hirdetés
hirdetés

Haladás – ne tartsuk fel a sort!

Az elmúlt években megjelenő új fizetési módok radikálisan megváltoztatták a fogyasztók fizetéshez való viszonyát. Egészen a közelmúltig nem volt választási lehetőség, a vásárló akkor fizetett, amikor erre megkérték. Mindez azonban már a múlt, a ma trendje arra mutat, hogy mindenki szabadon, akkor, ott és úgy fizethessen, ahogyan csak szeretne.

hirdetés

Ez a változás, amelyet nagyrészt a készpénzmentességre való áttérés hoz magával, minden korábbinál gyorsabban vezetett olyan új pénzhasználati és fizetési módok megjelenéséhez, amelyeket egy-két évvel ezelőtt még el sem tudtunk volna képzelni. Hamarosan talán már az autóinkkal fizethetünk! 

Az Ingenico Group ágazati elemzése szerint a közösségi oldalakon történő vásárlás és a hangvezérelt fizetés a következő évben a hétköznapi élet részévé válik. Olyannyira, hogy esélyes, hogy a jövőben a tárgyainkat is másképp fogjuk használni: hűtőszekrényeinket, autóinkat vagy akár egy olyan hétköznapi dolgot is használhatunk majd fizetésre, mint egy tükör. Nézzük, mit jósolnak a közeljövőre az egyszerű és biztonságos fizetési megoldások jegyében.

Közösségi kereskedelem – hangvezérelten

Hamarosan valósággá válik, hogy chatbot vagy akár a hangunk segítségével fizetünk közösségimédia-felületeken. A fizetési folyamat emellett egyre több értéknövelt szolgáltatást is tartalmaz, amelyek kiegészítik a fizetési terminálok tranzakcióit, és extrákat kínálnak a kereskedők és a fogyasztók számára egyaránt. Így például a hűségprogramokkal és kuponokkal kapcsolatos ajánlatok is egyszerűen integrálhatók a fizetési folyamatba. Mindehhez egyetlen érintés elegendő a pénztárnál! Végül, de nem utolsósorban a „PIN on Mobile” technológiával a mobiltelefonok fizetési terminálokká alakulnak – csupán annyit kell tennünk, hogy beírjuk a PIN-kódot, vagy csak odatartjuk a bankkártyánkat az eladó mobiltelefonjához. Ezzel egyidejűleg a különböző elfogadópontok száma tovább fog növekedni. Az Ingenico egyébként már elindította a Közösségi kereskedelem és a Hangvezérelt kereskedelem programjait, amelyek biztonságos, érintés nélküli fizetési elfogadást is lehetővé tesznek mobiltelefonokon és táblagépeken.

Fizetés mint az ügyfélélmény kulcstényezője

A fizetés a kereskedelem és a vásárlóélmény kulcseleme. A fogyasztók azt várják a fizetés folyamatától, hogy ne okozzon kényelmetlenséget, és elejétől a végéig teljesen ellenőrizhető legyen. Ez alapból azt jelenti, hogy a tranzakciónak 100%-ban biztonságos kell lennie. Azok a szereplők, akik sikeresen egyesítik a fizikai és az online fizetési megoldásokat, valamint a legjobb többcsatornás fizetési élményt teremtik meg, végül piacvezetők lesznek.

Ami a kimondottan online értékesítő vállalkozásokat illeti, számukra 2020 és az azt követő időszak több lehetőséget kínál, mint valaha, hogy a fogyasztói szokásokat és az egyes piacok jellegzetességeit figyelembe véve egyszerűbbé tegyék a vásárlás folyamatát és növeljék a vásárlási élményt. A kereskedők számára nyitva áll a lehetőség, hogy kihasználják a mobilkereskedelem növekedését és a közösségi platformokon történő vásárlás térnyerését, ha olyan partnerekkel működnek együtt, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy még jobb digitális élményt nyújtsanak vásárlóiknak.

Fizetés hűtőszekrénnyel: elindult az IoT forradalma

A jövőben másképp fogunk tekinteni a használati tárgyainkra, és másképp is fogjuk használni azokat: ennek eredményeképpen a hűtőszekrények, autók vagy akár egy olyan egyszerű dolog is, mint egy tükör, alkalmassá válhatnak a fizetésre. A „dolgok vagy tárgyak internete” (IoT) által kínált lehetőségek végtelenek, elegendő, ha tudjuk, hogyan lehet a biztonságos fizetési rendszert integrálni a teljes digitalizációs folyamatba.

Változatos fizetés, standard biztonság

A fogyasztók tisztában vannak az adatbiztonsági kérdések jelentőségével. Éberek, és nagy elvárásokat támasztanak a piacon megjelenő új megoldásokkal szemben. A jövő szabályait a fogyasztók fogják diktálni. A fizetési piac szereplői számára az egyre szigorúbb biztonsági előírások megkövetelik, hogy tökéletes műszaki ismeretekkel rendelkezzenek, ha olyan csúcstechnikai megoldásokat akarnak kínálni, amelyek a legmagasabb szintű biztonság mellett kiváló vásárlóélményt is nyújtanak. Az egyszerű és biztonságos fizetési megoldások szempontjából az új technológiai fejlesztések valószínűleg a biometrikus hitelesítés használatára, a mobilpénztárcák integrálására, a kriptovalutákhoz való alkalmazkodásra, valamint a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás használatára összpontosítanak majd.

Nyílt rendszerű innováció a jövőbeli fizetési megoldásokért

Az új fizetési formák tömeges elterjedésében a használat lesz a döntő tényező. A fogyasztók által igényelt megoldások felkínálása és a növekedés új területeinek keresése érdekében a fizetési iparágnak a legjobb partnerek – vállalati és intézményi szervezetek, kockázatitőke-alapú vállalkozások, start-upok és fintech vállalkozások – támogatásával kell azonosítania azon kezdeményezéseket, amelyek érdemesek a fejlesztésre és a piaci bevezetésre. Mindezt a fogyasztókért, illetve a fogyasztókkal közösen kell kialakítani, hiszen a tömeges bevezetés esetén a legfontosabb tényező a bizalom elnyerése. 2019 közepén az Ingenico, a CaixaBank és a Global Payments mellett, elindította a Zone2boost nevű nemzetközi innovációs programot, amely támogatja az induló vállalkozásokat a fintech és a kiskereskedelem területén.

Önkiszolgáló kassza és munkaerőhiány

Egy nemzetközi felmérés során a megkérdezett vásárlók több mint 50%-a a kasszazónában való hosszas várakozást jelölte meg a kereskedelem legnagyobb problémájaként. Sajnos a kígyózó sorok nem ritkák, amit tovább nehezít a szakképzett munkaerő hiánya. A KSH 2019. II. negyedévi kimutatása 6264 betöltetlen álláspozíciót jelentett csak a kereskedelemben.

A hazai élelmiszer-kereskedelmi statisztikák is jól mutatják, hogy elérkezett az önkiszolgáló kasszák ideje. A Szintézis Zrt. saját felmérése szerint a fővárosi, önkiszolgáló kasszákkal felszerelt üzletek forgalmának 45%-a érkezik az automata megoldásokból, de van olyan bolt, ahol bizonyos időszakokban ez a szám eléri a 90%-ot (!) is. A hagyományos kasszák 35-40%-os bankkártyás tranzakciószámával szemben az SCO-k (self check out – önkiszolgáló pénztárgép) forgalmának több mint 50%-át teszi ki a gyors és kényelmes kártyás fizetés.

A nemzetközi trendek itthon is beigazolódnak

A gyorsuló kasszazóna igénye, a kereskedelmi szakemberek hiánya és a tudatos vásárlók már hazánkban is megkövetelik az önkiszolgáló kasszákat. A Szintézis Zrt. egy éve kapta meg első hazai informatikai vállalkozásként saját fejlesztésű önkiszolgáló pénztárgép megoldásának NAV-engedélyét, 2019 szeptemberében pedig már elérték a 44 telepítést a Príma-láncnál. A Szintézis retail megoldásához kapcsolt önkiszolgáló kasszákat készpénzkezelő és bankkártya-elfogadó egységgel, valamint ellenőrző mérleggel szerelték fel, továbbá törzsvásárlói rendszert is képes kezelni.

Hogyan érinti mindez a bankszektort?

A nagy, kövér és komplikált, 20. századi bankszektornak inspirációra van szüksége – mondta Jelasity Radován, az Erste Bank Hungary elnök-vezérigazgatója a hitelintézet által szervezett Bankspiration fintech-konferencián. Gyökeresen megváltozhat a jövőben a bankolás: a neobankok elképesztő tempóban gyűjtik az ügyfeleket, és olyan szolgáltatásokat kínálnak, amelyekkel a bankok nem tudnak versenyezni. A megújulással kapcsolatos ötletek sokszor a bankszektoron kívülről érkeznek – magyarázta a bankár a nyitóbeszélgetésben. Az Erste is keresi a megfelelő fintech cégeket, amelyekkel együttműködhet.

Elképesztő fejlődés: hight-tech adomány koldusoknak

A fintech-cégek a bankolás minden területére betörnek, a fizetések, a betétek, a befektetések és a hitelek területén is alternatívát kínálnak az ügyfeleknek. A sikerességük kulcsa az, hogy eddig hiányzó vagy nem megfelelően kezelt szolgáltatásokat kínálnak. Gyorsan kiszolgálják az ügyfeleket, jól megtervezett alkalmazásaik vannak.

A Day One Capital ötszáz olyan cég közül választott ki ötöt, amelyik ígéretes lehet a fintechpiacon, és érdemes volt elhozni a konferenciára – mondta Simó György, a kockázatitőke-cég partnere. A fintech cégeken keresztül kötik meg a személyi hitelszerződések harmadát az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban a Monzo neobank három és félszer olyan gyorsan szerzett egymillió ügyfelet, mint a hagyományos bankok – mondta Juhász László, a BCG partnere. Az Alipay már arra is alkalmas, hogy adományokat fizessenek vele az utcán a koldusoknak. A fintech cégek mellett a BigTech cégek (Google, Apple, Facebook, Amazon és társaik) szintén kihívást jelenthetnek a bankszektor számára, mivel ezek is elkezdtek pénzügyi szolgáltatásokat kínálni vagy fejleszteni.

PayPal: világszerte nő a mobilos vásárlás aránya

• A PayPal friss nemzetközi kutatása szerint minden korábbinál többet vásárolnak a világ fogyasztói mobileszközök használatával.
• A mobilkereskedelem legmeghatározóbb trendjei jelenleg a közösségi platformokon történő vásárlás térnyerése és a mobilos vásárlás biztonságába vetett bizalom kérdésköre.

Az ünnepi vásárlási szezon előtt a nemzetközi értékesítésben érdekelt magyar webshop-üzemeltetőknek is célszerű áttekinteni a legfontosabb tudnivalókat a mobilkereskedelem legújabb trendjeiről.

Az m-kereskedelem (mobilkereskedelem) legfrissebb globális trendjei

A globálisan megkérdezett fogyasztók közel 80%-a vásárolt már okostelefonon keresztül, miközben a webshopoknak csak 63%-a optimalizált mobilfizetések fogadására. A két érték közötti több mint 15% százalékpontos különbség rámutat, hogy sok vállalkozás nem használja ki a mobilkereskedelem robbanásszerű növekedése által kínált lehetőségeket. A kutatás alapján a vállalkozásoknak mobiloptimalizált élményt kell kínálniuk, különösen, ha a fiatalabb – például Z és Y generáció – korosztályt kívánják megszólítani. Az egyszerű és biztonságos mobilélmény biztosítása eddig nem feltétlenül volt prioritás a világ kisvállalkozásai számára, most azonban a mobilos vásárlók igényeinek előtérbe helyezése kevesebb kosárelhagyáshoz vezethet, és akár 15%-kal több potenciális vásárlót eredményezhet.

Magyarországon a kkv-k csak 13%-a értékesít online – ez valamivel alacsonyabb, mint az EU-tagállamok 17%-os átlaga. Ugyanakkor a PayPal adatai szerint a nemzetközi kereskedelmet folytató online vállalkozások növekedési üteme sokkal magasabb (14,3%), mint a csak helyi kereskedelemben érdekelt vállalkozásoké (2%) – fejtette ki Marcin Glogowski, a PayPal közép- és kelet-európai ügyvezető igazgatója.

Papp Tímea
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/10)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

StoreInsider-FMCG Hírlevél