hirdetés
hirdetés

Hogyan legyünk „plastic free” 10 hét alatt?

Amíg a legtöbb szupermarket vagy diszkont években méri a műanyagmentes csomagolásokra való áttérés idejét, egy brit szupermarket bebizonyította, hogy tíz hét is elegendő rá. Hogy hoz-e valamit ez a váltás a konyhára? Igen, mint kiderült, minden hasonló esetben növekedtek az eladások. Vajon hogyan állnak egy, a brit példához hasonló gyors váltás gondolatához a hazai üzletláncok, mi a hazai gyakorlat e téren? Utánajártunk.

hirdetés

Egy észak-londoni szupermarketben a világon elsőként vezettek be úgynevezett műanyagmentes zónákat, hogy ezzel is fenntarthatóbb életre ösztönözzék a vásárlókat. Hogy mennyi idő alatt tették meg mindezt? Elég volt hozzá mindössze 10 hét. A választék is bőséget sugároz: a Camden Belsize Parkjában található Thornton Budgens Store több mint 1700 terméket kínál műanyagmentett csomagolásban vagy csomagolás nélkül, beleértve a kenyereket, sajtokat és zöldségeket is.

„Mi kell ehhez, ha a gondolkodásmód adott? Csak egy döntés. Meggyőződésem, hogy az élelmiszerboltoknak éppúgy a közösség központi részévé kell válniuk, mint ahogy maga az élelmiszer is az életünk központi része. Egy fenntartható szemlélettel gondolkodó kiskereskedőnek kötelező, hogy az üzlet falai között is környezettudatosságot képviseljen – mondja Andrew Thornton a kiskereskedelmi lánc tulajdonosa. – Ezért döntöttünk úgy, hogy gyorsított tempóban, a nagy-britanniai szupermarketek közül elsőként lépjük meg a műanyag-mentesítést.”

Van-e élet a műanyag után?

Mivel váltották ki a műanyagalapú csomagolóeszközöket? Komposztálható, lebomló vagy többször használható anyagokra. A bükkfa háló, a cellulóz, a papír, a kartonpapír, a fém és az üveg csak néhány az alternatív anyagok közül, amelyekbe friss áru (kenyér, sajt, zöldség, gyümölcs) csomagolható. A jó példa ragadós: ilyen anyagokat használva vágott bele a műanyag-mentesítésbe az amszterdami Ekoplaza szupermarketlánc is, amely 700 termékes műanyagmentes zónákat alakított ki.

Mellőzni. Újrafelhasználni. Újrahasznosítani

A hazai élelmiszerláncok a gyakorlatban jellemzően lassabb, ám következetes utat követnek a műanyag-mentesítés terén. Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. számos lépéssel kívánja csökkenteni a műanyag-felhasználást üzleteiben. A vállalat az újrahasznosítás világnapján bejelentette, hogy „Mellőzni. Újrafelhasználni. Újrahasznosítani” szlogen alatt futó intézkedéscsomagjának részeként 2025-re a saját márkás termékek esetében 100%-ban újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni. Ugyanígy 2025-ig az áruházlánc 15%-kal csökkenti csomagolóanyag-felhasználását a 2020-as bázisévhez képest.

Az áruházlánc vállalati felelősségvállalási alapelveinek részeként folyamatosan foglalkozik a „fenntartható csomagolás” témájával. Az ALDI a kenyerek és péksütemények, a hús, a gyümölcs és a zöldség boltokba történő szállítására többnyire már most is többször használatos ládákat alkalmaz, a gyümölcsöket és zöldségeket – amennyiben lehetséges – csomagolásmentesen kínálja. Ezzel párhuzamosan figyelembe veszi azt is, hogy mely élelmiszereket kell megvédeni a környezeti hatásoktól, hiszen csomagolás nélkül számos termék gyorsabban megromlik, így pedig az élelmiszer-hulladék mennyisége nőne, ezért a vállalat átfogó és valóban fenntartható megoldáson dolgozik. A diszkontlánc a textiltermékek esetében is törekszik a felhasznált csomagolóanyagok csökkentésére, azonban itt is fontos a termékek védelme a külső hatásoktól, hiszen egy-egy árucikk sokszor nagyon hosszú utat jár be, mire az üzletek polcaira ér.

