hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. november. 25., szerda - Katalin.
hirdetés

Hív a piac, vár az online

Az európai vásárlók immár több mint negyede él az e-kereskedelem lehetőségeivel. Magyarországon a teljes online piac vásárlóinak aránya 26 százalék, további 8 százalék pedig tervezi a jövőbeli internetes vásárlást. A cseheknél mintegy háromszorosa a magyarnak az e-kereskedelmi forgalom, és a konzervatív lengyeleknél is bő kétszeres. Miért nem érjük utol magunkat, vagy ha úgy teszik, a vezető régiós országokat?

hirdetés

A Nielsen „Az FMCG e-kereskedelem jövőbeli lehetőségei” című riportja 34 piacon vizsgálja, melyek a növekedés mögött húzódó hajtóerők, egyben rávilágít arra, hogy a következő években az online kiskereskedelem dinamikus fejlődése várható (évente átlagosan 18,4 százalékos). A piackutató becslése szerint 2022-re a vizsgált országok e-FMCG kereskedelmének éves értékbeli összforgalma 400 milliárd dollárt tesz majd ki.

Hazánkban az online FMCG-piac (2017 – utolsó hivatalosan is lezárt pénzügyi év; eNET) 75-77 milliárd forint. A teljes online kiskereskedelem 545 milliárd forintot ért el, a kosárérték egy online vásárlás esetében átlag nettó 13 400 forint volt. Ezzel először szárnyalta túl a terület az 500 milliárd forintos lélektani határt. 10 év alatt 46 milliárd forintról több mint tízszeresére nőtt a hazai internetes kiskereskedelem. Az elmúlt évek növekedési ütemét figyelembe véve a várakozások szerint 2018-ban bőven 600 milliárd forint felett teljesíthet a hazai e-kiskereskedelem.

FMCG: új lendületet hozhat az e-kiskereskedelembe

A GKI Digital és az Árukereső március közepén publikálta a magyar online kiskereskedelmi piac 2018-as eredményeit szektorszintű, mintegy 3200 magyar webáruházzal rendelkező e-kereskedő bevonásával. Az e-kereskedelmi szektorok között 2018-ban a műszaki cikkek mellett az FMCG területe fejlődött a legdinamikusabban (21%). A napi fogyasztási cikkek online piacán belül az online élelmiszer szegmense a legnagyobb. Ezen a területen 2018-ban már élénk verseny folyt a két élelmiszer kiskereskedelmi lánc, a Tesco és az Auchan online áruházai között.

A jelenlegi trendek tükrében ez a – most még „gyerekcipőben járó” – online FMCG-piac egyre inkább a tőkeerős multik játéktere lesz, ez pedig hatással lehet majd az egész magyar online piac fejlődésére. Az FMCG-termékek online vásárlása hosszú távon átrajzolhatja a kereskedői erőviszonyokat, és nagy hatással lesz a vásárlási frekvenciára, valamint a kosárértékre is.

A fejlesztés ára

Az évek óta növekedő online prognózisok nem jelentenek túl nagy meglepetést az FMCG-piac vezető cégeinek, ennek ellenére nehéz léptekkel haladnak az online tér felé a kereskedelmi láncok, diszkontok. Miért jelent nehezített terepet számukra az online kereskedelem? Ezt a kérdést tettük fel a hazai érintetteknek, kutatóknak.

A probléma az FMCG speciális igényeiben gyökerezik, amelyhez rengeteg szerteágazó tényező, országspecifikus szabályozás kapcsolódik – világított rá Pintér Róbert, az eNET kutatásvezetője.

Hátráltató erő 6 pontban

1. Különleges logisztikai folyamatok: mint például friss áru, hűtött áru megfelelő szállítása.
2. Nagy beruházási igény: a speciális kezelést igénylő termékek szállításához saját autóflottára, hűtött kocsikra van szükség.
3. Termékkezelési kihívások: a termékek összekészítése, szállítása, időre történő szállítása.
4. Készletezés: a teljes folyamat átgondolása attól függően, hogy az online megrendelések kiszolgálása milyen készletről (raktárból vagy bolthelyiségből) történik.
5. Vásárlói bizalompróba: élelmiszerek online vásárlása esetén bizalmatlanabbak lehetnek a vásárlók, hogy nem maguk válogathatják össze a termékeket (különösen a friss áru esetében).
6. Helyettesítő termékek biztosítása: ha egy adott termék nem elérhető a boltban, a vásárló el tudja dönteni, hogy későbbre halasztja-e a vásárlását, vagy vesz egy hasonló terméket. Online vásárlás esetén ez nem ilyen egyszerű, ami akár a teljes rendelés visszaküldéséhez vezethet.

