulról érkező kezdeményezések, párbeszédek sorát: hogyan fordították le termékválasztékbővítésre a dm Start! pályázat során kapott inputokat?

– A dm Start! pályázat sikere nyomán a PomPom natúrkozmetikai márka bővebb választékban és az egész üzlethálózatban elérhető lesz. A hazai termékpalettát tovább bővítve a Kaposváron természetes anyagok felhasználásával készülő Yamuna arckrémek mellett, a NATICS minősített natúrkozmetikai márka antiaging arckrémek is megjelennek az üzletekben.A reformélelmiszer kategóriában évek óta nagy népszerűségnek örvendő Pödör márkának immár a bőrápoló natúrkozmetikai olaj termékeit is lehetőség lesz kipróbálni.A manna szappanok új illatvariánsokkal jelentkeznek, valamint megjelenik a dm-ben a mosószereivel ismertté vált Sansin márka testápolási vonala. A tusfürdők 100%-ban növényi alapanyagokat tartalmaznak, továbbá hipoallergének és a palackjaik 100% újrahasznosított alapanyagból készültek.A kisebb környezeti terhelést jelentő szilárd samponok is szélesebb kínálattal érhetők el, és már szilárd tusfürdőt is kipróbálhatnak a „zöld” megoldások kedvelői.A hétköznapokat - hazánkban először a dm-ben elérhető - az essie körömlakkokkal is színesebbé tehetik a vásárlók. A gyógyszer modulban újdonságként különféle gyorstesztek jelennek meg, glutén és drogkontrollra, valamint veserendellenesség kimutatására lesz lehetőség a termékekkel.

Milyen márkákat ajánlana a még a figyelmembe, ha mint természettudatos vásárló érdeklődnék?

– A dm fenntartható saját márkás termékei között a Jessanature termékcsalád mellett például az ebelin mosható vattakorongja is bekerül a szortimentbe, valamint a fenntartható alapanyagokból készülő Dontodent fogkefe is megérkezik az alverde fenntartható erdőgazdálkodásból származó bükkfa fogkeféje mellé a szájhigiéniás termékek közé. A tavaly debütált, kifejezetten férfiaknak fejlesztett SEINZ termékcsalád kínálata aftershave-val valamint eau de toilette-el egészül ki, mindkettő új sportos illatvariánsban is elérhető lesz a már ismertek mellett. A környezetbarát csomagolásban kapható SEINZ. termékek megvásárlása után a dm továbbra is támogatja Plastic Bank szervezet, amely a tengerek műanyagtól való megtisztításáért dolgozik. A papír és a háztartás kategóriában az elmúlt időszakban is folyamatos volt a megújulás a fenntarthatóság jegyében.

Természetesen nincs vége a sornak, mint tudatos vásárlónak azt tanácsolnám: bátran fedezze fel a fellelhető újdonságokat a dm üzleteinkben, gondoskodtunk róla, hogy segítőkész, felkészült eladók várják a vásárlókat.

Papp Tímea
a szerző cikkei

(forrás: Store insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!