Az ALDI Magyarországon már 2018-ban is számos intézkedést vezetett be a kevesebb csomagolóanyag-felhasználás érdekében, így például többször használatos dobozokat alkalmazva csak a zöldség-gyümölcs esetében 4000 tonnányi kartonpapírral kevesebbet vett igénybe a tavalyi év során, mint egy évvel korábban. 2019 eleje óta a biobanán csomagolás nélkül érkezik az üzletekbe, ami mintegy 3,5 tonnányi műanyaghulladék-csökkenést jelent éves szinten.

A műanyagok felhasználását csökkentő stratégia részeként az ALDI Magyarországon még 2019-ben kivezet a kínálatából számos, egyszer használatos műanyag terméket, többek között műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat és szívószálakat, továbbá a műanyag fültisztító pálcika esetében a műanyag helyettesítését alternatív anyaggal tervezi megoldani.

Ezzel párhuzamosan a vállalat megszűnteti az „Azon melegében” látványpékségeknél az egyszer használatos műanyag kesztyűket: legkésőbb 2019 végéig eltűnnek ezek a kesztyűk az üzletekből, a vásárlók a pékárukat fém fogóeszközzel vehetik majd le a pultról. A fenti intézkedés következtében újabb mintegy 2,5 tonnányi mennyiséggel csökken majd az ALDI műanyag-felhasználása.

LIDL: 210 tonnával kevesebb műanyag

„A Lidl tudatos és felelősségteljes vállalatként hosszú távon kíván hozzájárulni környezetünk megóvásához, ezért célul tűzte ki, hogy a saját márkás termékek csomagolásához egyre kevesebb műanyagot használjon fel – mondta Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország kommunikációs vezetője. – A Lidl Magyarország a műanyag hulladék visszaszorítására irányuló stratégiájának legújabb lépésével együtt elmondható, hogy az áruházlánc most már évente 215 tonnával csökkenti a műanyag csomagolóanyagok felhasználását és járul hozzá a környezet megóvásához. A vállalat beszállítóival együttműködve továbbra is a legmegfelelőbb csomagolási koncepció kialakítására törekszik. Vizsgálja annak lehetőségét, hogy mely termékek esetében tudják teljesen mellőzni a műanyag csomagolást, és mely esetekben lehet alternatív csomagolási módszerekhez fordulni.”

A Lidl 2018-ban bejelentette, hogy 2025-re 20 százalékkal csökkenti a műanyag felhasználását, saját márkás termékei plasztikcsomagolásainak újrahasznosíthatóságát pedig 100 százalékig biztosítani fogja. Stratégiájának megfelelően immáron harmadik konkrét intézkedéscsomagját vezeti be a vállalat. Beszállítóival szorosan együttműködve az áruházlánc most a saját márkás ásványvizek PET palackjainak súlycsökkentése, a kupakméret csökkentése és egységcsomagolásának továbbfejlesztése révén további 210 tonnával mérsékeli a műanyag felhasználását.

3 lépéses stratégia

1. A Lidl Magyarország a műanyag hulladék visszaszorítására irányuló intézkedésének első lépéseként 2018 augusztusában a saját márkás energiaitalok papírtálcáiról tüntette el a műanyagot, így a megújult csomagolásnak köszönhetően a vállalat közel öt tonnával kevesebb fóliát használ fel csomagolásra.
2. A második bejelentett intézkedés révén 2019 év végéig az áruházlánc megszünteti az egyszer használatos műanyag termékek, mint a szívószálak, az eldobható műanyag poharak, műanyag tányérok és evőeszközök, valamint a műanyag fültisztító pálcikák értékesítését. Továbbá az azonnal fogyasztható, azaz a „ready to eat” és üdítőital-termékek mellől folyamatosan kivonja az értékesítésből a hozzácsomagolt műanyag evőeszközöket és szívószálakat.
3. A vállalat 2019 júniusától a vastagabb és színnel nyomtatott fólia helyett átlátszó, vékonyabb és festékmentes fóliát használ fel minden ásványvizének egységcsomagolására. A fejlesztések révén redukálódik a csomagolásra felhasznált fólia mennyisége, továbbá a nyomatlan fólia könnyebb újrahasznosíthatóságot biztosít, használata által pedig elkerülhetők a víz- és légszennyezést okozó festési folyamatok, melyek csökkentik a környezeti terhelést is.

