hirdetés
hirdetés

DNS-t vegyenek!

Még ki sem tudta aknázni teljes egészében a mesterséges intelligenciát, az automatizációt és a digitalizációt a kereskedelem, máris itt az újabb nagy dobás, amely számos területen sikeres lehet: a DNS-marketing. Szakemberek és marketingesek szerint az egyén DNS-ének marketingje új korszakot jelez, és a jövőben a személyes (P2P) kommunikáció és a hiperperszonalizáció legfőbb eleme lesz.

hirdetés

A Big Data immár genetikai adatokkal egészül ki. Sokan genetikai forradalomnak hívják a jelenleg a DNS-kutatásban zajló folyamatokat, amihez egy vitatott jelenség is társul: kutatócégek olyan globális adatbázisokat alakítanak ki, amelyek forradalmasíthatják az egészségügyet, ezenkívül pedig hatalmas piaci értékkel bírnak.

Hamarosan 100 millió

A kereskedelem egyre erőteljesebben készül ezeknek az új típusú adatoknak a kihasználására, úgy számítják, hogy két éven belül már 100 millió ember genetikai mintái lesznek fent ezeken a DNS-kutató oldalakon. Az adatokat pedig a kutatócégek sokszor nyilvánosan kezelik, ami persze rengeteg adatvédelmi és személyiségi jogi problémát vet fel.

Mára már több mint kétmillió ausztrál végeztette el a DNS-tesztjét – ez az ország népességének 10 százalékát jelenti. Európában és nálunk is egyre virágzóbb az üzletág: a hozzá kapcsolódó lehetőségek korlátlanok. Egy elemzéshez itthonról már hozzá lehet jutni 70 euróért is, de van olyan cég, amely akciós árat kínál akár 59 euróért.

Azok többsége, akik elvégeztették a tesztet, azt állították, hogy nyitottak az eredményekre szabott ajánlatokra is. A YouGov Galaxy Predictors piackutató 2019. évi tanulmánya szerint azoknak az ausztráloknak, akiknek a DNS-ét tesztelték, közel fele (49%) érdeklődik a DNS-alapú marketinginformációk iránt is. A fiatalabb generációk és a tesztet megrendelők a legnyitottabbak az ilyen jellegű ajánlatokra.

A számok az adatvédelem terén is hasonló tendenciát mutatnak, a millenniumi generáció sokkal érzékenyebb adatainak a genetikai vizsgálat utáni forgalomba hozatalára, az X-ek és a baby boomerek kevésbé emésztik magukat emiatt. A tanulmány szerint az emberek több mint fele aggódik amiatt, hogy adatai rossz kezekbe kerülnek.

Jön a genetikai teszteken alapuló étrend?

Az egészségre összpontosító ajánlatok a leginkább keresett marketinginformációk mind a már tesztelt, mind pedig a tesztelés iránti érdeklődők körében. Mindkét csoport mintegy harmada szívesen fogadna ötleteket az alacsony zsírtartalmú élelmiszerekről, a teszteltek 33 százaléka, az érdeklődőknek pedig a 29 százaléka gondolja így. A megkérdezettek közül minden negyedik örömmel fogadná az élelmiszer-allergiákkal és -intoleranciákkal kapcsolatos recept-ötleteteket, valamint a DNS-eikhez leginkább megfelelő egészségbiztosítási ajánlatokat.

„Ez az új módszer sem elméleti oldalról, sem az alkalmazott marketingeszközök oldaláról nem hoz igazán sok újdonságot. Az egyéni szinten megtervezett marketingfolyamatokban ugyanis nem csupán a DNS-adatok alapján lehet testre szabott egy adott szolgáltatás/termék kialakítása, illetve értékesítése, hanem természetesen sok más információforrás felhasználásával is. Az, hogy az új módszer genetikai markerek feldolgozásán alapul, csupán az egyéni testreszabásnak egy lehetséges módja, amely bizonyos szolgáltatások esetében esetleg pontosabban képes a szükségleteket beazonosítani” – mondja dr. Gyulavári Tamás, a Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének igazgatója. „A fogyasztói magatartásminták és vásárlói motivációk ugyanakkor sokkal összetettebbek és rétegzettebbek, hogy csupán biológiai szükségletekre korlátozódjanak, ezért a teljes szolgáltatási folyamat testreszabása során más szempontok érvényesülése is fontos lehet” – mondta el az intézet vezetője, aki pont ezért a DNS-marketing elnevezést sem tartja szerencsésnek.

„Egy évtizeddel korábban”

Nyugati szakemberek szerint ugyanakkor három terület tudja potenciálisan kihasználni a DNS nyújtotta előnyöket: az egészségügy, az oktatás és utazás. Hozzátehetnék azt is, hogy a negyedik az életmód-tanácsadás lehet. A nagy genealógiai adatbázisok ugyanis számos gyógyszerfejlesztővel, biztosítóval, életmód-tanácsadóval és az egészségbiznisz más szereplőivel működnek együtt.

Jól jelzi viszont a terület egyelőre ingoványos mivoltát a kanadai Arivale startup esete. A cég genetikai teszteken alapuló wellnesscsomagot kínált életmódképzéssel kombinálva, ideértve az étrend és a testmozgás ajánlásait is. A cégnek azonban négy év működés után, idén tavasszal le kellett húznia a rolót. Az Arivale Kanadában és az Egyesült Államokban működött. A cég egy bizonyos ügyfélkör igényeinek kielégítése után nem tudott elegendő újabb kuncsaftot szerezni, mivel szolgáltatásai még az USA-ban is elég drágák voltak (3500 dollár – 1 millió forint/év). A cég azzal is elszámolta magát, hogy a genetikai tesztek ára zuhanni fog, ami nem következett be, így árat csökkenteni sem tudott. „Egy évtizeddel korábban kezdtük el az üzletet, mint kellett volna” – nyilatkozott Clayton Lewis, a cég ügyvezetője.

A DNS-kereskedés története azonban korántsem ért véget. Az egyik legnagyobb genetikai szolgáltató az Ancestry, amely több mint ötmillió fogyasztó genetikai adataival rendelkezik, versenytársa, a 23andMe pedig több millió ember DNS-adatait adta át a GlaxoSmithKline gyógyszergyártó óriásnak. A két DNS-cég megrendelői közé számos fitnesz-wellness applikáció tartozik, de olyan vállalatok is, amelyek genetikai adottságokhoz szabott étkezési tanácsokat kínálnak.

(forrás: Store Insider magazin 2019/8)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[245894] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél