Élénkül az új fehérjeforrások utáni hajsza
Az emberiség húspótló proteinek iránti fokozódó étvágya az élelmiszeripari cégek termékfejlesztési irányát is egyre szűkülő mederbe sodorja. A tengerentúlon legalább is ez a helyzet.
Újonnan a vállalatok éjt nappallá téve hajkurásszák a (hagyományos értelemben vett) húsokat kiváltó alternatív fehérjeforrásokat. Ide tartoznak a lisztkukacok, a gombák és például a zöldborsó is.
Az Euromonitor International szerint az USA-ban például a húspótlókat tartalmazó termékek értékesítése 2014 és 2016 között 16 százalékkal 700 millió dollárra ugrott. Az eladások várhatóan tovább fognak növekedni, mígnem 2021-re a 863 millió dollárt is elérhetik.
A nagyvállalatok sem szeretnének kimaradni a trendből. A PepsiCo például előrukkolt ama SoluOats nevű proteingazdag, „zabos” italával, amelyből sikerült száműzni a víz és a zab összekeveréséből fakadó, oly jól ismert „szemcsésséget”.
A növényi eredetű „húst” gyártó Beyond Meat szintén további fehérjeforrások után kajtat, és a zöldborsót meghaladva immár olyan terményeken kísérletezget, mint a lencse, a mungó- és farkasbab, vagy éppenséggel a mustármag.
A Kellogg Co. kockázatitőke-alapja januárban fedte fel, hogy jelentős összeget fektetett egy Kuli Kuli nevű kaliforniai cégbe, amely a nyugat-afrikai és a karibi térségből származó moringa fa proteinben gazdag leveleiből smoothie-kat és fehérjeszeleteket állít elő.
A Föld rohamosan növekvő népességének fehérjeszükségleteit kényszerűségből csakis a „kínálat bővítésével” lehet kielégíteni, és a fenti példák azt sugallják, hogy a vegetáriánusok akár nyertesei is lehetnek a folyamatnak.