Egyre zöldebb a SPAR

A hulladékkezeléstől a logisztikán át a reklámtevékenységig a SPAR teljes működésére jellemző a környezettudatosság. A vállalat egyedülálló számokkal büszkélkedhet: 2018-ban a papírkibocsátási mennyiségének 335%-át, a műanyag-kibocsátásának 95%-át gyűjtötte vissza és gondoskodott az anyagok újrahasznosításáról.

A tudatosan tervezett környezetvédelem a vállalat üzlethálózatában, a logisztikai központban, az élelmiszeripari üzemekben és a cégközpontban is a mindennapok része. A belső fejlesztési program célja, hogy jelentősen csökkenjen a felhasznált műanyag csomagolások és eladott műanyagból készült termékek mennyisége. Jelenleg már csak kétfajta műanyag bevásárlótáskával találkozhatnak a vásárlók, a cég ugyanis egyre több környezetkímélő megoldást alkalmaz: papír szalagfüles táska, papír hűtőtáska, valamint többször használatos környezetbarát táska közül választhatnak az üzletekbe betérők. A tavalyi év újdonsága pedig a lebomló, komposztálható táskák, valamint további PP- és RPET típusú, környezetbarát táskák bevezetése volt.
A SPAR – figyelembe véve a növekvő fogyasztói igényt – az üzlethálózatában kiterjesztette a hulladéküveg-gyűjtő szolgáltatását: a vásárlók nemcsak a betétdíjas, hanem az egyszer használatos üvegeket is leadhatják vásárlásaik során az üzletekben elhelyezett szelektív hulladékgyűjtőkben – 2018-ban ennek mennyisége 583 tonna volt.

A csomagolásőrületnek véget kell érnie

A plasztikok lassan minden határt átlépve veszik át az uralmat a józan ész felett: a műanyagok óriási mértékű jelenléte károsítja a természetet, és veszélyezteti az egészségünket. A Science Advances tanulmánya szerint 8,3 milliárd tonna műanyag gyártásán, forgalmazásán vagy ártalmatlanításán van túl a bolygó az 1950-es évek óta. Ebből 6,3 milliárd tonna a hulladék, amelynek csupán 9%-át hasznosítják újra, és csupán 12%-át égetik el. A fennmaradó rész, azaz a műanyag hulladék 79%-a jobb esetben lerakókban dekkolva szennyezi a környezetet, miközben akár több száz éven át sem bomlik le teljesen.

Képünk illusztráció - 123rf.com
Képünk illusztráció - 123rf.com


Gyorsabb tempót diktálnak

Jóváhagyta a műanyag hulladék mennyiségének visszaszorítását célzó szigorúbb szabályokat március végén az Európai Parlament (EP), aminek értelmében 2021-tól betiltják azon egyszer használatos műanyag termékek árusítását, amelyek könnyen és olcsón helyettesíthetők. A strasbourgi plenáris ülésen 560:35 arányban megszavazott, még az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács jóváhagyására váró egyezség értelmében betiltják többek között a műanyag
• fülpiszkálókat,
• evőeszközöket,
• tányérokat,
• szívószálakat,
• italkeverőket
• és léggömbpálcikákat,
és ezeket kizárólag fenntartható anyagokból lehet majd készíteni.
Azon termékeknél, amelyeknél még nem állnak rendelkezésre megfelelő alternatívák, a hangsúly elsősorban a használat korlátozásán lesz a tagállami intézkedések, a gyártókra vonatkozó követelmények, valamint a hulladékgazdálkodási előírások révén.

A 8,3 milliárd tonna megfelel:

• 821 782 Eiffel-torony tömegének (az építmény 10 100 tonna)
• 22 739 Empire State Building tömegének (az építmény 365 000 tonna)
• „Pesszimistább” számítással 1804 darab Gellért-hegy tömegének (amennyiben a hegy tömege 4,6 millió tonnát nyom)
• „Optimistább” számítással 830 darab Gellért-hegy tömegének (amennyiben a hegy tömege 10 millió tonnát nyom)

Így csomagoltok ti

Példaértékű környezetbarát kezdeményezések

Papírcsomagolású NESQUIK Szerencsről

Alig három hónapja jelentette be a Nestlé azon vállalását Magyarországon, hogy felgyorsítja a műanyag hulladékok leküzdésére irányuló intézkedéseit, és máris itt új NESQUIK, az első újrahasznosítható papírcsomagolású kakaópor.