A fejekben még mindig nem szakadt át a gát

A változás a vásárlók gondolkodásában sem történt meg maradéktalanul, ha szupermarketes bevásárlásról van szó. A fő kihívás számukra az azonnaliság, elszakadni attól, ami az offline boltban természetes: csak lekapom a polcról, behajítom a kosárba, kifizetem, és máris az enyém. A fejekben lassan változik át a hagyományos vásárláshoz képest eltérő szisztéma. A kefir, a zsemle, a kávé vagy a cigi talán sohasem lesz igazán webes termék. Viszont minden más igen – főként a telefonjaikkal összenőtt 30 alattiak körében.

A futárok szállítják a csomagok összértékének legnagyobb részét

A „fejekkel” szemben gyorsan fejlődik viszont az online piachoz köthető logisztika: a csomagszállítás mellett a csomagautomaták robbanásszerű kihasználtsággal kezdenek működni, még akkor is, ha jelenleg a piac reálisan csupán két-három ilyen céget képes eltartani. A jelen a házhozszállításé: a legnagyobb arányban továbbra is a futárszolgálatos kiszállítást és a készpénzes utánvétes fizetési módot nyújtják a webáruházak a vásárlóiknak.

A készpénzes utánvét a jelen, de…

Az elmúlt évek tendenciáit követve a hazai webáruházakban vásárlók továbbra is készpénzes utánvéttel, banki átutalással, illetve boltban/telephelyen/irodában történő készpénzes fizetési lehetőséggel találkozhatnak leginkább. 2018-ban az internetes termékrendelések több mint 70 százaléka utánvétes volt, amiből a készpénz aránya még mindig közel 60 százalék. Ennek oka részben a kereskedők irányában táplált bizalmatlanságban, részben pedig a készpénzhasználat társadalmi háttérben, beágyazottságában keresendő. Ezen a berögződésen várhatóan a 2019 júliusában bevezetésre kerülő azonnali fizetés sem fog drasztikusan változtatni, ám hosszú távon mindenképpen felgyorsíthatja a készpénzkímélő megoldások elterjedését.

…a bankkártyás utánvét a jövő!

Az előző évhez képest a legnagyobb, 25 százalékpontos növekedés az utánvétes bankkártyás fizetés esetén következett be. A logisztikai szolgáltatók sorra fejlesztik és bővítik szolgáltatásaik körét, aminek eredményeképpen egyre több küldeményszállító futárja érkezik POS terminállal felfegyverkezve a vásárlókhoz.
Ugyan a legnagyobb részesedést továbbra is a készpénzes utánvét tudhatja magáénak mind a megrendelések számát, mind az értékét tekintve, a vásárlások számának és értékének több mint egytizede már bankkártyával került kifizetésre tavaly utánvétes átvételkor.

4+1 e-kereskedelmi hajtóerő

A Nielsen több kulcstényezőt azonosított be, amelyek az FMCG e-kereskedelem főbb hajtóerőiként működhetnek a jövőt tekintve:
1. A növekedés alapjai: piacméret, bankszámla-ellátottság, internetpenetráció, okostelefon-ellátottság;
2. Makrogazdasági növekedésösztönzők: vállalkozásindítás egyszerűsége, népsűrűség, megbízható postaszolgáltatás;
3. Társadalmi gyarapodást ösztönző tényezők: bizalom, megtakarítással kapcsolatos attitűd;
4. Ellátási növekedési hajtóerők: FMCG e-kereskedelemben részt vevő piaci szereplők fejlettségi foka.
„Az európai piacokon több társadalmi folyamat és gazdasági jelenség is közrejátszik az FMCG e-kereskedelem fejlődésében. A szektor bővüléséhez hozzájárulnak az elöregedő társadalmak, a mind több elfoglaltsággal járó életvitel, illetve az urbanizáció” – emelte ki Mathias Bernhardt, a Nielsen kereskedői kapcsolatért felelős globális vezetője.

Mire érdemes figyelniük a webáruházaknak

1. Offline háttér nélkül nem megy: A teljes értékű offline üzlettel vagy átvételi ponttal is rendelkező webáruházak létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen a magyar piacon. A vásárlók szívesebben rendelnek olyan webáruházból, amely offline üzletekkel vagy legalább átadópontokkal rendelkezik. Ezek alapján nem meglepő, hogy a teljes online kiskereskedelmi forgalom közel 80 százaléka olyan kereskedéseknél realizálódik, ahol van valamilyen offline értékesítési láb.

2. Szimpla árverseny helyett szolgáltatásverseny. A gyorsaság, a futár kedvessége, pontossága a versenytársaktól megkülönböztető kiút lehet. Itt a tőkeerő mellett sok odafigyelés, letisztázott folyamatok és erős készletezés szükséges.

3. A webes közönség szeret árat hasonlítani a neten. Mindenütt fontos az ár, de hazánkban a lakosság a weben extrém árérzékeny, ami bizalmatlansággal is párosul. Egyebek mellett ezért is ilyen magas a személyes átvételi arány netes vásárlások esetében.

4. A gyors kiszállítás alapigény. Mi is pontosan az alap? Árutípustól függően 8, 24 vagy 48 óra. Ennél több időt jellemzően csak a Távol-Keletről vásárolt, extra olcsó termékek esetén néz el a publikum. Ami még ennél is fontosabb: a szállítás nap kiszámíthatósága, illetve hogy adott napon belül a várható időablak tervezhető legyen.
5. Profi logisztika. A nagyok logisztikai előnye nem is kérdéses. Egy-két furgonnal lehetetlen kiszolgálni egy térséget, illetve a futárszolgáltatókkal kötött szerződéskor az sem mindegy, hogy havonta 100 vagy hetente 10 000 csomagra kér a cég ajánlatot.

6. Letisztult fizetési felület. Fontos, hogy a weben gyorsan, egyszerűen, egy gombbal tudjunk fizetni.
7. Gördülékeny személyes áruátvétel.

Veszít-e az offline?

Multichannel felállásban kisebb eséllyel. A kizárólag offline üzletek közül elsősorban a sarki „fűszeresek”, a hazai kis élelmiszerláncok, közértek lesznek nagy eséllyel áldozatai az online kereskedelem térnyerésének. Miért? Mert ezeket az üzleteket tényleg csak az extra sürgős, elmaradt, elfogyott dolgok megvásárlására használja a vásárló, nem tudnak érdemben belépni az online piacra, és előbb-utóbb csökken a forgalmuk. Ha pedig emiatt árat emelnek, még kisebb lesz a forgalom, és az ördögi körből legfeljebb egy franchise-hálózathoz csatlakozás emelheti ki a boltot. Az FMCG-ben tehát továbbra is az lesz a nyerő, aki olcsón legalább azt a sebességet eléri, amit a nagy hiperek tudnak, és ennek ellenére költségekben nem megy túl magasra, vagy pedig extra szimpatikus futárszolgálattal dolgozik, esetleg a személyességet visszacsempészi az elszemélytelenedő webes világba.

Óriások harca

A napi fogyasztási cikkek online piacán belül az online élelmiszer szegmense a legnagyobb, szinte minden szereplő rálépett a gázpedálra. 2017-ben az online FMCG szegmensén belül régi motorosnak számító G'Robyt az Auchan Online már működésének első teljes évében megelőzte, és ezzel felért a Tesco mögötti második helyre. 2018-ban már élénk verseny folyt a két országos hiperlánc, a Tesco és az Auchan online áruházai között is. És még nem lépett színre egy ugyancsak erőteljes versenytárs, a SPAR – eddig. Mint az Maczelka Márktól, a SPAR kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, a 2019-re ütemezett webáruház-indítás május elején realizálódik. Az éles indulás előtt egy szűk tesztelői körben vizsgálták a rendszer működését a zökkenőmentes indulás érdekében. A SPAR elsősorban Budapest összes kerületére és további, összesen 43 nagyobb településre fog kiszállítani az agglomerációban.

A Spar webáruháza tehát nyitás előtt áll, de a Penny magyarországi online megjelenése is valósággá válhat, hiszen Németországban már aktív online kereskedőként tartják számon.

Drogériák ON

A gyorsan mozgó napi fogyasztási cikkek internetes értékesítésében még hatalmas kiaknázatlan potenciál van. Ráadásul a hipermarketláncok mögött a háztartási cikkek és drogériatermékek területén is erősödik a verseny. Ebben a szegmensben a német Rossmann egyre nagyobb szeletet hasít ki az online FMCG-tortából, de tavaly tavasszal ő is közvetlen konkurenciával került szembe, mivel elindult a DM is a saját webáruházával. Kanyó Rolandot, a dm marketing- és PR-menedzserét kérdeztük a területről és az eddigi tapasztalataikról:
„Az e-kereskedelem napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő területe. A mi esetünkben tudatosan így építettük fel az online shop elindítását, folyamatosan vezetünk be új szolgáltatásokat és lehetőségeket a vásárlók számára. A dm online értékesítése kiegészíti a hagyományos bolti kereskedelmet. Az eddigi tapasztalatok alapján bőven túlteljesítjük a bevezetés előtt meghatározott terveket, és fontos hozzátenni, hogy mindezt jelentős országos marketingkampány nélkül sikerült elérnünk.”
Hozzátette: a piacnak a jelen állapot alapján még szüksége van egyfajta természetes tisztulásra, hiszen sok olyan cég van, ahol a vásárló nem azt kapja, amit rendelt, vagy nem szállítják ki a rendelést, vagy a rendelés után elérhetetlen a cég a reklamációk kapcsán, és a rossz tapasztalat befolyásolhatja a bizalmat az online rendelésekben. Fontos, hogy a szolgáltatás legyen megbízható, és a cég a teljes folyamatot menedzselje, segítse a vásárlókat, ha elakadnak a vásárlás valamely pontján, illetve kezelje a felmerülő panaszokat, s azokat igyekezzen orvosolni.

„Elsősorban az ár, a szállítási határidők és módok, fizetési lehetőségek a befolyásoló tényezők, ezek mozgatják a piacot, de nagyon fontos szerepe van a megbízhatóságnak és a vállalati imidzsnek is – mutatott rá Kanyó Roland. – Mivel az egyik legkedvezőbb kiszállításiár-stratégiát alkalmazzuk a piacon, jól látszik, hogy sikerült azokat megszólítani, akik olyan helyen élnek, ahol fizikailag nem elérhető a dm üzlet. Kisvárosokból rendelnek elsősorban, és leginkább kismamák, családosok keresik termékeinket. A termékkategóriákat tekintve a baba, háztartás és szépségápolás kategóriákban magasabb a vásárlási arányunk, egyes kategóriáknál elsősorban a nagy kiszerelésű, volumentermékek miatt, amelyeknél kényelmi szempont, hogy egyenesen az ajtónkig érkezik.

Az online FMCG-termékek értékesítési dobogója

1. Az élen az Egyesült Királyság áll, ahol a teljes kiskereskedelem forgalmából 6,3 százalékot hasít ki az e-kereskedelem.
2. A franciák közvetlenül a sarkukban vannak 6,1 százalékkal.
3. A top ötös listára még Svájc,
4. Olaszország, valamint
5. Hollandia fért fel a nyugat-európai országok közül.

A legnépszerű termékkategóriák

2017-ben jelentős növekedést könyvelhetett el az online kiskereskedelmi piac, 27 százalékkal nőtt az interneten keresztüli értékesítés forgalma a megelőző évhez képest. A hagyományos kereskedelemből is egyre nagyobb szeletet hasít ki: 2017-ben már a teljes kiskereskedelem 6,2 százaléka online vásárlással történt. Ez azt jelenti, hogy három év alatt több mint másfélszeresére nőtt a kiskereskedelmen belüli aránya. Ha online vásárlásról van szó, verhetetlennek tűnnek a számítástechnika, szórakoztatóelektronika, ruházat és sportruházat, játék és ajándék kategóriájába tartozó termékek. Évek óta ezek a termékkategóriák érik el ugyanis a legnagyobb online forgalmat. Az ötödik legnagyobb online forgalmat elérő kategória ezúttal a lakberendezés lett, ezzel hátrébb szorítva a korábban top 5-ben szereplő háztartási gépeket és fehérárut.

Megindultak a tömegek

Az elmúlt években egyre több 18 év feletti internetező kóstol bele az online vásárlás világába: amíg 2015-ben az online vásárlók száma éppen csak meghaladta a négymillió főt, mára további 600 ezer fő erősíti az online vásárlók táborát, így elmondható, hogy a felnőtt internetezők 84 százaléka vásárol legalább egy évben egyszer online. De nem csupán a hazai webáruházakban vásárlók száma bővült az elmúlt években. Egyre többen rendelnek külföldi webshopokból is. 2015-ben 1,5 millió fő, 2017-ben már 2,2 millió fő vásárol a neten külföldről.

Papp Tímea
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/3.)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Meghosszabbított nevezési határidő: 2020. november 27.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!