„A műanyagról papírra való átállás nagy kihívás, de fontos lépés a jövő élelmiszer-csomagolásának megtervezésében. Az újrahasznosítható papírtasak az első ilyen jellegű és a portfólión belül az egyik legfontosabb kezdeményezésünk a fenntarthatóbb csomagolás biztosítására” – mondta Yasser Abdul Malak, a Nestlé EMENA zóna kakaó- és tejtermékekért felelős vezetője (Head of Dairy Category – ZONE EMENA).
Tesco: igen a 100% újrahasznosításra

A csomagolóanyagokkal kapcsolatban a Tesco három fő területre összpontosít:
• 2020 végére eltávolítja a nehezen újrahasznosítható anyagokat a saját márkás termékeinek csomagolásából.
• 2025-re 100%-ban újrahasznosíthatóvá vagy újrafelhasználhatóvá teszi a saját márkás termékeinek csomagolását.
• Együttműködést kezdeményez a többi kiskereskedővel, szállítóval, illetve a csomagoló- és a hulladékfeldolgozó ipar szereplőivel a lehető legtöbb műanyag csomagolóanyag újrahasznosításának és újrafelhasználásának érdekében.

„2017/18-ban 30%-kal mérsékeltük az összes élelmiszer-hulladékot, és összesen 10 639 tonna élelmiszert adtunk az élelmiszerbankoknak és a helyi jótékonysági szervezeteknek – mondta Matt Simister, a Tesco Európa vezérigazgatója a prágai kiskereskedelmi csúcstalálkozón. –Mostantól a csomagolóanyag-hulladék csökkentése is prioritás a Tesco számára. A szállítóinkkal együtt azon dolgozunk, hogy 2020-ig a saját márkás termékeink csomagolását újratervezzük, valamint jelentősen csökkentsük a nehezen újrahasznosítható csomagolóanyagok használatát. Ez egy fontos mérföldkő azon az úton, amely ahhoz vezet, hogy 2025-re a saját márkás termékeink csomagolása száz százalékban újrahasznosítható vagy újrafelhasználható legyen.”
Csomagolásfejlesztés a Vénusznál

A Vénusz termékei gyártásakor nemcsak az alapanyagokra figyel oda, hanem arra is, hogy az étolajok csomagolása újrahasznosítható anyagból készüljön, illetve részben vagy teljes egészében már eleve újrahasznosított legyen.

A kartonok például 100%-ban újrahasznosított papírhulladékból készülnek, amit egy kis piktogram is jelez az oldalukon. A Vénusz étolajok gyártásakor nagy mennyiségben használnak fel műanyag palackokat, így ez sem maradhatott ki a sorból. A fejlesztések eredményeként az 1 l, 2 l, 5 l és 10 l kiszerelésű Vénusz étolajak palackjai 50%-ban újrahasznosított műanyagból készülnek. A PET műanyagok esetében ez jelenleg az újrahasznosított alapanyag technikailag lehetséges legnagyobb aránya, ami az étolajok között jelenleg csak a Vénusz márkánál fordul elő Magyarországon.

„A hatékonyabb környezetvédelemhez a vásárlóink együttműködését is kérjük, hiszen a palackjainkban felhasznált újrahasznosított műanyag (rPET) alapanyag csak akkor érhető el, ha a szelektív hulladékgyűjtés révén elegendő mennyiség áll a feldolgozók rendelkezésére” – nyilatkozta Kosaras Brigitta, a Vénusz brand managere az új csomagolás kapcsán.

Újra feltalált újrahasznosítás

Újra feltalálták a betétdíjas csomagolást az óriásvállalatok: a davosi Világgazdasági Fórumon bejelentett Loop™ megoldás nagyban csökkentheti a fogyasztói egyutas csomagolások mennyiségét. A programot képviselő Tom Szaky a negyvenes évek tejesemberét hozta példaként, ami szerinte jobb modell volt, mint a mai, eldobható csomagolásra épülő. Abban a rendszerben ugyanis a tejesüveg a tejgyár tulajdona volt, így nem keletkezett szemét.

A Loop nevű projekt lényegében a betétdíj bevezetését takarja. A Loop támogatói között felsorakozott a Nestlé, az Unilever, a Procter & Gamble és a Pepsi, valamint huszonegy másik világcég, a fogyasztási cikkek legnagyobb forgalmazói. A cél az, hogy a boltban megvett vagy online rendelt termékek csomagolása visszakerüljön a gyártókhoz, amelyek újra felhasználják.

(forrás: Store Insider magazin 2019/3.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél